Volgens de jury van de Milano Design Award hadden Lensvelt en Space Encounters Office for Architecture het beste concept van alle zestiehonderd deelnemers aan de beurs in Milaan. Het concept liet genomineerden als Tom Dixon en Nike achter zich.
De jury was niet alleen enthousiast over het concept, maar ook over de lef om juist tijdens ‘s werelds grootste designbeurs een anti-design statement te creëren. De grijs meubelonderdelen van de Boring Collection zijn alles behalve opvallend. Ze lijken eerder te verdwijnen in het interieur, zodat de attentie automatisch wordt gericht op al het andere dat ‘ertoe doet’.
Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Space Encounters Office for Architecture en studenten van het KABK in Den Haag. Hans Lensvelt: “We hebben het als team gedaan.”
“So boring and gray that it’s hilarious anti-design. Takes guts to say in Milan of all places that “it’s not about furniture.” – Tracey Metz
“Surely the furniture design equivalent of fashion’s normcore.” – Wallpaper
“When regulations force the hand of a spatial designer, it’s not often they strike back with a solution that challenges the rule.” – Frameweb
“The Dutch never needed specially designed furniture in order to be creative, critical or humorous. Now they have raised unobtrusiveness to a principle.” – Stylepark
“Dat is lef hebben. Op Milaan aankomen met een collectie anti-design.” – De Telegraaf
Boring Collection is bedacht en ontwikkeld uit onvrede over het uiterlijk van betaalbaar kantoormeubilair. “Het ontwerp van het hedendaagse projectmeubilair wordt vooral bepaald door wetgeving, en niet door esthetiek. Daarmee is het vaak een domper op de rest van het interieur en de ruimte.” Boring Collection pretendeert niet mooier te zijn, sterker: Boring Collection vraagt geen aandacht. “Tot aan de kleinste details zijn de meubels ingetogen zachtgrijs van kleur, en alle vormen zijn archetypisch, eenvoudig en bescheiden, met één doel: de blik van de toeschouwer naar het andere trekken. Naar dat wat wél aandacht verdient. Because it’s not about furniture.”
Het visual artist duo Lernert & Sander heeft de campagne voor de Boring Collection ontworpen. In het beeld dat ze hebben neergezet speelt niet het meubilair, maar het kantoorleven een hoofdrol. Zoals het aftellen van de laatste minuut vóór vijf, een countdown tot vrijheid. En de papierprop, het symbool voor verveling op de kantoorvloer. “Niet onbelangrijk: Boring Collection wordt aangeboden tegen concurrerende prijzen.”
De lijn bestaat uit een EN genormeerde bureaustoel, een bezoekersstoel, overspraakschot, een lage en hoge kast en vier types bureaus, waaronder een zit-sta model. Daarnaast is er een Boring prullenbak en een klok die, zoals het een echte kantoorklok betaamt, enkel de cijfers voor het verlossende tijdstip draagt.