Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > Meningen over Orgatec verdeeld

,

Meningen over Orgatec verdeeld

Delen

Het zijn vreemde tijden. Als gevolg van de corona-crisis kwam heel de economie tot stilstand. En natuurlijk trof dat gedurende de afgelopen periode ook de projectinterieursector. Toch zijn er tekenen dat we langzaam weer opstarten. Zo zal – naar het zich nu laat aanzien – de internationale projectbeurs Orgatec in Keulen ‘gewoon’ doorgaan. Maar wat vindt de Nederlandse branche daar eigenlijk van? Een rondvraag geeft meer duidelijkheid.

De Orgatec is sinds jaar en dag het internationale vlaggenschip van de projectbranche. Hoewel er zo hier en daar wel eens kritiek klinkt dat het tweejaarlijkse Keulse evenement toch vooral een beurs is voor Duitse dealers, is een bezoek aan het evenement ontegenzeggelijk van groot belang voor iedereen die zich op professionele wijze met het inrichten van projectomgevingen bezighoudt. Want tal van internationaal opererende bedrijven grijpen de Orgatec al jaren aan om hun nieuwe producten en concepten te presenteren aan een internationaal publiek. De Orgatec is weliswaar niet het enige platform waar een blik op de toekomst van de projectmarkt wordt geboden. Maar de beurs is wel degelijk nog steeds één van de relevante internationale contactmomenten voor alle professionals in de projectinterieurmarkt.

Ook in 2020? Dat is een uiterst relevante vraag. Want als gevolg van de corona-crisis zijn er momenteel tal van grote onzekerheden, en die strekken zich natuurlijk ook uit tot het belang van de Orgatec. Zullen exposanten bereid zijn om onder de huidige omstandigheden naar Keulen te komen? En zullen ze daar (voldoende) geïnteresseerde bezoekers treffen? De organisatie van het beursevenement doet er vooralsnog alles aan om het evenement voor dit jaar overeind te houden. Hoewel een woordvoerder namens de organiserende KölnMesse aangeeft dat de finale beslissing afhankelijk is van de toestemming van de politiek (in casu: de beslissing die op zeer korte termijn door het bestuur van de deelstaat Nordrhein-Westfalen genomen wordt), zijn alle inspanningen er momenteel op gericht de beurs doorgang te laten vinden. Met speciale maatregelen moet het volgens de Orgatec-organisatie mogelijk zijn om straks van 27 tot en met 31 oktober een interessant en inspirerend evenement te houden.

Gertjan de Kam van projectmeubelfabrikant VEPA uit Hoogeveen is het eens met deze redenering. “We zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om de beurs door te laten gaan”, zegt hij. De Kam geeft aan dat VEPA, wanneer de beurs inderdaad doorgaat, zeker als exposant aanwezig zal zijn. “We willen graag dat de beurs doorgaat en dat wij weer mensen kunnen ontmoeten”, zegt hij. “Wel moeten er natuurlijk maatregelen genomen worden om te zorgen dat het veilig kan. Maar ik denk dat dat mogelijk is. Doordat een aantal exposanten van buiten Europa heeft afgezegd, is het mogelijk om meer ruimte per stand vrij te maken, waardoor het eenvoudiger is om afstand te houden. Ook moet je natuurlijk met routes gaan werken.” Maar dat is niet per definitie nadelig, benadrukt de VEPA-man: “Op die manier is elke deelnemende fabrikant ervan verzekerd dat er mensen langs de stand komen.”

De Kam zit vol ideeën, die hij ook deelt met de beursorganisatie (‘we hebben regelmatig contact’). Zo spreekt hij over ‘tijdslots’, waardoor de bezoekersaantallen evenredig over de beursdagen verdeeld kunnen worden. Voorts is hij van mening dat je leegstaande beurshallen kunt gebruiken als gespreksruimte. “Ik denk dat je de gesprekken niet op de stands moet voeren”, zegt hij. “De stands moeten fungeren als toonzaal. En dan kun je bij belangstelling van een bezoeker een gesprek voeren in een spreekruimte die je kunt plaatsen in een leegstaande hal. Het beurscomplex in Keulen is groot genoeg!” De Kam is enthousiast over de mogelijkheden. “Ik denk dat we als branche kunnen laten zien dat het kán”, zegt hij. “Laten we er met z’n allen aan werken om de boel weer op te starten.”

Het aanstekelijke enthousiasme van de VEPA-man wordt niet door iedereen gedeeld. Binnen de brancheclub Vereniging van Inrichtingsprofessionals (VIP) zijn bijvoorbeeld andere geluiden te vernemen. De VIP heeft onlangs een gezamenlijk brief naar de beursorganisatie van de Orgatec gestuurd. Aangezien de inhoud nogal precair is – en het natuurlijk ook om geld gaat – houdt de branchevereniging voor wat betreft de precieze inhoud van de brief de kaarten graag nog even tegen de borst. Maar duidelijk is wel dat  VIP-lidbedrijven niet onverdeeld enthousiast zijn over het eventuele doorgaan van de Orgatec. Dat komt ook tot uiting in een reactie van VIP-voorzitter Peter Veer, die hierbij overigens nadrukkelijk op persoonlijke titel spreekt: “Ik verwacht dat de beurs doorgang zal vinden, maar op kleine schaal. Een groot succes verwacht ik niet en ik vermoed dat veel marktpartijen hun kruit droog zullen houden voor wat betreft introducties van nieuwe producten.”

De reden is onder meer dat organisaties nu wel iets anders aan hun hoofd hebben dan het introduceren van nieuwe producten op een naar verwachting slecht bezochte beurs: “Op dit moment zijn organisaties bezig om hun bestaande kantoorinrichting te herschikken om daarmee tegemoet te komen aan anderhalve meter afstand en dus veiligheid voor hun medewerkers”, aldus Veer. “Geld voor nieuw meubilair wordt selectief ingezet dus grote aantallen nieuw kopen staat op een laag pitje. Pas in 2021 verwacht ik weer aantrekken van de markt, afhankelijk van vaccins, tweede golf besmettingen, recessie-analyse en andere opbeurende berichten…”

Ook elders in de branche is het enthousiasme voor de beurs niet altijd groot. Een anonieme leverancier geeft bijvoorbeeld aan zich onder druk gezet te voelen door de beursorganisatie om mee te doen aan de Orgatec, terwijl het in de woorden van deze leverancier duidelijk is dat de beurs niet de ‘exposure’ kan bieden die beloofd werd op het moment – pre-corona – dat de contracten voor deelname werden afgesloten. Het geheel afblazen van het evenement wordt vanuit deze hoek als de beste optie beschouwd. “Wij zullen in ieder geval niet in Keulen zijn”, aldus de anonieme leverancier.

Ook andere jarenlange vaste Orgatec-exposanten zijn niet van plan deel te nemen aan de beurs. “WINI zal niet deelnemen aan Orgatec vanwege de huidige situatie”, zegt Robin Salm van WINI desgevraagd. “Onder de actuele omstandigheden zal de beurs zeer slecht bezocht gaan worden.” De berichten dat de beursorganisatie bedrijven onder druk zet om mee te doen herkent Salm evenwel niet. “Wij ervaren weinig druk vanuit de organisatie.”

Een ander bedrijf – eveneens jarenlang een vaste waarde in Keulen – dat niet te vinden zal zijn op de Orgatec is Wilkhahn. Volgens Hans Trilsbeek van Wilkhahn Benelux staat dit echter los van de huidige corona-crisis. “De onderneming had begin dit jaar al besloten niet meer naar de Orgatec te gaan”, legt hij uit. “Het geld dat Wilkhahn investeert per Orgatec gaat nu met name naar events voor architecten en marketing.” Trilsbeek noemt de beslissing van Wilkhahn om af te zien van de Orgatec een ‘logisch besluit’. “Statistisch gezien zagen wij uitsluitend de aanwezigheid van de industrie (dat zijn onze concurrenten), dealers (die kunnen we dagelijks bereiken), en nauwelijks of geen architecten en eindgebruikers.”

Volgens Trilsbeek is het overigens nog maar zeer de vraag of de Orgatec straks in oktober daadwerkelijk zal doorgaan. Ook Rob Kruft van Palmberg kan er zijn hand niet voor in het vuur steken. “Mocht Corona over 1-2 maanden weer opvlammen dan ziet alles er weer anders uit”, zegt hij. Maar vooralsnog gaat Palmberg door met het voorbereiden van beursdeelname. “We zijn met de Orgatec al lang bezig in de voorbereiding uiteraard, maar ook nu nog steeds. Oktober is nog een eindje weg, maar zoals het er nu naar uitziet zal, het met inachtneming van de geldende regels doorgaan. Maar vreemd en anders zal het zeker worden als er nog geen medicijn/vaccin is.”

En zo is het voor iedereen duidelijk dat de beursorganisatie van de Orgatec momenteel in een lastig parket zit. Moet zij – los van de beslissing van Nordrhein-Westfalen – sowieso de handdoek werpen en evenals vele andere vakbeurzen – we noemen de Salone del Mobile, Light + Building en in ons eigen land Design District en Material District – het moeilijke besluit nemen om de editie van dit jaar toch maar geheel af te blazen? Of biedt het relatief late tijdstip in het jaar – van 27 tot en met 31 oktober – de Keulse beurs de gelegenheid om te gaan fungeren als startpunt van een hopelijk florissant post-corona-tijdperk, waarin projectmeubelen en aanverwante producten een bijdrage leveren aan een geïnnoveerd en duurzaam pandemie-proof kantoor?

De beslissing is hondsmoeilijk. Eén ding staat als een paal boven water: de corona-crisis heeft geleerd dat informatieverwerkende bezigheden ook op een andere manier georganiseerd kunnen worden dan alleen in het fysieke kantoor. Op enig moment is er binnen de branche de behoefte om – ook ‘in het echt’ – met elkaar van gedachten te wisselen over de manieren waarop eigentijds kantoorwerk het beste gestalte kan worden gegeven. We hopen u binnenkort definitief te kunnen berichten over het feit of dat straks al in Keulen mogelijk is, of dat we daarvoor met z’n allen nog even geduld moeten hebben.

www.orgatec.de

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie