Nieuws Vloer Wand en Plafond

Fortuna Sittard verwelkomt voor het tweede jaar op rij  COREtec als Official Partner. COREtec heeft er ook nog eens voor gezorgd dat er bijkomend meer dan 1.250 vierkante meter prachtige nieuwe COREtec vloeren in de Rabobank Business Lounge liggen en in de VIP-Sympathisanten ruimte.


Commercieel manager van Fortuna Sittard Jiry Funke: “We proberen de hospitality bij Fortuna Sittard stapsgewijs naar een nóg hoger niveau te tillen. De verlengde samenwerking met COREtec  helpt ons bij het realiseren van die doelstelling. Onze Business Partners zijn in hun nopjes met de nieuwe ‘look and feel’ van de diverse ruimtes in het stadion. Wij als Fortuna zijn dat uiteraard ook.”

Daar sluit algemeen directeur Ivo Pfennings zich bij aan. “We hebben de afgelopen 3 jaar enorme stappen gezet en de vloer van COREtec is wat mij betreft de absolute kers op de taart. We hebben ongelofelijk veel complimenten gekregen van onze business partners. Op deze manier laten we niet alleen in woord blijken dat we hen optimaal willen faciliteren, maar ook in daden.”

Jan Dossche – President USFloors International heel tevreden met installatie COREtecvloeren in Stadion Fortuna Sittard: “Nadat USFloors de voetbalstadions van Sporting Lokeren en Beerschot – Wilrijk van nieuwe COREtec-vloeren voorzien had, hebben we nu een heel mooie referentie met de tweede renovatie  het voetbalstadion van Fotuna Sittard in de Nederlandse Eredivisie. We zijn fier om Official Partner te zijn van Fortuna Sittard tussen wereldmerken als Mc Donalds, KPN en Telegaaf."

COREtec werd uitverkoren omwille van de unieke eigenschappen en de ideale toepassing in een renovatie omgeving. "Onze nuchtere Noorderburen hebben al lang de kostenbesparende voordelen begrepen van een eenvoudig te plaatsen, hoogwaardige water- en slijtvaste planken- of tegelvloer zonder afbraakwerken of (dure) voorbereidingswerken." 

www.usfloors.be


Deel op Social Media



KLM-gebouw 203/204, het opleidingscentrum voor piloten en cabinepersoneel, is onlangs vernieuwd. Forbo speelde een belangrijke rol bij het project.

Zo kreeg de entree een Coral Welcome schoonloopmat die grotendeels gemaakt is van gerecyclede PET-flessen en visnetten. In de flight safety hal waar twee splinternieuwe flight simulators staan, de kantoren, vergaderruimtes, gangen en ontvangsthal ligt een combinatie van CO2-neutraal Marmoleum Walton en CO2-neutraal Marmoleum Striato. 



www.forbo-flooring.nl


Deel op Social Media




'Geef het Cuypersplafond weer kleur'. Onder dat thema is het Cuypershuis in Roermaond beginnen met een crowdfunding-actie. Doel is om het gedecoreerde plafond van Cuypers weer zichtbaar te maken.

"Het prachtig gedecoreerd plafond in de oorspronkelijke huiskamer van architect Pierre Cuypers moet weer zichtbaar worden voor het publiek", aldus het museum. "In het oorspronkelijk ontwerp uit 1859 zijn de monogrammen PC en AT (Pierre Cuypers en Antoinette Thijm) verwerkt als verwijzing naar hun huwelijk. Keltische en middeleeuwse motieven sieren het ontwerp van de decoraties.Helaas is dit plafond de vorige eeuw verloren gegaan omdat het niet meer in goede staat was."

De huidige staat van het plafond.


Het Cuypershuis in Roermond zet alles op alles om de middelen te vergaren zodat het plafond, met de typische Cuypers decoraties, kan worden gereconstrueerd en onderdeel wordt van de nieuwe museumpresentatie. Door samen te werken met studenten van de opleiding 'SintLucas - Decoratie- en restauratieschilder’ wordt ook de kennis over Cuypers’ decoraties overgedragen op de nieuwe generatie restauratoren.
 

De reconstructie gaat in totaal 40.000 euro kosten. Tussen 25 augustus en 6 oktober 2019 worden via crowdfunding de laatste financiële middelen bij elkaar gehaald om deze noodzakelijke reconstructie mogelijk te maken. Er is nog een bedrag van 17.500 euro nodig.

 

Het Cuypershuis start begin 2020 met de inrichting van een nieuwe vaste presentatie. Op 1 juni 2020 opent deze nieuwe permanente museale opstelling voor het publiek. De inrichting van de nieuwe vaste presentatie is hét moment om ook het Cuypersplafond te herstellen en weer zichtbaar te maken voor het publiek.

 

Claudia Junge van Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) is daarom al gestart met het kleurenonderzoek. De eerste resultaten geven een indruk van de reconstructie van het plafond. Het SRAL is ook verantwoordelijk voor de beschilderingen in het Rijksmuseum.

 

www.cuypershuisroermond.nl


Deel op Social Media




Wie recent nog op de E17 in Waregem (B) heeft gereden, zal wellicht de renovatie zijn opgevallen van een iconisch gebouw. De Belgische vinylvloerenproducent IVC Group brengt namelijk zijn nieuwe Flooring Development Centre onder in het bekende complex met de opvallende hoekige vormen en reusachtige hellende dakstructuur.

Vanaf begin dit jaar hebben de commerciële afdeling en de designafdeling van IVC hun intrek genomen in het gebouw en kunnen klanten er inspiratie komen opdoen in de showroom.

IVC Group nam Glenn Sestig onder de arm om het bijzondere gebouw de 21e eeuw binnen te loodsen. “Samenwerken met Glenn Sestig en zijn team was van begin tot einde enorm inspirerend”, zegt Cindy Van Moorleghem, Marketing Director bij IVC Group.

De modernisering van het gebouw waarin IVC’s Flooring Development Centre vandaag gevestigd is, ging gepaard met heel wat esthetische en functionele uitdagingen. Het brutalistische gebouw dat eind jaren tachtig ontworpen werd door architectenduo J. Verbauwhede en P. Vandekerkhove, springt in het oog en is bovendien erkend als bouwkundig erfgoed. Glenn Sestig stond dan ook voor een dubbele uitdaging: de originele kenmerken en uitstraling van het gebouw bewaren én het pand aanpassen aan de hedendaagse vereisten van IVC.

Dat is uitstekend gelukt. Ook Glenn Sestig kijkt daarom tevreden terug op de samenwerking. "“Het Flooring Development Centre is een schitterend voorbeeld van hoe je in een pand architectuur en materialen kunt samenbrengen en combineren tot een esthetisch geheel dat de bedrijfsvisie uitdraagt”, concludeert Glenn. "Bij IVC resulteert dit in een gebouw waar de
internationale groep kan uitpakken met zijn innovatieve ontwikkelingen op het vlak van technologie, esthetiek, comfort en duurzaamheid.”

www.ivc-commercial.com

Deel op Social Media



Het Duitse vloerenbedrijf Parador heeft twee prestigieuze prijzen in de wacht gesleept. De Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani werd dubbel bekroond: zowel met de Iconic Award 2019: Innovative Architecture van de raad voor vormgeving als met de European Product Design Award.

Met de Open Frameworks Design Edition, die in samenwerking met de Hamburgse toparchitect Hadi Teherani ontworpen werd, heeft Parador in het afgelopen jaar een parket- en laminaat-collectie uitgebracht, die de wereld van vloer-design volgens het bedrijf volledig vernieuwt. "In de Open Frameworks Design Edition worden verschillende vormen en kleuren samengebracht tot een volledig nieuwe benadering van vloerdesign met oneindig veel mogelijkheden. De elementen uit het assortiment parket en laminaat kunnen op verschillende manieren gecombineerd worden en bieden vrijwel onbegrensde mogelijkheden." 


Als uitblinker binnen zijn product-categorie kreeg de Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani de titel 'Best of Best' bij de Iconic Award 2019: Innovative Architecture, die door de raad voor vormgeving uitgereikt wordt. De Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani ontving bovendien de gouden European Product Design Award in de categorie Home Interior Products, die nu voor de derde keer toegekend werd. De European Product Design Award beloont de inspanningen van getalenteerde ontwerpers en ontwerp-teams om het dagelijkse leven met praktische en mooie creaties te verbeteren, die tot doel hebben om een probleem op te lossen, het leven makkelijker te maken of om simpelweg vreugde te brengen. 

"Voor deze vernieuwende design-toepassing werd de Open Frameworks Design Edition by Hadi Teherani al vaker bekroond, onder andere met de Red Dot Award voor product-design en met de German Design Award." Parador werkt al jaren samen met bekende ontwerpers. Naast Hadi Teherani, die nu voor de tweede keer een collectie voor Parador heeft ontwikkeld, hebben andere vooraanstaande persoonlijkheden uit de internationale designwereld, waaronder Alfredo Häberli, Matteo Thun, Karim Rashid en Zaha Hadid, al vloeren ontworpen voor deze premiumfabrikant uit Coesfeld.

www.parador.de



Deel op Social Media



Klimaatneutraal produceren, of zelfs CO2 onttrekken aan de atmosfeer? Ambitieuze klimaatdoelstellingen zijn snel op papier gezet. Maar de klimaatdoelstellingen vragen om maatregelen die de daadwerkelijke ecologische voetafdruk van bedrijven snel verkleinen. Geanne van Arkel, Head of Sustainable Development bij Interface en MVO-manager van het jaar 2018, deelt zes 'lessons learned' om uiteindelijk klimaatpositief te produceren.

Tapijttegelfabrikant Interface startte in de jaren '90 van de vorige eeuw met een klimaatneutrale productie. Hoewel dat zijn vruchten afwerpt, leeft tegelijkertijd het besef dat voor het omkeren van klimaatverandering meer nodig is. Interface wil daarom de opgedane ervaring en geleerde lessen zoveel mogelijk delen met andere organisaties, zodat ook zij hun CO2-footprint kunnen verkleinen. Dit zijn de zes belangrijkste lessons learned:

 

1. Maak duurzaamheidsdoelen meetbaar

Organisaties zijn gewend overal KPI's aan te hangen als het gaat om financiële prestaties. "Bij duurzaamheidsdoelen is dat nog niet gebruikelijk", zegt Van Arkel. "Door nulmetingen te doen en duidelijke doelen te stellen, weet de hele organisatie waar ze naartoe moet werken om daadwerkelijk resultaten te boeken."  Kleine meetbare stappen stimuleren medewerkers. "Een consistent en jarenlang volgehouden duurzaamheidsbeleid met een duidelijk doel draagt daaraan bij."

 

2. Wees ambitieus

Vanaf 1994 bestudeert Interface haar eigen productieprocessen grondig. Zo bepaalt het bedrijf wat beter kan. Van Arkel: "We hebben in kaart gebracht hoeveel materialen, water en energie er tijdens de productie worden gebruikt en hoeveel afval dit oplevert. Maar ook dat de grootste impact buiten onze fabrieken plaatsvindt en dat het dus belangrijk is om samen te werken met leveranciers en klanten." Daarom is het belangrijk, volgens Van Arkel, om iedereen vanuit zijn eigen rol en expertise aan de duurzaamheidsdoelen te laten werken. "Onze inkopers zijn meer innovatiemanagers en de verkoopcollega's denken mee over het verlengen van de gebruiksduur van de vloer en hoe tapijttegels een tweede leven kunnen krijgen met behulp van ons ReEntry-programma."

 

3. Daag jezelf overnieuw uit wanneer een doel in zicht is

Het is goed om doelen te stellen als het gaat om duurzaamheid. Maar organisaties moeten die doelen ook aanscherpen als het doel binnen bereik is. Interface heeft jarenlang gewerkt aan haar Mission Zero-doelstelling om de CO2-uitstoot in 2020 te reduceren tot 0. Maar dankzij Paul Hawken's Project Drawdown scherpte Interface haar missie onlangs aan: CO2-negatief en daardoor klimaatpositief en regenererend ondernemen in 2040. Mission Zero werd daarmee 'Climate Take Back', een project met nieuwe, nog ambitieuzere doelstellingen. "Als je bijna je doel bereikt hebt, kan het zijn dat je te veel gaat inzoomen op de laatste stappen die je nog moet zetten. Dat verkleint de oplossingsruimte. Door een ambitieuzer doel neer te zetten, zoom je uit en zie je weer nieuwe kansen. Bij Interface heeft dat geresulteerd in het prototype tapijttegel Proof Positive: geen kleine CO2-footprint, maar een footprint van -2 kilogram CO2 per vierkante meter."

4. Betrek leveranciers actief

Ook leveranciers van basisgrondstoffen spelen een grote rol in de CO2-uitstoot van een organisatie. Door hen actief te betrekken bij een duurzaamheidsprogramma, is het mogelijk om een hele keten klimaatneutraal te laten produceren. "Vraag leveranciers dus om hulp", zegt Van Arkel. "We hebben onze garenleveranciers gevraagd ons te helpen met het vermijden van olie, door dit te vervangen met gerecyclede of biobased grondstoffen. Daardoor heeft een van hen uiteindelijk door samenwerking met de commerciële visserij 100% gerecycled nylon garen kunnen ontwikkelen. Dit garen wordt nu niet alleen in de tapijtsector gebruikt maar ook in de modewereld, van H&M tot Prada."

 

5. Laat medewerkers hun eigen rol ontdekken

Organisaties die enkel vanuit de bestuurskamer inzetten op duurzaamheid, kunnen wellicht een snelle start maken, maar laten heel veel kansen liggen. Enthousiasme, geloof en steun vanuit de gehele organisatie zijn essentieel. Medewerkers activeren om zelf bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen is de sleutel. "Binnen Interface is niet alleen een netwerk van duurzaamheidsambassadeurs opgezet, maar wordt ook in het introductieprogramma duurzaamheid integraal meegenomen. Op deze manier zien nieuwe collega's meteen kansen om in hun eigen rol bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Interface. Dat leidt niet alleen tot meer betrokken medewerkers, maar ook tot innovaties en kansrijke initiatieven."

 

6. Geef ruimte aan externe kennisdeling

Niet alleen de eigen productieprocessen zijn belangrijk voor de CO2-uitstoot. Door medewerkers de kans te geven om bij andere projecten, buiten het eigen bedrijf, hun kennis te delen, is het mogelijk een sneeuwbaleffect te creëren. "Juist door ook van andere organisaties te leren rondom de Climate Take Back-thema's inclusiviteit, circulariteit en biobased, natuurlijk kapitaal, biodiversiteit en de Sustainable Development Goals. Dit leidt tot kruisbestuiving en nieuwe ideeën zowel binnen als buiten Interface", besluit Van Arkel.

www.interface.com


Deel op Social Media



Een esthetische en tegelijkertijd functionele toevoeging in de kantooromgeving anno 2019. Het nieuwe Artiteq Imagine It concept geeft de mogelijkheid om inspirerende tijdschriften en (vak)bladen op te hangen én informatie te presenteren met behulp van transparante displays; het systeem wordt op een aantrekkelijke manier onderdeel van het kantoor. Imagine It is veelzijdig inzetbaar doordat je de keuze hebt uit twee concepten: Imagine It Magazines en Imagine It Smart Pockets.



Weg met de stapel tijdschriften!
Imagine It Magazines: een ophangsysteem voor tijdschriften (weg met die stapel!) als roomdivider of scheidingswand of gewoon als in het oog springend meubelstuk. Het mooie van dit systeem is dat het onopvallend aanwezig is dankzij het minimalistische design. Presenteren wordt onderdeel van het interieur. Stijlvol. Praktisch. Perfect.



Flexibel documenten presenteren
Imagine It Smart Pockets: het meest flexibele systeem voor het presenteren van sfeerbeelden, documenten of productfoto’s. Varieer met de indeling en formaat. De dubbelzijdige pockets zijn er in een A3 en A4 uitvoering en zijn voorzien van een subtiele inkeping aan de zijkant waarmee de inhoud makkelijk vervangen kan worden. Een bijzonder esthetische keuze die samenvloeit met interieurontwerp en design.



Imagine It bestaat uit twee smalle kabels die horizontale rails met elkaar verbindt. Deze zijn in hoogte verstelbaar waardoor je direct een andere uitstraling creëert. De rails zijn er in 99 centimeter, 133 cm en 166 cm, voor respectievelijk drie, vier of vijf tijdschriften/smart pockets. In stijlvol zwart of industrieel aluminium.

Stijlvol en praktisch
Het systeem is aan het plafond te bevestigen middels bijgeleverde plug en schroef of kan er gekozen worden voor een magnetische ophanging tegen een stalen wand of balk.



“Imagine It is een fantastische oplossing voor de inrichting van kantoren. Het leent zich daarnaast perfect voor elegante presentatie in winkels, showrooms, experience centra, de makelaardij, de reisbranche en horeca”, aldus Artiteq.



Over Artiteq
Als productspecialist op het gebied van ophangconcepten, ontwikkelt Artiteq flexibele ophangsystemen voor allerlei wanddecoraties. Een schilderij ophangsysteem bestaat uit een ophangrail met ophangdraden en haken. De montage kan aan het plafond en aan de wand. “Wij garanderen een veilige, maar ook flexibele manier om wanddecoraties op te hangen”, beklemtoont de productspecialist.



 

www.artiteq.com


Deel op Social Media




 

Terug naar het nieuwsarchief