Home > Ontwerp > Tarkett publiceert kleurenstudie over invloed van kleur in leeromgeving 

Tarkett publiceert kleurenstudie over invloed van kleur in leeromgeving 

Kleurenstudie door vloerenfabrikant Tarkett

Delen

Uit een kleurenstudie, uitgevoerd door vloerenfabrikant Tarkett, blijkt dat kleurgebruik in het interieur van onderwijsinstellingen van invloed is op de mentale toestand, het geheugen en de prestaties van leerlingen. Tijdens de ontwerpfase van het interieur is het van belang er rekening mee te houden dat de perceptie van kleur varieert voor elk individu en in elke levensfase. Om ruimtes voor elk onderwijsniveau en bijbehorende leeromgevingen optimaal in te richten, deelt Tarkett in deze studie inzichten op het gebied van kleurgebruik.

Kleur laten aansluiten bij ontwikkeling

Kleur heeft invloed op onze mentale toestand, geheugen en prestaties. Elke omgeving is, net als elk individu, uniek en kan verschillende kleurbehoeften uitdrukken. Kinderen en jongere mensen hebben behoefte aan direct contact met kleur, maar de gevoeligheid voor kleur is niet voor iedereen hetzelfde. Kleur beïnvloedt psychomotorische vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling en ruimtelijke waarneming. Om kleur op een doordachte en functionele manier te benaderen, werkte Tarkett samen met kleurexperts uit verschillende landen. Samen hebben zij kleurpaletten ontwikkeld die geschikt zijn voor alle leeftijdsgroepen in primair, voortgezet en hoger onderwijs. Elk pallet bevat negen kleuren. Hierbij is ondermeer gekeken naar de specifieke behoeften van introverte en extraverte leerlingen. De kleurpaletten zijn afgestemd op de functies van verschillende ruimtes, van kalmerend tot stimulerend.

Lees ook: Tarkett maakt duurzaam bouwen toegankelijker.

Advies voor kleurgebruik

De kleurenstudie biedt inzicht, inspiratie en praktische handvatten voor het maken van onderbouwde kleurkeuzes binnen scholen. Het onderzoek identificeerde vier belangrijke emoties die door kleur worden uitgedrukt: ‘Puur & Natuurlijk’, ‘Fris & Optimistisch’, ‘Koel & Rustgevend’ en ‘Warm & Uitnodigend’. Deze vier emoties vormen de basis voor het ontwerpen van vloer- en wandbekleding en zijn daarmee het fundament van alle kleuradviezen.

Pure & Natural: grijze, aard-achtige en bruine tonen. Minimaliseert stress en vermindert angst. Grijstinten en andere aardse kleuren kunnen mensen geruststellen en hen een beschermd gevoel geven.

Fresh & Optimistic: groene en gele tonen. Simuleert optimisme en bevordert rust. Groene en gele tinten hebben een positieve invloed op concentratie en leervermogen.

Cool & Calming: blauwe en paarse tonen. Straalt frisheid en kalmte uit. Deze kleuren hebben een rustgevend effect dat de bloeddruk verlaagt, stress minimaliseert en vertrouwen ontwikkelt.

Warm & Inviting: oranje en rode tonen. Straalt kracht, warmte en karakter uit. De psychologische impact van deze kleuren stimuleert zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen, en heeft een positief effect op passiviteit en lusteloosheid.

Download hier de volledige Tarkett Kleurenstudie

Over Tarkett

Met een geschiedenis van 140 jaar is Tarkett een wereldwijde leider in innovatieve vloer- en sportoppervlakoplossingen, met een netto-omzet van €3,4 miljard in 2023. Met een breed scala aan producten, waaronder PVC-vloeren, linoleum, tapijt, rubber, hout en laminaat, kunstgras en atletiekbanen bedient de Groep klanten in meer dan 100 landen wereldwijd.
Met circa 12.000 medewerkers, 23 R&D-centra, 8 recyclingcentra en 34 productielocaties verkoopt Tarkett dagelijks 1,3 miljoen vierkante meter vloerbedekking voor ziekenhuizen, scholen, woningen, hotels, kantoren, winkels en sportvelden. De Groep neemt het voortouw door zich in te zetten voor een circulaire economie en zijn CO2-uitstoot te verminderen. De bijbehorende geïmplementeerde eco-innovatiestrategie is gebaseerd op de principes van Cradle to Cradle®, helemaal in lijn met de Human-Conscious Design® aanpak van Tarkett. Het is uiteindelijk het doel een bijdrage te leveren aan de gezondheid en het welzijn van mensen.

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie

Gratis abonneren op onze nieuwsbrief?

  • Ontvang het laatste nieuws
  • Bekijk exclusieve content
  • Blijf op de hoogte van de laatste events
  • Onze nieuwsbrief verschijnt 2 keer per maand