Home > Ontwerp > Ontwerp & Architectuur > ‘Creatieve industrie is banenmotor’

‘Creatieve industrie is banenmotor’

Delen

De creatieve industrie en ICT waren aanjagers van de economische groei in de periode van hoogconjunctuur tussen 2015 en 2018. Het aantal banen in de creatieve industrie groeide in de periode 2015-2018 met 3,4 procent per jaar. Dat is twee keer de gemiddelde jaarlijkse groei van de gehele economie. Dat blijkt uit de Monitor Creatieve Industrie 2019 van Media Perspectives.

Design is de sterkst groeiende bedrijfstak binnen de creatieve industrie met een groei van ruim 12.000 banen in de jaren 2015-2018. Dat is een gemiddelde groei van maar liefst van 16 procent per jaar. “Op het grensvlak van creativiteit en digitale technologie vindt veel innovatie en groei plaats. Dat is in het vooral zichtbaar in de bedrijfstakken digital design en gaming”, aldus Media Perspectives.

Voor een deel gaat deze groei ten koste van andere creatieve domeinen. Zo is de groei bij de reclamebureaus de afgelopen periode gestagneerd. Veel marketinguitgaven van bedrijven verschuiven naar online en daar heeft de sector te maken met nieuwe concurrenten. Naast Facebook en Google zijn dit de digital design agencies en digitale marketingbureaus. Die staan vaak als ICT-bedrijf geregistreerd.
Kleinschaligheid is een kenmerk van de creatieve industrie, blijkt voorts uit de Monitor. Met 4 procent van de banen is de sector verantwoordelijk voor 11,3 procent van de bedrijfsvestigingen. Zelfstandige ondernemers domineren, in het bijzonder binnen kunsten en cultureel erfgoed.

Amsterdam is met meer dan 100.000 banen in creatieve industrie en ICT met afstand de belangrijkste creatieve en ICT-stad van Nederland. Eén op de vijf banen in de creatieve industrie en één op de tien banen in de ICT is te vinden in de hoofdstad. Tegelijkertijd heeft Amsterdam met 16 procent van de totale economie het op één na grootste aandeel van banen in creatieve industrie en ICT van Nederland.

Deze Monitor creatieve industrie 2019 is alweer de zevende editie van dit onderzoek. De productie is bekostigd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, en gemeente Hilversum.

www.mediaperspectives.nl

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie