Home > Productnieuws > Kantoor- & Projectmeubilair > Online Dutch Design Week succesvol

, ,

Online Dutch Design Week succesvol

Delen

Je moet in deze vreemde tijden roeien met de riemen die je hebt. Bij de Dutch Design Week is dat heel aardig gelukt. Volgens de organisatie van het evenement is de afgelopen online editie erg succesvol verlopen. Ook de winnaars van de Dutch Design Awards kijken ongetwijfeld terug op een mooie week.

Met de virtuele editie zijn volgens de woordvoerder vele honderdduizenden professionals bereikt. “De organisatie is trots op wat er samen met de ontwerp community in korte tijd is bereikt, de grote diversiteit aan interessante design content die hieruit is voortgekomen en de relevante verbindingen die de afgelopen 9 dagen zijn gelegd.”

Bedrijfsleven, professionals, overheden, media en ontwerpers wisten elkaar gedurende de week te vinden om ideeën uit te wisselen. “Tegelijkertijd blijft het fysieke onderdeel onmisbaar”, benadrukt de woordvoerder. “DDW ziet een toekomst als hybride festival met een online en offline component.”

Dankzij ruim vijftienhonderd (inter)nationale ontwerpers ontpopte DDW zich de afgelopen week als online middelpunt van de creatieve industrie. Met zevenhondervijftig 3D Viewing Rooms, virtuele tours, matchmaking sessies, DDW TV, livestreams van partners en ontwerpers, aandacht op nationale tv en radio en onder andere een virtueel bezoek van Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ingrid van Engelshoven, beschouwt de organisatie het virtuele festival als een succes. Het festival bereikte volgens de woordvoerder honderdduizenden mensen via verschillende kanalen. Naast de vele website bezoekers en DDW TV-kijkers van over heel de wereld, was er ook ruim aandacht voor het programma vanuit (inter)nationale media. “De combinatie van virtueel en fysiek, dat wordt de toekomst van DDW. Uiteindelijk blijft het echt samenkomen natuurlijk een onmisbare ervaring”, zegt Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation.

Twee weken voor aanvang van het festival hoorde de organisatie dat het fysieke component op advies van de Veiligheidsregio geen doorgang kon vinden. Zodoende werd besloten alle pijlen in de resterende weken te richten op een volledig virtuele DDW. Dat vroeg een enorme flexibiliteit van alle betrokkenen; de deelnemers, partners en organisatie. Paulen: “Een van de meest bijzondere dingen die we hebben gezien deze week is de veerkracht van de ontwerp community. Zij hebben in korte tijd een fantastisch online programma neergezet en alle virtuele mogelijkheden ten volste benut”.

Mede om die reden heeft de organisatie besloten om de zevenhonderdvijftig 3D Viewing Rooms niet 9, maar 90 dagen online beschikbaar te maken. Alle video content en de uitzendingen van DDW TV zouden sowieso al beschikbaar blijven op het platform. “Er is zoveel waardevolle content gecreëerd. Wij zien het als een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat deze content ook door het jaar heen toegankelijk blijft en op verschillende manieren wordt benut. We willen samen met onze partners en de community werken aan nieuwe waardevolle verbanden en verhalen”, aldus Paulen.

Tijdens de DDW werden ook weer de Dutch Design Awards uitgereikt. Uit vierentwintig genomineerden zijn acht winnaars gekozen in de categorieën: Product, Habitat, Communication, Fashion, Design Research, Service & Systems, Best Commissioning en Young Designer.

“De winnaars van DDA20 laten zien dat het verandervermogen van ontwerpers in een stroomversnelling zit. Zij zetten hun drive om onze leefwereld te verbeteren om in zo concreet mogelijke actie. De winnende designprofessionals laten zien dat zij in huis hebben wat daarvoor nodig is: een lange adem en een open, zelfkritische houding. De combinatie digitaal en fysiek is niet meer weg te denken uit het designlandschap. Ondertussen zien ontwerpers ook dat het allemaal een stuk menselijker mag. Een overtuigende focus op ethiek en betekenisgeving drijft meer ego-gedreven ontwerpen inmiddels naar de uiterste randen van het designveld.”

De winnaars zijn The Interceptor van The Ocean Cleanup X Fabrique (Product), Forum Groningen van NL Architects (Habitat), Demo design in Motion Festival van Studio Dumbar (Communication), Collection 005 Complete Metamorphosis Pt.2 van Ninamounah (Fashion), Insectology: Food for Buzz van Mathilde Boelhouwer (Design Research), Monnie van Afdeling Buitengewone Zaken X Garage 2020 (Service & Systems), Water as Leverage van de Rijksoverheid (Best Commissioning) en Simon Dogger (Young Designer).

De jury van DDA20 bestond uit: Ine Frings (voorzitter), Ingeborg van Lieshout a.i. (Product), JaapJan Berg (Habitat), Liesbeth in ‘t Hout (Fashion), Sonja Haller (Communication), Angelique Spaninks (Design Research), Bert Hagendoorn (Service & Systems), Pieter Aarts (Best Commissioning) en Saskia van Stein (Young Designer).

www.ddw.nl

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie