Focus op holistische ergonomie


Focus op holistische ergonomie
10-03-2016 14:55
(Advertorial)
Vandaag de dag is ergonomisch werken van ‘Kinnarps’ meer gericht op well-being en gezondheid dan op kantoormeubilair – met name in het integreren van alle benodigde faciliteiten gericht op het individueel gebruik van de werkomgeving voor verschillende wensen, behoeftes en lichamen van mensen. Voor ons gaat ergonomie eenvoudigweg over mensen.
 
Ergonomie is zoveel meer dan staand werken en correct zitten. Voor Kinnarps betekent ergonomie primair je fijn voelen – fysiek en psychisch. Ons doel is medewerkers zich prettig te laten voelen op kantoor, in plaats van ons te focussen op het meubilair. Ons uitgangspunt: iedereen gezond op het werk!  Want, zoveel mensen zoveel wensen.
Focus op holistische ergonomie
Door gebruik te maken van flexibele oplossingen, innovatieve technologie en een effectieve combinatie van stoelen, tafels, licht, kleurgebruik en geluiden, ontwikkelen we een holistische ergonomische omgeving, waarbij rekening gehouden wordt met het individu. We observeren de manier waarop mensen gebruik maken van de faciliteiten, de werkomgeving, hun werkzaamheden en het contact tussen en met andere personen, om een op de organisatie gerichte werkomgeving te creëren, die stimulerend werkt en voor iedere medewerker prettig is om te werken. De kernwoorden hierbij zijn; flexibiliteit, mobiliteit en variatie voor een fijne en gezonde werkomgeving! 
Richt de werkomgeving in met goede gezondheid
We zijn experts in het bevorderen van het welzijn in de werkomgeving mede door de situatie vanuit verschillende hoeken te bekijken. Dit is ook het doel van onze investering in ergonomisch werken: het creëren van een fijne, fitte en energievolle werkomgeving. 
 
Om de toename van het welzijn op de werkvloer aan te moedigen, hebben we ons tijdschrift ‘Bodytalk’ samengesteld met kennis, interessante onderzoeken, uitdagende artikelen over training, voeding, trends en interviews met inspirerende mensen voor inspirerende mensen. Het maakt niet uit wie je bent, Kinnarps wil je nog beter laten voelen op je werk.  Kijkt voor bodytalk op: http://tinyurl.com/kinnarpsbodytalk
Ergonomie in praktijk
Vijf tips voor een betere gezondheid op je werk. 
 
Er wordt vaak gezegd dat je dagelijkse bewegingen de beste lichaamsbewegingen zijn. Dit geldt voor ook voor ergonomisch werken. Hoewel onderzoek en theorieën essentieel zijn voor het ontwikkelen van goede oplossingen in de werkomgeving, in de praktijk valt of staat het vooral met het gebruik ervan. Staand werken voor een paar uur per dag. Blijven bewegen, ook al zit je. Bezuinig niet op de kwaliteit van je computer, toetsenbord en beeldscherm. Denk aan het gebruik van licht en geluid, voor jezelf maar ook voor anderen. En blijf er bewust van dat je lichaam is gemaakt voor beweging, inspanning en variatie. 
1: Sta op voor je gezondheid
De meeste mensen zitten vaker en langer dan goed voor hen is. Niet alleen op het werk. Ook in de auto. In de bus. Aan de ontbijttafel en voor de televisie. Er wordt geschat, dat tegenwoordig, een volwassene 9 tot 16 uur per dag zit! Denk eens in – hoeveel uur per dag zit jij, hoeveel uur beweeg je en wat kan je er zelf aan doen om actiever te worden? Een hoogteverstelbaar bureau is natuurlijk een goed begin voor een meer mobiel en fitter leven. Maar vergeet niet het bureau te gebruiken en regelmatig te wisselen tussen zitten en staan. Van tijd tot tijd 10 minuten staan klinkt niet erg veel, maar is een groot verschil voor je lichaam. Het beste is, natuurlijk, gaan staan voordat je last krijgt van je nek, schouders en rug. 
2: Neem een actieve break
Een paar korte onderbrekingen gedurende de dag, zijn de eerste stappen naar een gezonder leven. Maar een onderbreking is niet hetzelfde als een rustpauze. Integendeel. Je zou eigenlijk een klein beetje moeten bewegen. Lichte spier inspanning zorgt voor veel positieve processen in het lichaam en het doet wonderen voor je gezondheid. Een werkomgeving waar veel plaats is voor beweging en variatie is niet alleen goed voor je rug, schouders en nek, maar het vermindert ook de kans op problemen zoals hart- en vaatziekten. Een aantal nieuwe studies laten de noodzaak van meer beweging gedurende de werkdag zien. Sporten en andere fysieke activiteiten kunnen deze gezondheidsrisico’s niet volledig compenseren, omdat wij in verhouding nog steeds te lang zitten. Te lang zitten kan resulteren in overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes. Advies: neem om het half uur een pauze. Neem dan geen rust, maar wees actief!
 
3: Kop op!
In dit technologische tijdperk besteden we vele uren door voor een beeldscherm, een behoorlijke ergonomische uitdaging. En niet alleen op het werk. Wanneer we gaan shoppen, hebben afgesproken met vrienden, gedurende een koffiebreak, thuis in de keuken en in de slaapkamer – we zijn constant gefocust op een beeldscherm. Het probleem is niet het scherm zelf, maar onze neiging om er overheen te buigen en als het ware in het scherm te duiken. Vooral wanneer we onze mobiele schermen gebruiken zoals: smartphones, tablets en laptops. Je krijgt de, zogenaamde, ‘screen-neck’. De zware druk die we op de nek uitoefenen door deze buiging kan pijn veroorzaken in het nek- en schoudergebied, maar het kan ons ook moe en gespannen maken en het geeft hoofdpijn. Wanneer er geen andere remedie is moeten we op onszelf vertrouwen. De beste tip is om het scherm weg te leggen en iets anders te gaan doen. Als je het echt nodig hebt, kan je een groot verschil maken door je blik op te heffen en je hoofd wat omhoog te houden. Je verbetert je lichaamshouding en verlicht je nek. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. 
4: ZIT goed, maar zit niet stil
Vind je het moeilijk om stil te zitten? Gefeliciteerd! Want de beste manier om te zitten is om te bewegen. Vergeet de regel dat er maar één juiste zithouding is, die iedereen moet nastreven. Of dat je absoluut niet, voor een tijdje, in een stoel mag ploffen en je hier je benen laat rusten. Het is eigenlijk best wel fijn om een paar keer per dag te zitten vooral wanneer zitten, variatie, beweging en activiteit impliceert. Dus het is juist goed om een bureaustoel te hebben, die je lichaam volgt in plaats van andersom, die gemakkelijk aan te passen is en waarmee je op de meest verschillende denkbare manieren kan zitten. 
5: En wat je niet kan zien
Het is gemakkelijk te begrijpen dat bureaus en stoelen belangrijk zijn voor een goede ergonomische werkomgeving. Je kunt ze zien en voelen. In het geval van licht en geluid is dit moeilijker. Want hoewel we weten dat ze invloed hebben op mensen, worden ze vaak vergeten, blinde vlekken. In het geval van schadelijk geluid zijn er wetten en regelgeving, maar geluid kan vervelend zijn zonder daadwerkelijk schade aan te richten. Geluid is subjectief en we nemen geluid allemaal anders waar. Het hangt af van wie we zijn, met wie we samenwerken en hoe gestrest we zijn. Hetzelfde geldt voor licht. Zoiets simpels als het feit dat we verschillende behoeftes hebben aan de hoeveelheid licht naarmate we ouder worden. Zowel licht als geluid hebben veel te maken met de algemene gebouwfaciliteiten en je hebt hier als individu niet veel invloed op. Een paar tips zijn nooit weg om de akoestiek en het licht in de werkomgeving voor jou en je collega’s prettiger te laten zijn. Wat geluid betreft is het overwegen van geluid een goed uitgangspunt. Een rustig gesprek is duidelijk minder vervelend dan een luid gesprek. Wanneer we een telefoongesprek voeren hebben we de neiging om met een luidere stem te praten dan nodig is. Misschien kun je overwegen om een andere plek op te zoeken om je telefoongesprek te vervolgen. En wist je dat bij te weinig licht het lichaam melatonine aanmaakt, zodat je slaperig wordt? Dus goede verlichting is iets om aandacht aan te besteden als je zeker wilt zijn van een wakkere werkdag. Zorg ervoor dat je het licht kan aanpassen aan je eigen behoeftes, met extra lampen als je ze nodig mocht hebben. 

“The secret is to always keep people, our lives and what we do in our thoughts. One question to ask, for instance, is how a child would perceive what you design. Or an elderly person.”
 
Giuseppe Boscherini
 
<< March 2016 >>
MonTueWedThuFriSatSun
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031





Terug

Combinatieaanbieding: 25% korting op abonnement vaktijdschriften Inside Information + Verlichting

U betaalt € 141,00, in plaats van € 188,00, voor totaal dertien nummers van Inside Information en Inside Information Verlichting.

Klik hier om een abonnement te nemen
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Naast nieuws en de hoofdnavigatie bovenaan onze site hebben wij nog meer rubrieken, namelijk:

- Agenda met beurzen en evenementen
- Vacatures
- Projecten uit de branche
- Geselecteerde filmpjes
  


- Aanmelden voor een abonnement
- Inschrijven op de e-mailnieuwsbrief

 


Agenda
Agenda-overzicht >