Een kredietcrisis op z’n tijd kan goed uitpakken voor sommige bedrijven. Het Amsterdamse Decorum, dat vanuit het Westelijk Havengebied kantoormeubelen verhuurt, zette in 2008 een nieuwe constructie op, waarbij het meubels van bedrijven opkoopt en weer verhuurt aan de voormalige eigenaar.
Als gevolg van de huidige economische crisis is de vraag naar deze sale-and-lease-backconstructie snel toegenomen, zegt Michael Kuiper, directeur van Decorum. “De crisis heeft ons een handje geholpen.” Inmiddels hebben tientallen bedrijven hun bureaus en stoelen verkocht en weer gehuurd. En de aanvragen stromen binnen. “Vanwege de crisis zien bedrijven geld in hun meubilair”, aldus Decorum. “Door het te verkopen, krijgen ze in één keer cash in handen en liquide middelen zijn in deze tijden schaars. Ze hoeven dan niet naar de bank, die in deze tijd sowieso nauwelijks kredieten verleent. Omdat werknemers toch ergens moeten zitten, huren ze de meubels terug voor een periode van 3 of 5 jaar.”
Het huren van de meubels voor een periode van 5 jaar kost circa 10 procent meer dan het bedrag dat het bedrijf bij de verkoop van Decorum krijgt. “Als een bedrijf zijn meubilair voor een ton aan ons verkoopt, betaalt het dus 110.000 euro huur”, zegt Kuiper. “Maar dan hebben ze wel direct geld in handen om hun bedrijf voort te zetten.” En Decorum neemt het onderhoud voor zijn rekening.
Decorum is geen nieuwkomer op de markt. Het bedrijf bestaat al 57 jaar en begon als verkooporganisatie van Perzische tapijten. Op een gegeven moment kreeg oprichter de heer Kluken de vraag of hij ook tapijt kon leveren voor de AutoRAI. Dit verzoek opende de deuren voor de wereld van de evenementen, hetgeen uiteindelijk uitmondde in een nieuwe discipline: verhuur van meubilair. “Het hoogtepunt van de meubelverhuur was eind jaren ’90, bij het begin van de internethype”, aldus Kuiper. “Internet- en telecombedrijven groeiden enorm en hadden een grote vraag naar nieuwe stoelen en tafels. Bedrijven als KPN, Versatel, UPC en CMG huurden duizenden werkplekken.”
Michael Kuiper nam het bedrijf in 2008 over van de familie Kluken. Volgens Kuiper gaan de zaken de laatste jaren voortvarend. “Na de internethype stortte de markt in, om vanaf 2003 weer te groeien. De laatste 5 jaar hebben wij onze omzet verdubbeld, tot 20 miljoen euro.” Dit jaar gaat het iets minder, ondanks het succes van de sale-and-lease-backconstructie. “Als klanten bezuinigen, krimpen ze in en gooien ze hun gehuurde meubels eruit. Maar wij worden minder beproefd dan andere bedrijven, want wij krijgen ook nieuwe klanten, die vanwege de crisis meubels huren in plaats van kopen.”