Home > Branche > Hybride werken > Hoe zit het met de ergonomie?

Hoe zit het met de ergonomie?

Delen

Op dit moment werken we bijna allemaal gedwongen thuis. Wat betekent dit voor het ergonomische aspect van onze werkplek? Als we op de via internet gedeelde foto’s van thuiswerkplekken mogen afgaan, is ergonomie plotseling even niet zo belangrijk meer.

Full disclosure: Ik schrijf dit artikel, zitten op een oude eetkamerstoel – ergens uit de jaren 60, gok ik – die is voorzien van drie kussen: twee als zittingverhoger, en één als lendesteun. Ideaal? Mwah. Voor iemand die jarenlang heeft bericht over het grote belang van ergonomische bureaustoelen – en die op zijn redactiekantoor gewend is te werken op een van dé klassiekers op dit gebied – is het een beetje behelpen.

Thuiswerkplek van een Vitra-medewerker.

Een korte speurtocht op internet leert echter dat ik bepaald niet de enige ben die gebruik maakt van een stoel van betrekkelijk laag ergonomisch allooi. Neem de favoriete thuiswerkplekken van Vitra-medewerkers, die in een schrijven aan de relaties van het designmerk gedeeld worden. De werkplekken zijn zonder uitzondering voorzien van mooie stoelen. Maar je kunt je wel afvragen of deze ‘ideale’ Vitra-modellen geschikt zijn voor intensief en langdurig kantoorwerk.

Voorbeelden van ‘ideale stoel’ van Vitramedewerkers.

De Inside Information-redactie en Vitra zijn niet de enige bedrijven waarvan medewerkers momenteel zitten op een niet-ergonomisch stoelmodel. Van de ondertussen vele duizenden foto’s van thuiswerkplekken die gevonden kunnen worden op internet is slechts een kleine minderheid voorzien van een traditionele bureaustoel waarvan je zou kunnen veronderstellen dat deze voldoet aan de geldende normen op dit gebied.

Willekeurig voorbeeld van een via twitter gedeelde foto van een thuiswerkplek.

Moet het anders? Volgens projectinrichters wel. Want zittend op mijn oude eetkamerstoel krijg ik heel wat mailtjes binnen van bedrijven die allemaal benadrukken dat ook in de thuiswerksituatie een ergonomische werkplek van groot belang is. Neem SKO uit Oldenzaal. “Om de komende periode het thuiswerken zo vitaal mogelijk door te komen bieden we vanuit onze divisie Projectinrichting een ergonomische werkplek aan”, meldt het bedrijf. Zoals onderstaande afbeelding toont, maakt een verstelbare ‘ergonomische’ bureaustoel deel uit van deze werkplek.

De juiste thuiswerkplek volgens SKO.

Ik denk dat SKO – en de vele andere bedrijven die soortgelijke boodschappen delen met hun relaties – gelijk hebben. En ik hoop ook dat zij gelijk hebben. Niet alleen omdat de aanschaf van ergonomische stoelen voor thuis onze sector mooie business kan opleveren in deze moeilijke tijden. Maar vooral ook omdat, wanneer de huidige thuiswerkperiode op slechte stoelen géén tombola aan klachten oplevert, we onszelf de vraag moeten stellen of we het belang van de ergonomische stoel de laatste jaren met z’n allen niet een beetje overdreven hebben. Mijn ‘gut-feeling‘: nee, dat hebben we niet. Aandacht voor de juiste houding op een goede stoel lijkt me ook in corona-tijden van groot belang.

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie