Opmerkelijk nieuws uit de vloerenwereld: Desso Group maakt vandaag de overname van Enia Carpet NL Holding BV bekend. Enia levert onder meer tapijt voor de Europese kantorenmarkt.
In 2009 zetten de winstgevende onderdelen van Enia Carpet NL Holding BV 50 miljoen euro om. Onder de merknamen Parade en Bonaparte ontwikkelt, produceert en verkoopt Enia topkwaliteit tapijt voor de consumentenmarkt, met name in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Daarnaast verkoopt Enia tapijt voor de Europese kantorenmarkt.
Stef Kranendijk, CEO van Desso: “Wij verwelkomen de professionals van Enia van harte om onze gezamenlijke business te versterken. Met de toevoeging van de geweldige merken Parade en Bonaparte zal Desso Group, samen met haar eigen Desso merk, marktleider op de Nederlandse tapijtmarkt voor consumenten worden. Daarnaast is Parade het enige echte high end Europese tapijtmerk voor de consumentenmarkt met verkopen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.”
Desso sloot 2009 positief af en realiseerde voor het derde achtereenvolgende jaar een significante groei in marktaandeel en winstgevendheid, zowel met tapijt als met kunstgras. De overname van Enia zorgt volgens Desso voor een verdere versterking van de positie van Desso op de Europese tapijtmarkt. “Momenteel zijn we al marktleider op het Europese vasteland, waar het gaat om tapijttegels voor de kantorenmarkt en hebben we een sterke wereldwijde positie op de markt voor hotels, cruiseschepen en luchtvaartmaatschappijen.”
De overname van Enia maakt Desso eveneens een belangrijke speler op de consumentenmarkt, met een leidende marktpositie in Nederland en een nummer twee positie in Duitsland. De definitieve uitvoering van de transactie is nog wel onderhevig aan de goedkeuring van de NMA en positief advies van beide ondernemingsraden.