Nieuws Ontwerp en Architectuur

Mecanoo architecten gaat het ontwerp maken voor de renovatie van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Dat meldt de gemeente Rotterdam in een persbericht. Een beoordelingscommissie heeft unaniem gekozen voor Mecanoo als winnend architectenbureau. 


Een beoordelingscommissie van experts op het gebied van restauratie, renovatie en museale omgevingen heeft aan de hand van selectiecriteria unaniem voor Mecanoo gekozen. De commissie bestond uit rijksbouwmeester Floris Alkemade, architect André van Stigt, voormalig directeur Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed Cees van ’t Veen, de directie en experts van de gemeente Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen.

De beoordelingscommissie is zeer te spreken over de integrale visie en de allesomvattende benadering van Mecanoo. De visie bevat flexibiliteit om tot goede ontwerpoplossingen te komen voor bestaande knelpunten. Centraal staan een betere beleving van het museum, verbinding van het museum met het Museumpark en de stad en restauratie en verduurzaming van de monumentale bouwdelen.

Francine Houben: “Het team van Mecanoo heeft met een enorme inzet gewerkt aan de visie. De komende maanden gaan we met dezelfde energie onze visie verder uitwerken. De monumentale gebouwen worden in ere hersteld, de route door Boijmans wordt meer logisch en er ontstaat een betere verbinding met de stad en het Museumpark.”
Directeuren Ina Klaassen en Sjarel Ex van Museum Boijmans Van Beuningen zijn opgetogen over de keuze voor Mecanoo: “De stad en de collectie verdienen het en wij zijn iedereen die zich achter het museum schaart dankbaar voor de steun en de lange adem. Met de keuze voor Mecanoo kijken we uit naar een gastvrijer museum met een intense publiekservaring en een prachtige verbinding met het Museumpark en de straat.”


In de komende maanden werkt Mecanoo, in samenwerking met de gemeente en Museum Boijmans Van Beuningen, de visie voor de renovatie van het museum verder uit tot een ontwerp. Momenteel treft de gemeente voorbereidingen om het museumgebouw asbestvrij te maken. In 2022 start de daadwerkelijke renovatie. Het gerenoveerde museum heropent naar verwachting in 2026.

www.boijmans.nl


Deel op Social Media



Op vrijdag 26 juni is Capital C in Amsterdam, het ‘clubhuis voor de creatieven’, de locatie van de derde editie van de Creative Heroes Award. De inschrijving voor de prijs is geopend. 

Tijdens het evenement in juni wijst de Nederlandse creatieve industrie de absolute helden van dit moment aan. "Creatieve verschilmakers en procesveranderaars met een blijvende, positieve impact op mens en maatschappij verdienen een spotlight." Ken of ben jij de Creative Hero van 2020? Meld je dan voor 1 april 2020 aan op creativeheroesaward.com.

De jury wijst winnaars aan in vijf verschillende categorieën die zijn ingedeeld naar mate van impact. De schalen lopen op van creatieve professionals die impact maken op persoonlijke schaal, lokale schaal, regionale schaal, landelijke schaal en impact op mondiale schaal. De jury selecteert per award maximaal vijf genomineerden. Tijdens de feestelijke awardavond in Capital C in Amsterdam kiest het aanwezige publiek als klap op de vuurpijl wie met de Superhero Award naar huis gaat.

creativeheroesaward.com.


Deel op Social Media



Herinnert u zich nog de Binnenhof-soap? Architectenbureau OMA werd van de opdracht gehaald en vervangen door Pi de Bruijn. Over het waarom werd over en weer met modder gegooid. Voor een goede beoordeling van de situatie is het belangrijk om de voorontwerpen van OMA te kennen. Het Rijkvastgoedbedrijf biedt nu die mogelijkheid: de voorontwerpen staan nu online.

De documenten zijn hier te vinden. Overigens blijven bepaalde documenten of onderdelen uit documenten vertrouwelijk. Met het oog op de veiligheid van het Binnenhofcomplex, mogen gegevens over de beveiliging, installaties en inrichting van het gebouwencomplex niet breed bekend worden. Deze informatie wordt daarom niet openbaar gemaakt. Dit verklaart waarom onderdelen van documenten zwart gemaakt zijn. 

Het zijn nogal wat documenten om door te spitten. Een opvallend aspect willen we alvast met u delen. Op pagina 128-129 van Structuurontwerp Tweede Kamer gebruikt OMA de term 'dualisme' om de tegenstelling coalitie-oppositie mee aan te duiden. Dit is een misser van formaat. Want in de Nederlandse politiek-bestuurlijke context wordt dit begrip gebruikt om de tegenstelling tussen wetgevende (kamer) en uitvoerende macht (regering) mee uit te drukken. Precies dit onderscheid is helemaal weggevallen in de ruimtelijke plannen van OMA.

In feite heeft OMA een ontwerp gemaakt uitgaande van het Britse parlementaire bestel, waar leden van de regering inderdaad deel uitmaken van het parlement. In Nederland is dit echter (natuurlijk) totaal anders. De globetrottende OMA-architecten zijn door - als gevolg van een jetlag? -  klaarblijkelijk even uit het oog verloren dat Den Haag in Nederland ligt. Het is niet geheel onbegrijpelijk dat Tweede Kamerleden een ongemakkelijk gevoel hebben gekregen bij de plannen van een architect die de meest elementaire basisprincipes van de dagelijkse gebruikspraktijk niet lijkt te kennen. 

Daarmee wil overigens niet gezegd zijn dat alle plannen van OMA 'dus' waardeloos zijn. De documenten tonen veel waardevolle ideeën en verfrissende ontwerpkeuzes. Wél is op basis van bovenstaande misser duidelijk dat de weerstand van Tweede Kamerleden zeker niet alleen op benepen koudwatervrees terug te voeren is...
 

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/documenten/rapport/2017/07/28/ontwerpdocumenten-renovatie-binnenhof

Deel op Social Media



Z

Met hondervijfenzeventig exposanten, een tentoonstelling met vierhonderd materialen en een lezingenprogramma met vijftig sprekers staat MaterialDistrict Rotterdam van 17 tot en met 19 maart 2020 weer bol van de materiaalinspiratie. Het evenement zet vooral in op de circulaire economie.

Het evenement wordt dit jaar voor de vijftiende maal gehouden. “Met 7.500 verwachte bezoekers, honderdvijfenzeventig exposanten en 8.500 vierkante meter oppervlakte staat hét materialenevenement voor (interieur)architecten en R&D-professionals weer volledig in het teken van materiaalinnovaties voor het ruimtelijke domein: architectuur, interieur, tuin- & landschapsarchitectuur, leisure, tentoonstellings- & decorbouw en meubel- & interieurbouw.”

Circulareiteit speelt dit maal een hoofdrol. “Dit jaar tonen meer exposanten dan ooit (materiaal)innovaties binnen de thema’s ‘circulariteit’, ‘well being’ en ‘energietransitie’, een direct gevolg van het MaterialDistrict Innovation Fund dat vorig jaar door MaterialDistrict is opgericht”, aldus een woordvoerder van het evenement. “Startups & ontwerpers kunnen uit het fonds subsidie krijgen op hun beursdeelname. Een onafhankelijk adviescomité, waar Leonne Cuppen ( Yksi Expo ), David Heldt ( Connecting the Dots ) en Daan Bruggink (ORGA architects) zitting in hebben, vervult een belangrijke rol in het scouten van startups en het beoordelen van subsidieaanvragen.”

De jaarlijkse materialenexpo die te zien is tijdens MaterialDistrict Rotterdam is tijdens komende editie groter dan ooit. Waar andere jaren zo’n tweehonderdvijftig materiaalsamples te bewonderen waren, kan de bezoeker dit keer maar liefst vierhonderd samples zien, voelen en ervaren. Voorts zijn er in Rotterdam spraakmakende lezingen te verwachten, waarin gerenommeerde (inter)nationale architecten, wetenschappers, ontwerpers en andere experts de laatste ontwikkelingen op materiaalgebied delen met het publiek. “Ook dit jaar zijn er simultaan twee theaterprogramma’s waarin een line-up van maar liefst vijftig sprekers hun kennis en ervaring met de bezoeker delen.”

MaterialDistrict Rotterdam vindt plaats van 17 tot en met 19 maart 2020 in Rotterdam Ahoy. De beurs is dagelijks geopend van 10:30-19:00 uur. Gratis toegangskaarten zijn verkrijgbaar via de website.


Rotterdam.MaterialDistrict.nl


Deel op Social Media



Droog kondigt met trots de tentoonstelling Hyper Rhizome aan, met dertien nieuwe werken van de Duitse kunstenaar Diana Scherer. Hyper Rhizome is tot 15 maart 2020 te zien in de galerie van Droog in Amsterdam. De tentoonstelling biedt inzicht in Scherers onderzoek naar de wortelstelsels van planten. De vraag hoe biologisch materiaal getransformeerd kan worden tot duurzaam textiel loopt als een rode draad door de tentoonstelling.

Met werk dat uiteenloopt van een jurk bestaande uit zelfgekweekte plantenwortels tot een gevlochten tapijt van kiemwortels, bevraagt Scherer in haar praktijk de relatie tussen mens en natuur - en de neiging van de mensheid om controle uit te oefenen over onze natuurlijke omgeving.
 

De centrale ruimte van de galerie is gevuld met fotografie, wandkleden en allerhande objecten. Samen bieden ze een inzicht in het fungeren van wortelstelsels, een proces dat normaliter aan het oog onttrokken blijft. Het eerste werk in de tentoonstelling, ‘Root Bound’, is een compositie van geweven textiel, waarmee Scherer aan haar eigen werktafel refereert. "Deze fragiele weefsels, die uit patronen van plantenwortels bestaan, laten zien hoe Scherer met haar materiaal samenwerkt en technieken ontwikkelt om de groei van wortelstelsels te sturen", aldus Droog.

Op de vloer van de galerieruimte groeit gras dat door Scherer gezaaid is, en tijdens de tentoonstelling door haar gemaaid zal worden in een performance op 27 februari om 17:00 uur. In de tweede zaal is te zien hoe Scherer kunst en wetenschap met elkaar verweeft om haar bio-techniek te ontwikkelen. In een microscopisch klein videowerk en in haar onderzoeksmateriaal wordt ingezoomd op het werk dat Scherer deed in samenwerking met het Material Experience Lab van de TU Delft.

In haar zoektocht naar nieuwe, duurzame textielsoorten ontwikkelde Scherer een innovatief materiaalonderzoek; ze gebruikt wortelstelsels op dezelfde manier waarop een kleermaker garen gebruikt. "Zo gebruikt ze in plaats van zijde de fijnzinnige, witte wortelstructuur van gras, terwijl de stevige, geelachtige strengen van madeliefjeswortels eerder aan wol doen denken. De structuren die haar werk kenmerken refereren aan natuurlijk voorkomende patronen en elementen, en de theorie dat in alle planten dezelfde geometrische patronen te vinden zijn."

Diana Scherer is beeldend kunstenaar. Ze werd geboren in Lauingen, Duitsland, maar is inmiddels woonachtig en werkzaam in Amsterdam, waar ze beeldende kunst studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar werk omvat fotografie, materiaalonderzoek, weefsels en beeldhouwkunst, en is vertoond in verschillende (inter)nationale solo- en groepstentoonstellingen. Recente voorbeelden zijn ‘Earth Matters’ in het Textielmuseum in Tilburg (2017); de Tasis 2019 Art & Science tentoonstelling in het National Museum of China in Bejing, ‘Spring Tide’ in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam (2017); en ‘A Queen Within – Adorned Archetypes’ in het New Orleans Museum of Art (2018). Haar werk ‘Rootbound #2’, een jurk gemaakt van plantenwortels, is momenteel te zien als onderdeel van de tentoonstelling ‘Fashioned from Nature’ in het Victoria & Albert Museum in Londen en Shenzhen. Voor haar werk ‘Interwoven’ ontving ze in 2016 de New Material Fellow van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

De expositie 'Diana Scherer - Hyper Rhiozome' is te zien in Droog tot en met 15 Maart 2020. Droog is dagelijks geopend van 9.00 tot 19.00 uur. Op donderdag 27 februari om 17:00 uur is er een exclusive performance van Diana Scherer in de tentoonstellingsruimte genaamd Harvest, gevolgd door een artist talk.

www.droog.com


Deel op Social Media



Op vrijdag 26 juni vindt in Capital C in Amsterdam, ‘het clubhuis voor de creatieven’, de derde editie van de Creative Heroes Award plaats. De organisatie maakt deze week de dertien-koppige jury van de awards bekend én presenteert - nieuw dit jaar - een team van zes scouts. 


Vijf professionals uit de creatieve industrie krijgen in het kader van deze competitie een award voor de impact die ze maken met hun creatieve vermogen, voor hun maatschappelijke betrokkenheid en hun ondernemende houding. "De creatieve industrie is een van de meest impactrijke sectoren in Nederland, eentje die bovendien sneller groeit dan de rest van de economie", aldus de initiatiefnemers. "De Creative Heroes Awards wil de impactmakers - professionals die het verschil maken - belonen voor hun belangrijke rol. Dankzij deze impactmakers is de creatieve industrie een aanjager van innovaties en levert daarmee een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken."

De winnaars van 2019.

"Creatieve maakkracht is hiervoor essentieel en zal de komende 25 jaar niet, zoals zo veel andere kennis en kunde, worden vervangen door Artificial Intelligence (AI) of robots", zo voorspelt jurvoorzitter Taco Schmidt, oprichter van Qindle."Het doel van de Creative Heroes Awards is het creëren van een relevant platform, binnen én buiten de creatieve sector, voor creatieve professionals, ondernemers en bedrijven die een blijvende positieve verandering - impact - voor mens, maatschappij en/of milieu weten te bereiken", stelt Jeroen van Oostveen, een van de initiatiefnemers van de Creative Heroes Awards.

Er valt volgens Van Oostveen nog veel winst te behalen als het creatieve vermogen van de sector zich verder uitbreidt naar andere sectoren van de economie. Het is dé kans voor de BV Nederland om haar doel om zich te ontwikkelen tot de meest creatieve economie van Europa ook echt waar te maken. ‘De creatieve industrie is in veel opzichten een voorloper. De Creative Heroes Awards heeft de ambitie om de samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve industrie te versterken."

De organisatie van de Creatieve Heroes Awards maakt deze week de dertienkoppige jury bekend. Onder aanvoering van Taco Schmidt, oprichter van Qindle Innovation & Design, buigen twaalf toonaangevende professionals zich over de beoordeling van de impactmakers: Samira Boon, textielarchitect bij Studio Samira Boon en een van de Creative Heroes van 2017; Hans Brandt, onafhankelijk consultant Identiteit en Branding; Leonne Cuppen, eigenaar van Yksi Connect; Kim Dingler, directeur Marketing & Strategie bij Talpa; Petran van Heel, Sector Bankier Bouw bij ABN AMRO Bank; Mark van der Net, Head of innovation bij Total Design; Reinder Bakker, ontwerper en oprichter van Overtreders W; Liedewij Hentenaar, directeur van Radio Adviesbureau (RAB); Marjolein Vreeburg, oprichter van MV Architects en een van de Creative Heroes van 2017; Xander Kotvis van de Revolution Foundation, circulair systems voor festivals en events; Floris Müller, uitgever en publicist, PBQ Media; Lieke Genten, partner bij Claessens Erdmann.  

Een award kan een krachtig middel zijn in het denken over creativiteit, zeker als het geen invuloefening is maar met een open vizier en oprechte interesse wordt gediscussieerd. Het biedt de kans om het moment te ‘framen’, om een foto te maken van de stand van zaken in de creatieve industrie met de intentie om deze een stap verder te brengen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding met een team van scouts: creatieve curators die actief op zoek gaan naar verrassende en vernieuwende kandidaten. Journalist en creatief ondernemer Renske Schriemer stuurt het team van scouts aan: David Heldt, Uitgever en Curator; Viveka van der Vliet, Journalist/Schrijver; Robert van Rixtel, Ontwerper en Uitgever; Peter de Winter, hoofdredacteur ArchitectuurNL; en Kitty de Groot, Journalist/Schrijver voor onder meer Inside Information.

Vanaf nu is de inzending geopend, tot uiterlijk 1 april 2020. Inzenden kan door het formulier in te vullen op www.creativeheroesawards.nl. Creatieve professionals kunnen zichzelf aanmelden, maar ook aangedragen worden door anderen of worden gescout door de jury of de scouts van de Creative Heroes Awards. 


www.creativeheroesawards.nl

Deel op Social Media



Powerhouse Company ontwerpt uniek drijvend houten kantoor in Rotterdam. Floating Office Rotterdam (FOR), het nieuwe drijvend kantoor voor de Global Commission on Adaptation (GCA) opent in het najaar van 2020, gelegen aan een steiger in de Rijnhaven voor een periode van 5 tot 10 jaar.

Powerhouse Company, RED Company en de Gemeente Rotterdam hebben onlangs het ontwerp onthuld van het gloednieuwe hoofdkantoor van de GCA. "De huisvesting van de GCA in een drijvend kantoorgebouw van hout is uniek in de wereld. Het ontwerp beschikt over een breed scala aan state-of-the-art duurzaamheidsmaatregelen", aldus een woordvoerder.

De GCA is een initiatief van verschillende landen en de Wereldbank en wordt voorgezeten door voormalig VN-voorzitter Ban Ki-moon, Microsoft-oprichter Bill Gates en de algemeen directeur van het IMF, Kristalina Georgieva. De GCA ontwikkelt en deelt kennis over het veranderende klimaat in de wereld en hoe daarop ingespeeld kan worden.

Het gebouw representeert de wereldwijde missie op het gebied van duurzaamheid, klimaatadaptatie en circulariteit; begrippen die zowel de GCA, de stad Rotterdam en Powerhouse Company omarmen. Het kantoor is zelfvoorzienend en volledig energieneutraal. "Zo vervult het kantoor met een oppervlakte van circa 3.000 vierkante meter een voorbeeldfunctie. De GCA is immers ambassadeur van duurzaamheid."

FOR wordt grotendeels gebouwd van hout en kan gemakkelijk gedemonteerd en hergebruikt worden. "Het gebouw is hiermee klaar voor de circulaire economie. Het gebruik van hout als materiaal voor de hoofdconstructie vermindert de koolstofvoetafdruk van het gebouw aanzienlijk. De drijvende bakken waarop het houten kantoor wordt gebouwd, fungeren als een grote warmtewisselaar en verzorgen op deze manier de koeling van het gebouw met het water van de Rijnhaven."

Met behulp van zonnepanelen op het licht schuine dak wordt voldoende energie opgewekt om het gebouw zelfvoorzienend te laten zijn. De uitkragende vloeren van het gebouw zorgen voor permanente zonwering en door grote ramen straalt er tegelijk veel daglicht het kantoor binnen. Op de begane grond komt er een publiek toegankelijk restaurant met een groot buitenterras met een speciale toevoeging van een zwembad in de Maas.

Powerhouse Company verzorgt het project van schetsontwerp tot constructie en maakt naast het ontwerp ook alle technische bouwkundig tekeningen van het project. DVP is betrokken als projectmanager van RED Company. De constructie is ontworpen door Bartels & Vedder in combinatie met Solid Timber. DWA is de adviseur voor installaties, brandveiligheid en bouwfysica. Aanneemcombinatie FOR Building gaat tekenen voor de bouw, een combinatie van Bouwbedrijf Valleibouw en Bouwbedrijf Osnabrugge.

www.powerhouse-company.com


Deel op Social Media



U heeft nog krap een weekje de kans om in Designmuseum Gent het interieurhart op te halen in de prachtige tentoonstelling over over Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti. De tenstoonstelling is te zien tot en met zondag 16 februari.

Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti. Studio d’Arte Palma 1948-1951 brengt een ode aan de Italiaans-Braziliaanse architect Lina Bo Bardi. De tentoonstelling focust op meubels uit de Studio d’Arte Palma, opgericht door Lina Bo Bardi en de Italiaanse architect Giancarlo Palanti. De expo, geproduceerd door Nilufar Gallery uit Milaan in samenwerking met het Instituto Bardi / Casa de Vidro is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de meubelontwerpen van Lina Bo Bardi, een deel van haar oeuvre dat vaak over het hoofd wordt gezien.

De tentoonstelling presenteert de grootste collectie Bo Bardi-meubels ooit samengebracht en toont het vergeten werk van Giancarlo Palanti. Veel van de tentoongestelde stukken, vooral stoelen en fauteuils, zijn zeldzame objecten afkomstig uit Brazilië. Zowel iconisch en alledaags, werden ze ontworpen voor een specifiek doel en een welbepaalde context. Ze vormen een krachtige uitdrukking van de genereuze en alomvattende ontwerpfilosofie van Lina Bo Bardi.

In het kader van deze tentoonstelling wordt in DING Vitrine (Drabstraat 2) een selectie jonge Belgische ontwerpers gepresenteerd die zich laten inspireren door de ideeën en de praktijk van Lina Bo Bardi.

De tentoonstelling is nog te zien tot en met 16 februari in Desingmuseum Gent.

https://www.designmuseumgent.be/


Deel op Social Media



Dit jaar viert Spectrum Design het 60-jarig jubileum van de meubelcollectie die toonaangevend vormgever Martin Visser (1922-2009) in 1960 maakte. Om zijn bijdrage aan de Nederlandse designgeschiedenis te eren, brengen bekende ontwerpers van nu een ode aan zijn werk.

Jan des Bouvrie, Richard Hutten, Carolina Wilcke & Reinier Bosch, Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Marcel Wanders en Sabine Marcelis maakten een nieuw ontwerp, geïnspireerd op een meubel van Visser. Het resultaat is ‘Tribute to Visser’. De ontwerpen zijn samen met het originele werk van Martin Visser vanaf 14 maart te zien in de tentoonstelling ‘De slaapbank die ogen opende’ in het Centraal Museum Utrecht.

In de jaren 50 wordt Martin Visser hoofd van Spectrum’s designafdeling. Als een van Nederlands bekendste vormgevers verbindt hij belangrijke ontwerpers aan het meubelmerk waaronder Friso Kramer, Constant Nieuwenhuys, Benno Premsela en Gerrit Rietveld. De meubelcollectie die Visser in 1960 voor het merk ontwerpt, met de BR 02 slaapbank als bekendste icoon, blijkt een gouden greep. De slaapbank wordt een echte designklassieker en is, net als veel andere gewilde ontwerpen van Visser, nog altijd bij Spectrum in productie.

www.spectrumdesign.nl


Deel op Social Media



De creatieve industrie en ICT zijn aanjagers van de economische groei in de periode van hoogconjunctuur tussen 2015 en 2018. Het aantal banen in de creatieve industrie groeit in de periode 2015-2018 met 3,4 procent per jaar. Dat is twee keer de gemiddelde jaarlijkse groei van de gehele economie. Dat blijkt uit de Monitor Creatieve Industrie 2019 van Media Perspectives.
 

Design is de sterkst groeiende bedrijfstak binnen de creatieve industrie met een groei van ruim 12.000 banen in de jaren 2015-2018. Dat is een gemiddelde groei van maar liefst van 16 procent per jaar. "Op het grensvlak van creativiteit en digitale technologie vindt veel innovatie en groei plaats. Dat is in het vooral zichtbaar in de bedrijfstakken digital design en gaming", aldus Media Perspectives.
 

Voor een deel gaat deze groei ten koste van andere creatieve domeinen. Zo is de groei bij de reclamebureaus de afgelopen periode gestagneerd. Veel marketinguitgaven van bedrijven verschuiven naar online en daar heeft de sector te maken met nieuwe concurrenten. Naast Facebook en Google zijn dit de digital design agencies en digitale marketingbureaus. Die staan vaak als ICT-bedrijf geregistreerd.
 

Kleinschaligheid is een kenmerk van de creatieve industrie, blijkt voorts uit de Monitor. Met 4 procent van de banen is de sector verantwoordelijk voor 11,3 procent van de bedrijfsvestigingen. Zelfstandige ondernemers domineren, in het bijzonder binnen kunsten en cultureel erfgoed.

Amsterdam is met meer dan 100.000 banen in creatieve industrie en ICT. Daarmee is het met afstand de belangrijkste creatieve en ICT-stad van Nederland. Eén op de vijf banen in creatieve industrie en een op de tien banen in ICT is te vinden in de hoofdstad. Tegelijkertijd heeft Amsterdam met 16 procent van haar totale economie het op één na grootste aandeel van banen in creatieve industrie en ICT van Nederland.

Deze Monitor creatieve industrie 2019 is alweer de zevende editie van dit onderzoek. De productie is bekostigd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, en gemeente Hilversum.

www.mediaperspectives.nl


Deel op Social Media



Tijdens het Duurzaam Gebouwd Congres op 6 februari 2020 in Assen is de Gouden Kikker (meest duurzame project) uitgereikt aan RAU Architecten en partners voor het remontabele hoofdkantoor van de Triodos Bank.

Het nieuwbouwproject in Driebergen is baanbrekend omdat alle aspecten van circulariteit zijn meegenomen. Denk aan materialengebruik, losmaakbaarheid, ecologie, energie en klimaatbestendigheid. De prijs wordt uitgereikt aan projecten die op vernieuwde werkwijze een circulair gedachtegoed uitdragen. Het hoofdkantoor is wereldwijd het eerste grootschalige 100 procent houten, remontabele kantoorgebouw met materialenpaspoort en een minimale CO2-voetafdruk.


In opdracht van Triodos Bank en ontwikkelaar EDGE ontwierpen RAU Architecten en Ex Interiors met partners Arcadis en J.P. van Eesteren het 100 procent houten hoofdkantoor met maximale circulaire potentie. Het uit Duitsland afkomstige 2.623 kubieke meter hout groeit in 11,36 minuten terug en is in elkaar geschroefd met 165.312 schroeven. Alleen de kelder kent vanwege de waterhuishouding nog een betonconstructie. Hierdoor is een gebouw ontstaan met de laagste CO2-voetafdruk tot nu toe, dat ooit weer volledig uit elkaar te schoreven is zonder waardeverlies van materialen, componenten en producten. Architect Thomas Rau: “Circulair bouwen vraagt om een totaal andere denkwijze. Het winnen van deze award in de Week van Circulaire Economie is een prachtige onderscheiding. Het laat zien dat circulair denken steeds meer voet aan de grond krijgt.”


De jury is onder andere lovend over de werkwijze waarop er door het gebruik van 1.615 m3 gelamineerd hout, ruim 1008 m3 kruislaaghout (CLT) en 5 originele boomstammen meer CO2 in het gebouw zit dan verbruikt is tijdens fabricatie en constructie. De Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards is een initiatief van de Stichting Duurzaam Bouwen Awards, waarin abcnova, W/E adviseurs, FSC Nederland en Duurzaam Gebouwd hun krachten hebben gebundeld en heeft als doel verduurzaming van de gebouwde omgeving te stimuleren.


De jury prijst de integrale aanpak. Dit betekent dat het ontwerp zich niet alleen onderscheidt met energiemaatregelen, maar ook aandacht heeft voor de milieu-impact van toegepaste bouwmaterialen en gezondheidsaspecten. Bovendien is de betrokkenheid van bewoners, gebruikers of andere betrokkenen bij het project een belangrijk aandachtspunt bij deze awards. Wim Hazeu, Robert Koolen, Jos van Dalen en Lian Merkx nemen dit jaar zitting in de jury van de Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards 2020. Andy van den Dobbelsteen is juryvoorzitter.


Het ontwerp van de Triodos Bank heeft zowel nationaal als internationaal aandacht getrokken als kopstuk van circulair bouwen. Eerder werd het kantoorgebouw uitgeroepen tot 'Kantoorgebouw van het jaar' 2019 door Architectenweb, 'Meest duurzame project 2019' door Cobouw en 'Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen 2019'. Internationaal komt het project in aanmerking voor 'Building of the Year' van Archdaily, een wereldwijde autoriteit in de architectenwereld. Ook The Guardian publiceerde onlangs over de Triodos Bank in een artikel over circulair bouwen.

www.rau.eu


Deel op Social Media



 

Terug naar het nieuwsarchief