tekst en uitleg Brouns

Hoe kwam u op dit idee?
Brouns: “Eigenlijk deels uit verwondering en frustratie over alles wat met aanbestedingen te maken heeft. Ik kom uit de projectinrichtingswereld en vond de eisen en wensen van aanbestedingen vaak extreem veeleisend. En soms werd informatie gevraagd, die gewoon niet ter zake deed. Als ik kijk naar aanbestedingsprocessen, dan zijn er gemiddeld acht aanbieders die een proefplaatsing produceren, die specifiek gemaakt is op de eisen van de klant. Vaak is een dergelijke proefplaatsing daarna niet meer bruikbaar en is er dus sprake van enorme verspilling. Voor al deze inspanningen wordt niets betaald. Bovendien ken ik bijna geen enkele organisatie die zich nooit heeft bezig gehouden met het kopen van meubilair. Dan moet er dus gewoon ervaring en kennis aanwezig zijn. Een centraal punt waar deze kennis bij elkaar komt, ontbrak echter. Vandaar dat ik dit platform ontwikkeld heb.”

Kunt u in Jip en Janneke-taal uitleggen hoe SourceYourInterior.com werkt? 
“ Onze Informatie Fase is de eerste fase in het inkoopproces en is gratis. Eisen op het gebied van product, prijs, bandbreedte, leveringstijden en -locaties, garantie en continuïteit van levering resulteren in een volgorde van leveranciers. Het is mogelijk een kort bedrijfsprofiel af te drukken, met daarin de basis bedrijfsinformatie van de geselecteerde leveranciers. Voor een meer gedetailleerde analyse van potentiële leveranciers kan men naar de Kwalificatie Fase, de volgende logische stap in het inkoopproces. In de komende maanden worden de Kwalificatie Fase met een product Configurator en nog veel meer eisen aan de leverancier, de e-Veiling Fase en de Proefplaatsing Fase toegevoegd. Ook zal de applicatie in andere talen beschikbaar komen, zoals Duits, Engels, Frans en Spaans.  Met het fysieke inkoopproces bemoeien wij ons verder niet. Ons doel is dat klanten bovenstaande stappen doorlopen om heel efficiënt een juiste beslissing te kunnen nemen. Vanaf januari zijn wij met de beta-versie in de lucht. We zijn nu onderweg om de inrichtingsbranche mee te krijgen. Wat dat betreft zit de periode mee: het is een uitstekende tijd om zaken slimmer aan te pakken en geld te besparen.”

Kunt u iets vertellen over het verdienmodel? 
“De klant die op zoek is naar meubilair, betaalt voor het gebruik van de tool. Wij hebben hier een berekening op los gelaten en het komt er op neer dat de klant door gebruik te maken van ons concept,  tussen de 60.000 en 115.000 euro kan besparen in het geval van een project van 500 werkplekken. Bovendien wordt er veel tijd bespaard: via de website SourceYourInterior.com heeft de klant binnen 2 uur het pakket van eisen, inclusief een kwalitatief hoogwaardig resultaat op een rijtje. Kortom: de tool helpt het traject te verkorten, voorkomt onnodige verspilling, helpt de klant aan een betere beslissing en een aanzienlijke besparing. En niet alleen voor de klant is het een duurzamer proces, ook voor het milieu heeft dit natuurlijk positieve consequenties, omdat er minder grondstoffen verspild worden. Het concept is geënt op ‘beter weten’ oftewel ‘so you know better’. Om dit uit te dragen, doneren wij 5 procent van onze winst aan goede doelen in onder andere Pakistan en Afghanistan met betrekking tot het onderwijs. Onwetendheid is namelijk onze grootste vijand.”

www.sourceyourinterior.com