Home > Productnieuws > Vloer, Wand & Plafond > Ontwerpen met de natuur

,

Ontwerpen met de natuur

Delen

Creativiteit leidt tot innovatie, vooral op het gebied van vloeren. Emanuel Lidberg, hoofd design bij Bjelin, haalt zijn inspiratie uit de rauwe schoonheid van de natuur. Wij spraken met de visionair uit de branche die zijn licht liet schijnen over het ontwerpproces, duurzaamheid en de toekomstige trends die het vloerenlandschap zullen vormgeven.

“Voor inspiratie kijk ik veel naar de natuur. Bjelins ontwerp is gebaseerd op het behouden of verbeteren van de natuurlijkheid van de grondstof – echt hout.”

Focus op innovatie

Het vinden van de juiste balans tussen esthetiek en prestaties is essentieel voor vloerproducten. Het assortiment verhard hout met Scandinavisch design van Bjelin wordt bijvoorbeeld ondersteund door de baanbrekende Woodura®-technologie, ontwikkeld door zusterbedrijf Välinge Innovation.

“De Woodura-technologie, die het hout hard en slagvast maakt, zorgde voor een aantal uitdagingen die we moesten overwinnen,” legt Emanuel uit, “zowel wat betreft oppervlaktebehandelingen als de mogelijkheid om de prachtige, geborstelde oppervlaktedesigns te maken die we onlangs hebben uitgebracht.”

Door creatief te denken en buiten de gebaande paden te treden, is de vloer – die drie keer sterker is dan parket – nu verkrijgbaar in de sterkste matte lak tot nu toe (geschikt voor commerciële omgevingen) en de nieuwe geborstelde lak.

Trends die de toekomst van vloeren bepalen

Duurzaamheid staat centraal en wordt daarom in elke creatie geïntegreerd. “Wij omarmen de hele boomstamfilosofie”, zegt Emanuel. “Dit betekent dat elke boomstam uit het bos moet worden gebruikt, zelfs tot en met de fijnere zaagseldeeltjes. We hebben ook besloten om niet te werken met exotische houtsoorten die kwetsbare omgevingen in gevaar kunnen brengen.”

Welke ontwerptrends kunnen we in de toekomst verwachten?

Onze ontwerper is van mening dat het kijken naar sneller bewegende trends, zoals mode, geweldig is voor het spotten van opkomende trends met betrekking tot kleur en oppervlakteafwerkingen. Meer specifiek binnen vloeren voorspelt hij dat de ‘nesteltrend’ die opbloeide tijdens de pandemie zal aanhouden.

“Op korte termijn zullen consumenten blijven kiezen voor warmere en gezelligere woonomgevingen in vergelijking met het meer minimalistische tijdperk vóór de pandemie. Op lange termijn geloof ik sterk dat de vraag naar producten die gemaakt zijn van hernieuwbare en recyclebare grondstoffen zal groeien.”

Tijdloze elegantie

Hoewel trends elkaar snel opvolgen – zoals snel in te zetten producten zoals meubilair en elektronica – blijven sommige elementen eeuwig relevant.

“Voor vloeren en interieurontwerp,” zegt Emanuel, “belichamen natuurlijke materialen tijdloze elegantie die de vluchtige rages overstijgt dankzij de kleuren, texturen en tactiele kwaliteiten die de natuurlijke kwaliteiten behouden.”

Advies voor huiseigenaren en interieurontwerpers

Onze ontwerper adviseert klanten die aan de reis van het kiezen van een vloer beginnen: “Kies een vloer met een geschikte prestatie die past bij de ruimte waar hij komt te liggen en houd rekening met de grootte van de kamer en de sortering van de vloer.”

De laatste stap is het kleurenpalet. “Een lichtere kleur creëert een gevoel van volume en ruimte, en onze populaire transparante Misty White geeft een lichte en natuurlijke indruk.” 

De natuur als inspiratie

De natuur is een grenzeloze inspiratiebron bij het creëren van tijdloos design. Het mengen van klassieke en moderne stijlen met technologie resulteert vaak in duurzame schoonheid.

Emanuels laatste advies? “Dit is misschien conservatief, maar we moeten in gedachten houden dat een vloer een product is met een lange levensduur. Ga voor duurzame materialen met klassieke ontwerpen die over een jaar of twee niet helemaal verouderd zullen aanvoelen.”

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie

Gratis abonneren op onze nieuwsbrief?

  • Ontvang het laatste nieuws
  • Bekijk exclusieve content
  • Blijf op de hoogte van de laatste events
  • Onze nieuwsbrief verschijnt 2 keer per maand