Kleurrijk als een kameleon

Wie door het overdekte winkelcentrum de Heuvel Galerie in Eindhoven loopt, zal de winkel van Kameleon Sieraden zeker niet ontgaan. Sinds kort heeft deze juwelier een speelse inrichting, die tegelijkertijd ook stijlvol overkomt. COEN bureau voor vormgeving verzorgde het volledige ontwerp van het kleurrijke winkelpand.  Auteur: Maarten Bannink, foto’s: COEN, Roy van de Meulengraaf.

 

Het eerste wat opvalt bij binnenkomst is de bijzondere vloer. Afwisselend gekleurde, duurzame marmoleumstroken van Forbo Flooring sieren de winkel en symboliseren tegelijkertijd de kameleon. “Als ontwerpbureau hebben we in eerste instantie gekeken naar de identiteit van Kameleon Sieraden en hebben we geïnventariseerd welke richting de trendsettende juwelier op wil”, merkt Coen van Ham van ontwerpbureau COEN op. “De vloer en de wanden zijn echte eyecatchers, maar de focus ligt toch echt op de sieraden. Door de rustige, witte kasten en vitrines vallen de sieraden juist op.” Dit ligt dan ook in lijn met de wens van de opdrachtgever. Verder moest de nieuwe inrichting verkoopgericht, energiezuinig, maar vooral vooruitstrevend zijn. “Kameleon zocht naar een nieuwe manier van sieraden presenteren.”

 

 

De winkel is opgedeeld in vier secties, ingedeeld per thema. Sieraden worden immers gekozen op basis van eigen stijl en persoonlijkheid, zo redeneert de juwelier. “De banen met kleuren en de uitlichting leiden klanten vanzelf naar deze themagebieden”, vertelt ontwerper Van Ham. “Daarnaast verbetert de juiste kleurcombinatie de winkelbeleving. Op deze wijze wordt het aankoopgedrag van de consument gestuurd en gestimuleerd.

 

In eerste instantie zou de winkel in vier kleursegmenten worden verdeeld. Dit zou echter snel tot een te gestuurde en minder aantrekkelijke winkelbeleving leiden.” Via een ‘frame’ kunnen klanten een aparte ruimte aanschouwen: de werkplaats, waar de edelsmeden vlijtig hun werk doen. Alle vitrines, onderkasten en balies zijn door Cokoen Interieurmaatwerk gerealiseerd naar het ontwerp van Coen van Ham. Volgens de ontwerper is op deze manier een uniek geheel van de winkel gemaakt. “Met name de raamvitrines zijn ontworpen als hele effectieve kasten. Deze zijn van twee zijden zichtbaar en fungeren als etalage en winkelvitrine.” Een ander opmerkelijk aspect is, dat de winkel nu groter lijkt dan dat hij daadwerkelijk is, weet de ontwerper te vertellen. “Dit komt door de effectieve plaatsing van de spiegels.” Niet alleen de wanden, maar ook de hoge spiegelplinten van de onderkasten dragen aan het effect bij. “Daarnaast hebben wij de wanden niet tot het plafond laten doorlopen. Onder het plafond loopt een zwarte rand. Hierdoor lijken de wanden verder weg te staan, wat de dieptewerking verder vergroot.”

 

 

Verlichting was een belangrijk aspect in het ontwerp. Coen van Ham heeft bewust voor LED-verlichting gekozen. “De fris witte verlichting geeft niet alleen de sieraden een heldere uitstraling, maar zorgt er ook voor dat de kleurbanen in de winkel sterk worden aangelicht”, aldus Van Ham. Ook de wens van de opdrachtgever om duurzaam te zijn, past in het plaatje. “Het gebruik van LED levert een besparing van stroomgebruik op van minimaal 50 procent. Tevens is de warmteafgifte lager, waardoor de airconditioning de winkel veel minder hoeft te koelen.” Verder is de algemene verlichting in PL uitgevoerd, enerzijds vanwege budgetredenen, anderzijds om een hogere lichtopbrengst te creëren.

 

www.coen.info

www.forbo-flooring.nl

www.cokoen.nl