‘Bouw PR geeft grijze muis kleur’

De veranderende bouwsector biedt nieuwe kansen voor talloze bedrijven. Dat zegt het nieuwe bureau BouwPR. “Opvallen en kleur bekennen is van levensbelang voor organisaties in de sector. Duurzaamheid en vraaggericht bouwen blijken meer dan ooit speerpunten waar opdrachtgevers sterk op sturen. Bedrijven die laten zien dat zij die twee zaken onder de knie hebben, vinden ook in crisistijd nieuwe opdrachtgevers. Het onlangs gestarte BouwPR ondersteunt bouwbedrijven hierbij.”

Ondanks dat de markt in een aanzienlijke depressie zit, blijft er gebouwd en gerenoveerd worden. Maar hoe verloopt de keuzeprocedure voor een opdrachtgever voor de juiste aannemers, toeleveranciers en producenten? Rien Krol, PR-adviseur van BouwPR: “Bedrijven die zich onderscheiden op duurzaam bouwen en vraaggericht ontwikkelen hebben al een stap voor. Als je die werkwijze succesvol in de schijnwerpers zet, dan geef je zoekende opdrachtgevers een sterke prikkel om voor jou te kiezen.”

Een betrouwbaar imago én jezelf profileren in de branche door unieke of innovatieve projecten, zijn effectieve methoden om op te vallen. Krol: “Op deze manier laat je zien wat je in huis hebt, dat is de beste manier om te bouwen aan je imago.” BouwPR is gestart naar aanleiding van de kansen die er liggen voor bouwbedrijven op het gebied van publiciteit en naamsbekendheid.

Silvia Woudenberg, PR-adviseur van BouwPR: “We zien dat adverteren voor veel bouwbedrijven momenteel niet haalbaar is vanwege de hoge kosten. Wij bieden bedrijven die toch gezien willen worden een alternatief. Door te zoeken naar nieuwswaardige activiteiten in de organisatie, adviseren we over het effectief gebruik van bijvoorbeeld persberichten. Zo word je als bedrijf meer gezien bij zowel huidige als potentiële relaties.”

Sociale media worden ook in de bouwsector steeds vaker gebruikt. Naast publiciteit door persberichten, ontwikkelt BouwPR ook films met klantreacties voor publicatie op bijvoorbeeld YouTube. Woudenberg: “YouTube is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de nummer 2 zoekmachine in de wereld. Alleen Google is nog populairder. Hiermee zien we dat beeld steeds belangrijker wordt. Met die ontwikkeling wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om vindbaar te zijn op YouTube, bijvoorbeeld door referenties of een bedrijfspresentatie.”