Home > Branche > Een ode aan 100 jaar Herman Miller

Een ode aan 100 jaar Herman Miller

Herman Miller presenteert een speciaal georganiseerde tentoonstelling

Delen

Herman Miller presenteert een speciaal georganiseerde tentoonstelling en limited-edition posterherdruk waarin haar rijke grafische designhistorie wordt gevierd. Dit gebeurt in de eigen showroom in Milaan, in het Brera Design District tijdens de Salone del Mobile.

Milaan, Italië: Bij de aftrap van de viering van de 100e verjaardag van haar merknaam is Herman Miller eens diep in haar rijke archief van grafische ontwerpen gedoken, met de bedoeling om haar eigen verhaal van design-auteurschap en culturele invloeden tot leven te brengen. Door haar hele geschiedenis heen heeft Herman Miller met tal van grafische ontwerpers en kunstenaars gewerkt die bepalend werden voor de look-and-feel van de betreffende tijdperken. Deze visuele reis—die begint in Milaan en in juni naar Chicago verhuist voor de MillerKnoll Design Days—viert hun werk en de stoutmoedigheid, strengheid en pure plezier dat het merk belichaamt.

Het begin

Dit begon in de vroegmoderne tijd toen Gilbert Rohde in 1930 naar Herman Miller kwam als eerste design director. Oprichter D.J. De Pree zette hiermee een cruciale stap in de transitie van het bedrijf van traditioneel naar modern design. Met zijn opleiding als architect kende Rohde de ins en outs van Bauhaus en hij introduceerde zo een nieuwe discipline in het traditionele meubilair van Herman Miller, terwijl zijn vrouw Peggy Rohde marketingmaterialen ontwierp die tekenend waren voor de nieuwe richting en deze benadrukten.

In 1945 kwam de markante persoonlijkheid George Nelson naar Herman Miller waar hij partnerships in storytelling and design—zoals met het Eames Office, Alexander Girard en anderen— stevig verankerde als essentiële componenten binnen het merk Herman Miller. Onder de designregie van Nelson kwamen grafische pioniers zoals Irving Harper (verantwoordelijk voor de nog altijd gevoerde vrijstaande ‘M’ in het Herman Miller-logo) en Tomiko Miho tot grote bloei.

Artistieke vrijheid

Gelijktijdig met de popartbeweging van de jaren 60 en de artistieke bevrijding van de jaren 70, werd een gedeelde geest van idealisme en speelsheid, vanuit de Swiss Design-invloeden en ‘Helvetica-heavy’ insteek van designer John Massey, vaardig over zijn protegé Steve Frykholm. Diens exuberante Summer Picnic-serie werd exemplarisch voor de grafische identiteit van het bedrijf in de jaren 70.

In de jaren 80 en 90 loodsten Barbara Loveland en Linda Powell het bedrijf door een postmoderne periode van design leadership. Naarmate Herman Miller de internationale voetafdruk versterkte, reikten de graphics van het bedrijf tot in alle uithoeken van de wereld, via reizende exposities tot een illustratiesysteem als uitdrukking van een nieuwe theorie over een harmonieuze werkomgeving, aangeduid als Living Office.

Textieldivisie

En ten slotte moeten we bij een gesprek over grafisch design bij Herman Miller ook Alexander Girard noemen, oprichter en directeur van de textieldivisie van het bedrijf. In zijn hele carrière gebruikte Girard graphics om betekenisvolle motieven te creëren en zijn vormentaal bereikte een hoogtepunt in de vroege jaren 70 met de serie Environmental Enrichment Panels – een keuze hieruit wordt getoond op de expositie in de showroom in Milaan.

Verkoop van prints

Tijdens de Salone stelt Herman Miller limited-edition prints van de door John Massey ontworpen Eames Soft Pad Group-poster beschikbaar voor verkoop. Deze print werd oorspronkelijk geproduceerd in 1970 en is kenmerkend voor de scherp gedefinieerde stijl die Massey introduceerde in de communicaties van Herman Miller. De posters hebben de originele afmetingen van 32″ x 48″ (91,44 x 121,92 cm) en zijn met de hand genummerd in een oplage van 500. De print is de belichaming van het volgende statement van Massey: “I always tried to build into each piece a life beyond the purpose for which it was created.”

Bij de herdenking van het 100-jarig bestaan van het merk geeft Phaidon ook een speciale editie uit van de veel verkochte monografie Herman Miller: A Way of Living. Met een nieuwe omslag, in linnen band en een geactualiseerde tijdlijn gaat deze weergaloze verzameling van merkverhalen, historische artefacten, documenten en foto’s diep in op de geschiedenis van Herman Miller.

Ga als u de tentoonstelling tijdens Salone wilt bekijken naar de Herman Miller showroom in Milaan op de Corso Giuseppe Garibaldi 70 in het Brera Design District, vanaf dinsdag 18 april tot zaterdag 22 april van 9:00 uur ‘s ochtends tot 6:00 uur ‘s avonds.

Over Herman Miller

De afgelopen eeuw heeft Herman Miller zich ingezet om probleemoplossende ontwerpen te maken die het beste in mensen naar boven brengen. Gaandeweg heeft Herman Miller belangrijke relaties opgebouwd met vooruitstrevende ontwerpers, van grootheden uit het midden van de vorige eeuw zoals George Nelson, het Eames Office en Isamu Noguchi tot onderzoeksgerichte visionaire geesten als Robert Propst en Bill Stumpf – en met baanbrekende studio’s van vandaag zoals Industrial Facility en Studio 7.5. Herman Miller heeft pionierswerk verricht op het gebied van origineel, tijdloos ontwerp dat een blijvende impact heeft, van de geboorte van ergonomisch meubilair tot de productie van enkele van de meest iconische meubelstukken van de twintigste eeuw. Daarbij heeft Herman Miller een blijvende nalatenschap van ontwerp, innovatie en sociaal welzijn opgebouwd. Herman Miller maakt deel uit van MillerKnoll, een collectief van dynamische merken samengebracht om de wereld waarin we leven te ontwerpen. Ga voor meer informatie naar hermanmiller.com/about.

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie