Nieuws Meubilair

Stretchstoffen staan volop in de schijnwerpers. En niet voor niets. Ze zijn super veelzijdig: sterk, met diepe warme kleuren en een heerlijke rek als je gaat zitten. Daarom introduceert Pode nu 'knitwear' in de eigen collectie.

"Designers geeft het fantastische mogelijkheden, juist voor meer organische vormen", aldus een woordvoerder. "Ook de collectie van Pode krijgt lekker eigenwijze trekjes van een gebreide bekleding."

Pode kiest voor Mosaic en Plecto, twee stretch-series van Kvadrat, allebei 'Made in Holland'. De een met zachte reliëf-kussentjes, de ander met een sportief tintje. "Er zijn kleuren voor elke smaak. Dat maakt kiezen alleen maar leuker."

www.pode.eu

Deel op Social Media



De oktober maand staat bij Wilkhahn in het teken van twee belangrijke events. Het betreft een 'Bauhaus-reis' en een culinaire avond rondom het 25-jarig jubileum van de flexibele tafel Confair.

Wilkhahn, opgericht in 1907, heeft zijn internationale succes mede te danken door het Bauhaus DNA. "Alle engineers en industrial designers welke voor Wilkhahn al decennia actief zijn hebben een Bauhaus-achtergrond", aldus Wilkhahn-man hans Trilsbeek. "Reden voor Wilkhahn om 100 jaar Bauhaus dit jaar op vele fronten te supporten met als climax de internationale architectuur reis van 16 tot en met 19 oktober. Met meer dan honderd architecten van “all over the world” waaronder ook vijf gerenommeerde Nederlandse bureaus bezoeken we de Wilkhahn-fabrieken, Weimar, Dessau en Berlijn."

Op 24 oktober organiseert Wilkhahn Benelux een avond voor 50 top facilitaire managers. Dit naar aanleiding van 25 jaar Confair flexibele tafel. "Anno 2019, 25 jaar later, is deze tafel actueler dan ooit. De top in flexibele duurzame exploitatie." Wilkhahn heeft de Vlaamse top brand- en communicatie consultant Erik Saelens bereid gevonden deze avond te presenteren in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Het culinaire deel na afloop wordt verzorgd door Black Smoke, recent neergestreken in de voormalige brandweerkazernes van de Van Nelle Fabriek.

www.wilkhahn.nl


Deel op Social Media



Tijdens de Dutch Design Week presenteren Drentea en architectenbureau Fokkema het resultaat van een bijzondere samenwerking.

"Afgelopen jaar is er in ons FOKLAb samen met Drentea, hard gewerkt aan een nieuw kantoormeubel", meldt het architectenbureau. "We zijn trots om tijdens de Dutch Design Week de eerste prototypes van dit meubel te presenteren! De feestelijke introductie vindt plaats op donderdagavond 24 oktober, in Broeinest Eindhoven."

www.fokkema-partners.nl

Vitra wil de markt informeren over 'agility'. Dat meldt het bekende merk in een nieuwsbrief. Reden: "Het is een onderwerp dat op ieders lippen ligt, maar bijna niemand stelt de vraag: 'Hoe kan ik het in de toekomst doen?"

Vitra legt de lezers van de nieuwsbrief de volgende vraag voor. "Creëren we omgevingen die de productiviteit en creativiteit bevorderen en tegelijkertijd voldoen aan de eisen van een generatie die vraagt om de flexibiliteit om overal te kunnen werken?"

Het impliciete antwoord van de meubelfabrikant is: "nee". Het is volgens de Vitra-woorvoerder tijd om de werkmethoden en organisatievormen te heroverwegen en af te stappen van de gevestigde routines. "Adaptieve werkplekken verleggen de disciplinaire grenzen en het onderscheid tussen werk en spel, waardoor een werk-als-plezier-omgeving mogelijk wordt."

Bedrijven die agile-methodieken willen toepassen, moeten volgens Vitra een grote culturele en organisatorische transitie doormaken. Het Zwitserse meubelmerk kan daarbij de helpende hand bieden. "Vitra heeft meer dan 50 jaar ervaring in de ontwikkeling van ruimtelijke concepten en meubels voor het steeds veranderende werklandschap. In de jaren 60 introduceerden we het revolutionaire Action Office-concept op de Europese markt. Vele baanbrekende modellen volgden, waaronder de Citizen Office-tentoonstelling van Andrea Branzi, Michele de Lucchi en Ettore Sottsass en Sevil Peach's Network Office op de Vitra Campus in 1999. Naast deze theoretische wortels is onze kennis gebaseerd op de ervaring die we hebben opgedaan bij talloze kantoorprojecten voor klanten over de hele wereld. Agile bedrijven willen initiatief nemen en zich kunnen aanpassen en inclusief zijn. Dit moet tot uiting komen in de flexibiliteit van hun kantoren en inrichting."

www.vitra.com


Deel op Social Media



Deze maand is het Corporate Social Responsibility-rapport (CSR) 2018 van Humanscale gepubliceerd. "Dit rapport geeft niet alleen inzicht in onze betrokkenheid bij duurzaamheid, maar laat ook zien hoe dit wordt ingevuld", aldus het bedrijf.

Het verslag van dit jaar, met als ondertitel Sustainability as the Basis for Innovation, kijkt terug op 2018 met als een belangrijkste stelling: 'minder slecht is niet goed genoeg'. "Als wereldwijd opererend bedrijf willen we niet slechts de negatieve gevolgen van onze activiteiten voor het milieu minimaliseren, maar juist ook een significante positieve bijdrage leveren. Ons doel is dan ook om een netto positieve impact op de aarde te hebben."

Dit betekent integratie van ecologische en maatschappelijk sociaal verantwoorde oplossingen. "Goed kijken naar wat er geproduceerd wordt en op welke wijze. Elke grondstof die nodig is om onze producten te maken, wordt eerst nauwgezet geanalyseerd om manieren te vinden om iets terug te doen. En zodoende een positieve bijdrage te leveren aan de natuur en de maatschappij waar we onderdeel van zijn."

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.


Deel op Social Media




De werkplek wordt slimmer en slimmer. Op de Smart Workplace Design Expo worden de laatste ontwikkelingen getoond en besproken. het evenement vindt plaats op 17 en 18 oktover in Amsterdam.

Er is een line-up van internationale sprekers, conferenties, een expo, workshops en veel interactieve sessies en zelfs ochtendmeditaties. Op 16 oktober zijn er ‘site-visits’ voor snelle inschrijvers, voorafgaand aan het event. Inder andere UN Studio, Danone, We Work, Microsoft en De Goede Doelen Loterijen kunnen worden bezocht.

De doelgroep van het evenement zijn werkplek-, HR-, Facility- en Real Estate-professionals, interieurarchitecten, ontwerpers en zakelijke leiders. 

https://fleming.events/smart-workspace-design-expo/


Deel op Social Media



'"Lensvelt is groen'. Aldus presenteert de inrichter zich in de laatste nieuwsbrief. En daarmee probeert het bedrijf niet duidelijk te maken dat het pas net komt kijken en bijgevolg kan gelden als een 'groentje'. Het Amsterdamse designlabel vraagt veeleer aandacht voor het eigen duurzame karakter.

"Circulariteit zit in het DNA, al sinds de oprichting van het bedrijf in 1962", aldus een woordvoerder. "Lensvelt maakt producten die een leven mee gaan, of zelfs nog een tweede of derde generatie." Hiermee werd Lensvelt onder andere geconfronteerd toen het voor de presentatie Nothing New in Milaan 2018 de eigen producten terug wilden kopen op Marktplaats. "Daar bleken de meubels duurder dan waarvoor Lensvelt ze nieuw levert."

"Al onze welvaartsmodellen zijn geënt op meer en meer consumptie. Consumptie staat gelijk aan het gebruik van energie en grondstoffen. Lensvelt doet daar niet aan mee; het doet er alles aan om deze planeet niet verder te vervuilen.De producten zijn volledig circulair en de organisatie werkt volgens de circulaire principes, met het accent op goede ontwerpen, hoogwaardige kwaliteit en het hergebruik van materialen."
 
Lensvelt heeft belangrijke investeringen gedaan in een circulaire pool. Hieruit kan gebruik van producten worden gekocht in plaats van bezit. "Gebruik", aldus Hans Lensvelt, "past veel meer bij deze tijd dan eigendom."

Dat geldt ook voor Oumuamua, een tijdelijke kunstinstelling, muziekpodium, bar, restaurant, werk- en ontmoetingsplek in Amsterdam-Noord. De initiatiefnemers van deze creatieve pop-uplocatie, architectenbureau Space Encounters en Quintin van der Spek (die verantwoordelijk is voor de programmering), kozen voor de circulaire pool. "Hierin is Lensvelt heel vooruitstrevend. Het bedrijf helpt ons als architecten om het beste uit dit project te halen", zeggen twee partners van Space Encounters, Remi Versteeg en Stijn de Weerd.

Zo leverde Lensvelt voor Oumuamua onder andere een tapijt van Edward van Vliet waarop tafels staan uit de Boring Collection die Lensvelt samen met Space Encounters heeft ontwikkeld. Er zijn tafels van Piet Hein Eek, AVL Cathedra Loungers en meer dan veertig Felix Chairs van i29 afkomstig van de beurs in Milaan, This Chairs en This Bucket Chairs van Richard Hutten en één 301 Gispen stoel.

Lensvelt is naar eigen zeggen het eerste designmeubellabel bij wie deze manier van ‘het kopen van gebruik’ van meubels mogelijk is. Het Stedelijk Museum Amsterdam was de eerste die hiervan gebruik maakte. Ook de Dutch Design Foundation in Eindhoven ging Oumuamua voor.

www.lensvelt.nl

 


Deel op Social Media



 

Terug naar het nieuwsarchief