Dat een veranderende markt om een andere aanpak vraagt, is voor Ricoh een vanzelfsprekende zaak. Vandaar dat de specialist in duurzame documentoplossingen de manier van werken wijzigt. Het nieuwe kantoor in Den Bosch ondersteunt daarbij. Er is veel communicatie. Gispen hielp mee aan de creatie van een ‘levende showroom’.
Ricoh is bekend van het leveren van printers en multifunctionals. Van hardware dus. Maar als gevolg van alle ICT-ontwikkelingen is de onderneming zich steeds meer op het verlenen van diensten gaan richten. Een wijziging in aanbod, die een andere werkwijze met zich meebrengt. Overleg, brainstorm en afstemming met klanten en collega’s zijn daarin voorname elementen.
Wie naar het Paleiskwartier gaat en daar het nieuwe Ricoh-kantoor binnenloopt, ziet een plek waar verleiding een rol speelt. Het gehele gebouw ademt een sfeer uit die stimuleert om met elkaar in contact te komen. Mensen zijn continue in beweging. Ze hebben geen vaste plek, maar zoeken een zone die bij de activiteit past. Zo kan men staand vergaderen, overleggen in de theaterbar, of ideeën uitwisselen in een zitzak. Voor sommigen was het wel even wennen, maar de flexibele werkplekken blijken in hoge mate de interactie te bevorderen.
De Gispen CubiC-werkplekken zijn voor Ricoh op maat gemaakt. Hier kan men aan dossiers werken, mails beantwoorden, informatie verzamelen of met klanten bellen. De flexibele monitorarmen, het akoestisch tussenpaneel en de data- en stroomvoorziening zijn op slimme wijze met het bureau geïntegreerd. Niet alleen fraai, maar ook praktisch en ergonomisch. Net als het werkblad. Dankzij de eenvoudig te bedienen hoogteverstelling staat het zo naar de persoonlijke voorkeur.
Het concept van het Nieuwe Werken, of zoals de onderneming het zelf zegt: ‘de Ricoh Manier van Werken’, brengt ook een duurzaam voordeel met zich mee. Dankzij de efficiëntere benutting van werkplekken kon er voor zo’n 20 procent aan vierkante meters bespaard worden. Dat betekende een verlaging van investeringssom, materialen en energieverbruik. Dat Gispen vervolgens het oude meubilair via Second Life een nieuwe bestemming gaf, past in dezelfde filosofie van duurzaam ondernemen.
Bij de opening van het gebouw was er een spectaculaire 3D-facewallprojectie te zien met foto’s en boodschappen van Ricoh-medewerkers. Die betrokkenheid is er nog steeds. Op welke wijze men ook contact maakt, via de telefoon, een virtuele meeting of het gebouw zelf, de gedachte van elkaar ontmoeten en inspireren in een vrije omgeving wordt meteen opgepikt. Zo is het kantoor een mooi voorbeeld van: Practice what you preach.