Gastvrij topkantoor

In Rotterdam werd onlangs een aansprekend revitalisatieproject gerealiseerd. Kantoorgebouw Blaak 16, daterend uit de jaren ’70, werd geheel aangepast aan de eisen van deze tijd. Eén van de bedrijven die sinds kort domicilie houden in het centraal gelegen Breeam-gecertificeerde pand is Datlinq. Daniëlle van Pelt van deze ‘database voor foodservice’ en Maarten Behrens van interieurbureau Leidmotiv vertellen over de bijzondere invulling van het nieuwe Datlinq-hoofdkwartier.
(Foto’s: Jeroen Brokkeling)

Datlinq is een bedrijf dat een database voor de internationale voedselindustrie beheert. Het bedrijf beschikt onder meer over locatie- en omgevingskenmerken van out-of-home foodservice en retaillocaties. “Deze geven fabrikanten van voedingsmiddelen beter inzicht in de markt, waardoor zij deze optimaal kunnen benaderen en een duurzame groei van distributie, zichtbaarheid en omzet kunnen realiseren”, vertelt Daniëlle van Pelt, Manager Project Organization bij het snelgroeiende bedrijf.

Om deze diensten op een zo goed mogelijke manier te kunnen aanbieden, was er bij Datlinq behoefte aan een ‘next step’. “We waren echt toe aan een nieuw kantoor”, beaamt Van Pelt. “We werkten in een pand in Capelle aan den IJssel, waar we elkaar alleen met de lunch zagen. Het kantoor voldeed niet meer aan onze wensen. Het was tijd voor een volgende stap.”
Het nieuwe kantoor Blaak 16 past helemaal bij de ambities van Datlinq. Allereerst is het nieuwe kantoor centraal gelegen op een prominente locatie in het Rotterdamse stadshart, op nog geen 100 meter afstand van de Markthal, tegenover Station Blaak. Daarnaast is het gebouw getuige de Breeam-certificatie uiterst duurzaam en hebben de kantoorvloeren een zeer open karakter. Dankzij het smaakvolle interieurontwerp van Michou van Gennip - namens Leidmotiv - is dat zo gebleven.

Leidmotiv bestaat een jaar. De twee eigenaren hebben echter al jarenlange ervaring in de branche. Maarten Behrens, verantwoordelijk voor commercie en creatie heeft veel ervaring in de hospitality-sector, kantooromgevingen en maatwerk industrie. Jaap Littooij, verantwoordelijk voor realisatie, is meer technisch onderlegd en heeft ruime ervaring in de retail. “Wij geloven in een ‘design & build’-aanpak op basis van een sterk concept tegen een taakstellend budget”, legt Maarten Behrens uit. “Daardoor creëer je een hechte samenwerking met de klant, met meer ruimte voor creatieve oplossingen en een eindresultaat waarin de klant zich herkent. Een goed ontwerp is innovatief, esthetisch en functioneel tezamen. Een eerlijk ontwerp vertelt iets over het karakter van de klant, is niet pretentieus en behoudt zijn waarde. Daarmee is het tevens duurzaam.”

Het Datlinq-interieur toont wat Leidmotiv zoal in zijn mars heeft. Door interieurarchitect Michou van Gennip in te huren, heeft het bedrijf een functionele en aantrekkelijke binnenruimte weten te realiseren. "Leidmotiv heeft mij ingehuurd als interieurarchitect voor het gehele ontwerp vanaf concept & visiedocument tot aan schetsontwerp, voorlopig ontwerp, definitief ontwerp en werktekeningen", aldus Van Gennip over de samenwerking. "Ook de meubels, stoffen en materialen zijn allemaal door mij samengesteld."

Aldus werd op de eerste etage van Blaak 16 een interieur gecreëerd dat Datlinq past als een handschoen. “De grote vraag bij de invulling van het interieur was hoe we de wanden zouden plaatsen”, vertelt Behrens.. “We wilden openheid creëren en tegelijkertijd op subtiele wijze een onderverdeling maken in afdelingen en bovendien plaats bieden aan verschillende soorten werkzaamheden. Uiteindelijk is ons dat gelukt door het concept van een hotelinterieur als kapstok voor het ontwerp te nemen. Hierdoor heeft het interieur een sterk hospitality-karakter gekregen, helemaal passend bij de identiteit van Datlinq. Binnen het hotelconcept was het mogelijk om allerlei verschillende functionaliteiten onder te brengen”  

Inderdaad ademt het interieur een hotelachtige sfeer. Dat komt al tot uiting bij binnenkomst in het kantoor, waar de bezoeker binnentreedt in een lobbyachtige omgeving met mooie hangbanken. Vanuit deze ‘lobby’ – waar als ontwerpgrapje zelfs een heuse schoenpoetsmachine geplaatst is –  is het gehele kantoor mooi te overzien. Rechts bevindt zich onder meer een bargedeelte, waartegenover een kleurrijke piano geplaatst is. “Die piano stond ook al in het oude kantoor”, legt Daniëlle van Pelt uit. Maarten Behrens knikt. “Door de piano te laten bewerken door kunstenares Kelly Breemer is een object ontstaan dat helemaal past bij het karakter van dit nieuwe kantoor.”
De piano is slechts één van de vele speelse elementen in de prettig ogende binnenruimte, met tal van andere informeel ogende elementen, waaronder verschillende andere kunstwerken van Kelly Breemer, een tafeltennistafel, een photobooth en een tribune, waar formele en informele bijeenkomsten kunnen plaatsvinden. Ook is er een grote wand waar de – veelal bekende – producten van klanten opgesteld staan.

“We zijn een ‘datadriven’ bedrijf met veel jonge medewerkers. Dan moet je niet met een saai en formeel kantoor komen”, aldus Van Pelt. “We hebben samen met Leidmotiv gekozen voor een fris en eigentijds interieur, waar onze mensen zich prettig voelen.”  

Een wandeling door het interieur leert dat dit uitstekend gelukt lijkt. Het Datlinq-kantoor toont een blauwdruk van de wijze waarop eigentijdse organisaties idealiter met hun hoofdkwartier omgaan. In de werkruimte komt het dynamische karakter van de onderneming duidelijk tot uitdrukking.  In het door Leidmotiv gerealiseerde interieur heeft Datlinq een kantoor gevonden dat een prettig werksfeer biedt aan een gemiddeld jong en flexibele groep medewerkers, die een scrumsessie en concentratiewerk eenvoudig afwisselt met een kop goede koffie of een potje tafeltennis.

De werkzaamheden worden onder meer uitgevoerd aan antraciet gekleurde zit/sta-bureaus van fabrikant Drentea. Niemand heeft een vaste werkplek, hetgeen de werkvloer een dynamisch karakter geeft. Medewerkers voelen zich duidelijk helemaal op hun plek in de met tal van kwalitatieve producten aangeklede binnenruimte, waaronder bijvoorbeeld lekkere vintage loungebanken die werden aangeschaft via marktplaats.nl., Revolt-stoelen van Ahrrend, tapijt van Forbo en Desso en een maatwerktafel van Leidmotiv. “We zijn ervan overtuigd dat een goed interieur bijdraagt aan de prestaties van onze medewerkers”, zegt  Daniëlle van Pelt over het eindresultaat. “Dus uiteindelijk profiteren onze internationale klanten mee van het mooie en gastvrije kantoor dat we hier gezamenlijk gemaakt hebben.”

De Datlinq-medewerkster spreekt de verwachting uit dat het bedrijf de komende tijd een verdere groei zal doormaken.  “In dit kantoor kunnen we doorgroeien.” De mooie werkruimte biedt Datlinq een uitstekende reden voor jonge getalenteerde medewerkers om te kiezen voor een carrière bij het bedrijf. Want wie wil nu niet werken in een smaakvol ‘kantoorhotel’ op één van de meest aantrekkelijke plekken van Rotterdam?    

www.datlinq.com
www.leidmotiv.com