Ruzie bij designmerk

Droog Design staat aan de basis van het succes van Dutch Design in binnen- en buitenland. Maar er lijkt een einde te komen aan de schittering van het designlabel. Oorzaak: ruzie tussen de beide oprichters.

Gijs Bakker en Renny Ramakers verschillen van inzicht over de koers van het in 1993 opgerichte designmerk. Bakker wil zich blijven inzetten voor het zoeken en ontwikkelen van (jong) designtalent, Ramakers wil inzetten op het uitbouwen van het designmerk tot een commercieel succesvol internationale brand.

Volgens Bakker raakt met de onlangs geopende Droog-winkel in New York, een initiatief van Ramakers, de filosofie van het bedrijf op de achtergrond. Ramakers is het daarmee (natuurlijk) niet eens. Zij is van mening dat de door haar gevolgde commerciële strategie essentieel is voor de langetermijn-gezondheid van Droog design.

Het conflict is in juridische zin geëscaleerd: Bakker wil uit Droog Design stappen en eist daarom geld. In afwachting van een financiële vergoeding geeft Bakker geen toestemming voor nieuwe activiteiten van Droog Design. En dat betekent dat het merk dat aan die wieg stond van de carrières van bijvoorbeeld Hella Jongerius, Marcel Wanders, Richard Hutten en Jurgen Bey te water dreigt te raken.

www.droog.com