Interface en de wereld hebben vandaag een groot man verloren”, aldus Dan Hendrix, President en Chief Executive Officer van Interface. Hij maakte maandag bekend dat Ray C. Anderson een 20 maanden durende strijd tegen kanker heeft verloren. Anderson stierf in zijn huis in Atlanta, omringd door zijn familie.
Hendrix: “Ray was en blijft het hart en de ziel van ons bedrijf. Zijn iconische geest en baanbrekende visie zijn niet alleen zijn erfenis, maar vooral onze toekomst. We zullen Ray eren door zijn visie in leven te houden en het bedrijf op zijn koers te laten voortvaren.”
Andersons verhaal is een legende. In 1994 kreeg hij een ingeving toen hij op zoek was naar inspiratie voor een toespraak, voor een werkgroep over de milieuvisie van Interface. Toen hij voor het eerst Paul Hawkens ‘The Ecology of Commerce’ las, wist hij dat Interface een andere richting moest inslaan voor een duurzame toekomst. In de 17 jaar die volgden is een enorme omslag gemaakt, door de ‘Mission Zero’ strategie die Ray Anderson lanceerde. Anderson schatte dat Interface inmiddels over de helft is op weg naar ‘Mission Zero’. De aardolie-intensieve tapijtindustrie is voorgoed veranderd door de visie van Ray C. Anderson.
Anderson heeft de reis van Interface vastgelegd in twee boeken: ‘Mid-Course Correction’ (1998) en ‘Confessions Of A Radical Industrialist’ (2009). De laatste werd onlangs uitgebracht in paperbackuitvoering als ‘Business Lessons from a Radical Industrialist’.
Anderson studeerde cum laude af aan de Georgia Institute of Technology’s school of industrial and systems engineering in 1956. Daarna bleef hij een fervent aanhanger van de school, die hem zeer recent bekroonde met een eredoctoraat in de filosofie. Anderson en Interface financierden de oprichting van de Anderson-Interface Chair in natuurlijke systemen aan de Georgia Tech, waar de Associate Professor Valerie Thomas onderzoek verricht naar duurzaamheid.
Anderson richtte Interface in 1973 op met de productie van modulaire tapijttegels in Amerika. Interface bracht een revolutie tot stand in de commerciële vloerbedekkingindustrie, maar het is de legendarische milieuopenbaring in 1994 waarin Ray C. Anderson zal worden herinnerd.