De Dutch Design Week (DDW) is weer achter de rug. Het evenement kijkt met meer dan 335.000 bezoekers terug op een succesvolle editie vol creatieve verbindingen, baanbrekend design en innovaties.
Het evenement groeit met name kwalitatief. “Naast exposities was er veel ruimte voor inhoudelijke discussies en debat over het vormgeven van onze toekomst”, aldus de organisatie in een terugblik. “Bedrijfsleven, professionals, overheden, media en ontwerpers wisten elkaar gedurende de week te vinden om ideeën uit te wisselen. De eerste editie van World Design Event kon tevens rekenen op enthousiaste reacties. Verder waren de internationale pers en professionals ruimer vertegenwoordigd dan ooit.”
Dankzij 2.600 (inter)nationale ontwerpers ontpopte Eindhoven zich de afgelopen week opnieuw als middelpunt van de creatieve industrie. In 610 exposities, presentaties, tours en activiteiten, verspreid over 110 locaties in de stad, werd niet alleen werk getoond van gerenommeerde ontwerpers en gevestigde labels, maar was ook veel ruimte voor jong talent en het experiment.
Martijn Paulen (directeur DDW): “Designers werken graag samen op zoek naar de randen van wat mogelijk is, ze stretchen. Eigenlijk zijn het allemaal wereldverbeteraars, professionele idealisten die proberen onze wereld een stukje vooruit te helpen. De wereld mooier, duurzamer, socialer, gezonder, misschien minder eenzaam en bijvoorbeeld praktischer te maken. Tijdens DDW manifesteren ze zich samen als een creatieve force of nature.”
Natuurlijk werden tijdens de DDW ook weer de Dutch design Awards uitgereikt. Grote winnaar was De Flat Kleiburg van NL Architects. deze werd beloond met de Future Award en werd tevens verkozen tot winnaar in de categorie Habitat. De jury was eenduidig: “DeFlat Kleiburg geeft een positief en helder signaal af dat community building toekomst heeft. Deze aanpak biedt kansen voor de enorme hoeveelheid vergelijkbare opgaves in binnen- en buitenland.”
De overige Dutch Design Awards gingen dit jaar naar: Vlisco Un à Un van Michiel Schuurman (Communication), ZandGlas van Atelier NL (Design Research), Bravado: a pretentious, swaggering display of courage (F/W 2017) van Das Leben am Haverkamp (Fashion), Quooker Flex van Quooker (Product), White Spots van Studio Richard Vijgen (Service & Systems), Frank Kolkman (Young Designer Award) en Royal FloraHolland (Best Client Award). Sheltersuit 4.0 ontworpen door Bas Timmer ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.