Home > Branche > Nieuws > Kossmanndejong gaat dóór!

Kossmanndejong gaat dóór!

Kossmanndejong gaat dóór!

Delen

Amsterdam (NL) — Herman Kossmann en Mark de Jong gaan weg. Maar Kossmanndejong gaat dóór! En dat doen ze met een fantastisch team. Een diverse club mensen met zeer verschillende skills en talenten die samen prachtige dingen maken. Die mensen zetten samen voort, wat Mark en Herman hebben opgebouwd.

Wie neemt de rol over van Mark en Herman?

Die rol is natuurlijk niet te vervangen, maar er zijn wel drie nieuwe partners, uit de gelederen van het team zelf, die de leiding overnemen. Robert van der Linde is al vanaf het begin betrokken bij KDJ en was projectleider van een paar van de meest succesvolle tentoonstellingen als Museum van de Geest, Garden Museum en ook lounge 2 in Schiphol. Hij is een door de wol geverfde ontwerper met een bijzondere belangstelling en fijn afgestemd zintuig voor wat mensen drijft. Dan hebben we Niels de Jong, die ook al 15 jaar gepokt en gemazeld is bij KDJ en niet terugdeinst voor het leiden van grote complexe projecten. Zo bracht hij onze opdracht voor het paviljoen van gastland UAE voor de wereldexpo in Dubai op miraculeuze wijze tot een succesvol eind. Tsja, Niels houdt nou eenmaal van ingewikkelde dingen uitwikkelen en helder maken. Als derde partner is daar Femke Bijlsma. Zij is relatief nieuw bij de KDJ club, maar nu toch ook alweer 5 jaar. En hoewel ze een achtergrond heeft als architect, is ze bij ons chef inhoud en altijd op zoek naar het krachtige, menselijke verhaal. Daarnaast kent zij ongeveer de halve wereld dus is zij logisch onze buitenwacht. Alle drie blijven ze vooral ook doen wat ze al deden: werken aan betekenisvolle projecten.

Koers uitzetten

De tweemaster, het zeewaardige zeilschip dat door Mark en Herman en hun bemanning (raar woord eigenlijk…) zorgvuldig is opgebouwd, is nu dus getransformeerd tot driemaster. Waarbij Niels’ focus ligt op het zakelijke reilen en zeilen, die van Robert op het team zelf en van Femke op nieuw werk. De metafoor van een schip ligt ons wel. Geen log vrachtschip of snelle raceboot maar een zeewaardig zeilschip. Iedereen steekt hier de handen uit de mouwen voor het gezamenlijke doel: de koers. Die bepalen we als team. Wat de nieuwe partners doen is die koers bestendigen en bewaken. Voor de lange termijn. Ook in stormachtige tijden.

Medium met een boodschap

Over stormachtige tijden gesproken. Als we kijken naar de afgelopen 25 jaar en waar we nu staan, dan zijn de tijden nogal veranderd. Internet heeft dingen in een stroomversnelling gebracht, de wereld is nog meer verbonden, maar ook gepolariseerd, 9/11 heeft de maatschappij op scherp gezet, covid legde haar lam, klimaat verandering (of beter, disruptie) is aan de orde van de dag en zet voedselzekerheid staat zwaar onder druk. Hoe blijven we lichamelijk en geestelijk gezond met al deze uitdagingen? Dan komt cultuur om de hoek kijken. Mensen zoeken naar duiding en betekenis via culturele ervaringen. We merken dat ons medium, laten we het zo maar noemen, bij uitstek geschikt is om complexe en gevoelige onderwerpen op een genuanceerde manier voor het voetlicht te brengen. Dit medium helpt mensen om zich tot die complexiteit te verhouden en zo hun eigen wereld beter te begrijpen. Grip te krijgen. Verbinding te maken.

Vorm geven aan de toekomst

KDJ heeft het medium vanaf het begin mede richting gegeven, en dat blijven we doen. We blijven constant vernieuwen en werken door aan de narratieve ruimte met impact. Met verhalen die ertoe doen. Die juist nu relevant en urgent zijn en zo echt verschil maken. Daar zijn we goed in. En dat doen we met plezier.

Het zijn roerige en onzekere tijden. Voor ons vak ook hele uitdagende tijden. We moeten aan de bak. En al is KDJ al ruim 25 jaar bezig, het is toch alsof we nu aan het begin staan van een grote nieuwe ontwikkeling. Waarvoor Mark en Herman met KDJ een rijke humuslaag hebben gecultiveerd, opgebouwd uit nieuwsgierigheid, kennis en ervaring. Het is vanuit deze vruchtbare ondergrond dat wij kunnen doorgroeien en bloeien. En waar we in kunnen graven om ons meer te verdiepen. Hoe blijven we vernieuwen? Door altijd, altijd nieuwsgierig te blijven!

Delen

Aanmelden nieuwsbrief


Onze sponsors

Laatste editie

Gratis abonneren op onze nieuwsbrief?

  • Ontvang het laatste nieuws
  • Bekijk exclusieve content
  • Blijf op de hoogte van de laatste events
  • Onze nieuwsbrief verschijnt 2 keer per maand