Nieuws Overig nieuws

Interieurbeplanting wordt steeds meer erkend als een noodzakelijk onderdeel van het eigentijdse werkinterieur. Mede met dank aan brachevereniging VHG. Want de organisatie doet veel voor het promoten van 'binnengroen'. Deze week reikte VHG weer een aantal diploma's uit.

Bij VLM Hydrocultuur werden certificaten uitgereikt aan de geslaagden van de VHG Basisopleiding Interieurbeplanting. VHG Platform Interieurbeplanting organiseert twee keer per jaar de Basisopleiding Interieurbeplanting. De Basisopleiding is een praktijkgerichte opleiding die bestaat uit drie cursusdagen.

www.vhg.org


Deel op Social Media



Het Corona-virus heeft nog geen consequenties voor de voorraden. Dat meldt ACP, leverancier van stoelen en stoel-onderdelen, in een schrijven aan de relaties.

"Normaal gesproken zou iedereen in China vorige week weer beginnen met werken na een fijne Nieuwjaars-vakantie", aldus een woordvoerder van ACP. "Dit liep helaas anders. De overheid besliste dat de hele bevolking pas op zijn vroegst weer op 10 februari aan het werk mocht. De praktijk wijst echter anders uit. Verschillende leveranciers starten op verschillende momenten pas weer op. Een aantal zijn reeds begonnen en een aantal beginnen op andere data, oplopend tot eind van de maand februari. Dat is nu de situatie."

Bij het bedrijf in Dronten gaat men er van uit dat de onzekerheid rondom het virus nog wel even voort duurt aangezien het zich nog steeds verspreidt. "Beurzen worden voor onbepaalde tijd vooruit geschoven en er wordt zelfs gesproken om schepen uit de vaart te nemen omdat er even geen export plaatsvindt. Dit kan schaarste en hogere prijzen tot gevolg hebben, al weten we ook hier niet wat de omvang zal zijn. In het uiterste geval kunnen artikelen uitverkocht raken."

Vooralsnog is er bij ACP echter niets aan de hand. De voorraden zijn op niveau. "Er komen ook nog steeds goederen binnen. Wel kan het gaan voorkomen dat levertijden iets gaan oplopen. 
Voor ons is het nu belangrijk om deze ontwikkelingen op de voet te volgen."Het bedrijf uit Dronten meldt dat het zijn relaties op de hoogte zal houden van alle ontwikkelingen op dit gebied. 

www.acpi.nl 


Deel op Social Media



Durable bestaat 100 jaar. Het begon allemaal op 7 februari 1920 met metalen indexeringstabbladen – in die tijd het meest moderne archiveringssysteem. De heren Karl Hunke en Wilhelm Jochheim richtten toen samen een productiebedrijf op in het Duitse Iserlohn.

Durable - de naam werd in de jaren 50 voor het eerste gebruikt - is nog steeds eigendom van de stichtende families en is daarmee een voorbeeld van het succes van Duitse familiebedrijven over de hele wereld. "De producten van Durable zijn altijd pioniers geweest op het gebied van innovatie, efficiëntie en esthetiek. Langdurige samenwerkingen met de verdelers en een voortdurende ontwikkeling van de medewerkers zijn eveneens belangrijke onderdelen van het bedrijfsbeleid dat gericht is op duurzaam succes."

"Overal ter wereld is de manier waarop we werken de afgelopen 100 jaar sterk veranderd. Het klassieke kantoor met typemachine en carbonpapier behoort net zo goed tot het verleden als het vervoer van goederen in koetsen. Computers, mobiele apparaten en werkmethodes zoals Kaizen en Agile Working hebben de werkomgeving net zozeer veranderd als de toenemende flexibiliteit in wanneer en waar we werken. Als gevolg daarvan biedt Durable tegenwoordig een breed scala aan moderne werkplekproducten voor vele verschillende branches: van tablethouders tot kabelmanagement, van organisatie- tot presentatieconcepten."
 


Deel op Social Media



Een van de voorwaarden om werkelijk circulair te kunnen zijn in de gebouwde omgeving, is het vastleggen van alle gebruiket materialen in een project in een materialenpaspoort. Om dit doel te verwezenlijken werd enige jaren geleden Madaster opgericht, een 'kadaster voor materialen'. de organisatie reikte onlangs een Oorkonde Materialenpaspoort uit aan vijf gemeentes.

Deze gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) kregen een Madaster Oorkonde aangeboden omdat ze voor minimaal een van hun gebouwen een materialenpaspoort hebben ontwikkeld. Een materialenpaspoort heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de materiële, circulaire en financiële waarde van het betreffende gebouw. In totaal hebben dertien gemeenten gedurende het traject MRA-Materialenpaspoort een oorkonde ontvangen. Middels deze samenwerking willen MRA en Madaster de circulaire bouweconomie in de regio stimuleren.

Wethouder M. Sikkes-van den Berg reikte tijdens de tweede regiobijeenkomst ‘Gebouwen als grondstoffendepots’  aan de gemeenten Beemster, Bloemendaal, Huizen, Uitgeest en Purmerend een Oorkonde Materialenpaspoort uit. De deelnemers ontvingen deze oorkonde omdat ze voor minimaal een van hun gebouwen een materialenpaspoort hebben ontwikkeld.  

“Het materialenpaspoort draagt bij aan het hergebruik van bouwmaterialen in de toekomst en is daarom een belangrijk instrument om dit hergebruik verder te bevorderen” aldus wethouder Van Meekeren van de gemeente Purmerend

www.madaster.com


Deel op Social Media



Bij het betrekken van een nieuw kantoor is het vaak hét moment om nieuwe koffiemachines aan te schaffen. Er zijn veel zakelijke koffiemachines op de markt. Welk koffiezetapparaat moet je kiezen? Kies je voor koop of lease?

De Nederlandse markt voor zakelijke koffieaanbieders wordt gedomineerd door een beperkt aantal partijen. De diensten zijn vaak vergelijkbaar. Dat betekent over het algemeen een langdurig contract waarbij de koffiemachine, onderhoud en koffie inbegrepen zijn. Het voordeel voor bedrijven is dat de maandelijkse kosten helder zijn, er hoeft geen grote investering vooraf in  koffiemachines gedaan te worden én service is inbegrepen. Als ondernemer wil je immers geen tijd verspillen aan onderhoud van koffieapparaten of het kopen van koffie. De standaarddiensten van de gevestigde partijen hebben ook nadelen. In een periode van 5 jaar kan er veel veranderen en zo´n langetermijnverplichting is niet voor elk bedrijf wenselijk. Ook het aantal werknemers kan wisselen en daarmee het benodigde koffieapparaat of apparaten.



Flexibel abonnement
Gio Coffee brengt verandering in de gevestigde praktijk met het vernieuwende Koffie Abonnement. In plaats van langlopende contracten kunnen bedrijven nu al vanaf 12 maanden een zakelijke koffiemachine op kantoor laten plaatsen. Niet alleen de koffieautomaat, maar ook onderhoud en koffie worden volledig verzorgd. Bovendien kan er gedurende de looptijd van het abonnement van koffiezetapparaat gewisseld worden. Wel zo prettig als je bedrijf snel groeit.

Online samenstellen
Via de gemakkelijk online tool kun je als ondernemer zelf een passend pakket samenstellen. Kies het aantal werknemers, de gewenste smaakintensiteit en de looptijd. Op basis van het aantal koffiedrinkers wordt aanbevolen hoeveel apparaten wenselijk zijn. Je krijgt het koffieapparaat bovendien met 30 dagen bedenktijd. Proces en levertijden worden helder uitgelegd, zodat het ook voor de zakelijke markt eenvoudig wordt om flexibel en eenvoudig online een koffieautomaat en koffie te regelen.

Verantwoorde koffie
Gio Coffee  biedt koffie van Rainforest Alliance gecertificeerde plantages. Zo wordt rekening gehouden met het beschermen van de natuur en wordt er positief bijgedragen aan de werkomstandigheden van de lokale boeren bij de koffieproductie. Dit levert niet alleen duurzame koffie op, maar ook hele smaakvolle koffie omdat alleen de rijpste koffiebonen geselecteerd worden. Gio Coffee biedt diverse koffiemelanges voor een veelheid aan smaakbelevingen. Wil je gedurende de looptijd van het abonnement van smaak wisselen? Dan kan je simpelweg een andere koffiebonenmelange aanvragen voor het vervolg.

Huur of koop
Kenmerkend voor het Koffie Abonnement is dat je geen eigenaar wordt van de machine, zodat je flexibiliteit houdt om het apparaat te wijzigen als de omstandigheden veranderen. Dankzij het abonnement is ook geen grote investering nodig voor de aanschaf van een apparaat. Wil je toch liever de koffiemachine aankopen? Dat kan altijd! In dat geval sluit je alleen een overeenkomst voor het onderhoud van de koffiemachine en de levering van de koffie.

Aanvullende service
Als ondernemer zoek je service en gemak, zodat je je zelf op de core activiteiten kan focussen. Zo kan Gio Coffee ook voor een prettig gevulde pantry op kantoor zorgen. Thee, koekjes, suiker en melk worden regelmatig bijgevuld zodat je hier geen omkijken naar hebt. Ook bekertjes, roerstaafjes of zelfs cup-a-soup kunnen geleverd worden, zodat het kantoor optimaal uitgerust is voor medewerkers en klanten.

 


Deel op Social Media



JLL, New Horizon , NIBE en Grant Thornton hebben een circulair taxatiemodel ontwikkeld, genaamd Wearthy Taxatie. Het model biedt volgens de initiatiefnemers inzicht in de waarde van de grondstoffen en materialen in bestaande gebouwen. het model werd gisteren (6 februari) gepresenteerd. 
 

Bouw en vastgoed zijn een belangrijke motor achter het verdienvermogen van de Nederlandse economie. Tegelijkertijd behoren zij tot de meeste grondstof-intensieve sectoren. "De transitie naar circulair vastgoed biedt kansen om de milieu-impact van de vastgoedsector te verkleinen", aldus de initiatiefnemers. "Veel partijen kijken naar circulaire nieuwbouw om hun grondstoffenverbruik te verminderen. Er is veel te winnen door slimmer en efficiënter om te gaan met grondstoffen in bestaand vastgoed. Daarvoor is inzicht nodig. Er ligt een grote opgave om inzichtelijk te maken welke grondstoffen in gebouwen verwerkt zijn en wat daarvan de monetaire waarde is."


V.l.n.r. Arnold de Bue, Erik Koremans, Michel Baars, Johan Vonck en Mantijn van Leeuwen.


Het ontwikkelde taxatiemodel biedt volgens de woordvoerder cijfermatig inzicht en het vergroot ook de bewustwording bij eigenaren. "Taxeren inclusief Wearthy Taxatie kan vastgoedeigenaren helpen om betere beslissingen te nemen. Voor die eigenaren is dat de moeite waard, want verspilling van grondstoffen betekent verspilling van een deel van de financiële waarde van een vastgoedobject."


Wearthy Taxatie is het tweede ‘Wearthy product’ dat ontwikkeld is. De eerder gelanceerde Wearthy MPG-verbeteraar helpt de bouwsector in de ontwerpfase van nieuwbouw tot een meer circulaire materialisatie te komen.

Johan Vonck, Lead Director - Valuation Advisory JLL Nederland: "JLL omarmt en ondersteunt initiatieven die de circulaire waarde van vastgoed vergroten. Tot nu toe was het in de praktijk moeilijk om daar in waarderingen invulling aan te geven. Met dit nieuwe Wearthy taxatiemodel wordt de waarde van herbruikbare materialen en grondstoffen inzichtelijk gemaakt en krijgen eigenaren de mogelijkheid deze circulaire impact te verzilveren. Zo jaagt het model de verduurzaming van vastgoedportefeuilles en onze bebouwde omgeving aan."

Ook Michel Baars, eigenaar van New Horizon, en Mantijn van Leeuwen, algemeen directeur NIBE, zijn blij met het nieuwe taxatie-model: "Vandaag de dag worden in de grondstofprijzen geen externe effecten meegenomen", aldus laatstgenoemde. "Wanneer we kijken naar de milieu-impact die winning, productie en verwerking veroorzaakt, worden grondstoffen te laag gewaardeerd. De verwachting is dat dit zal veranderen. Met de druk op het klimaat en de leefomgeving en de beheersing van de door de mens veroorzaakte uitstoot, is het noodzakelijk externe effecten in grondstofprijzen te verwerken."

www.jll.com


Deel op Social Media



'Nudges' zijn veranderingen in de omgeving waarin mensen keuzes maken. Nudges hebben als doel de beslissing van een persoon naar de 'verstandige' keuze te sturen, zonder alternatieve opties te verbieden of financiële prikkels te beïnvloeden. Ook in het kantoor wordt 'nudging' steeds meer toegepast. Maar werkt het ook? Tina Venema onderzocht het en promoveerde op 17 januari aan de Universiteit Utrecht.

Nudges werden geïntroduceerd als een hulpmiddel voor gedragsverandering dat erkent dat mensen begrensde rationaliteit hebben en daarom niet van hen kan worden verwacht dat ze altijd al hun beslissingen zorgvuldig overwegen, ondanks hun goede bedoelingen. Nudge-critici vrezen dat mensen kunnen worden gemanipuleerd omdat nudges gebruikmaken van de subtiele processen waarmee mensen interacteren met hun omgeving.

Met haar proefschrift draagt Venema, met empirisch onderzoek, bij aan deze theoretische discussie. Venema: “We onderzochten in hoeverre bestaande voorkeuren van mensen de effectiviteit van nudges beïnvloeden. We onderzochten of gedrag zoals staand werken, suiker toevoegen aan thee, portiegrootte, selectie voor frisdrank en de selectie/afwijzing van vleesproducten kan worden beïnvloed door nudge-interventies.”
 

Haar bevindingen tonen aan dat de voorkeuren van mensen een belangrijke randvoorwaarde vormen voor de invloed die een nudge heeft op de beslissing. “Wanneer mensen sterke voorkeuren hebben voor een van de alternatieve opties is een nudge niet effectief. Wat belangrijker is: wanneer mensen sterke voorkeuren hebben voor de gewenste optie, wordt de nudge overbodig. Het is dan ook belangrijk gebleken om rekening te houden met bestaande voorkeuren die mensen hebben bij het ontwerpen en testen van nudge-interventies. Empirisch onderzoek toonde aan dat nudges noch het wondermiddel zijn, noch een middel voor massamanipulatie; In plaats daarvan zijn nudges een hulpmiddel voor gedragsverandering dat een groot potentieel biedt binnen de randvoorwaarden.”

Het proefschrift is getiteld 'Preferences as boundary condition of nudge effectiveness: The potential of nudge under empirical investigation' en kan hier gedownload worden.

https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/390684


Deel op Social Media



 

Terug naar het nieuwsarchief