De vormgeving van een stoel heeft een grote invloed op de werkprestatie. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in het callcenter van de Automobile Association in Newcastle, Engeland. Het resultaat toont aan dat werknemers met een goede stoel sneller de telefoon beantwoorden en meer plezier hebben in hun werk.
De wachttijd voor inkomende gesprekken daalde 58 procent en de verkoopfactor van de groep steeg 9,4 procent. Het onderzoek duurde negen maanden. Er werd een digitale lezer geïnstalleerd op de stoelen. Die registreerde hoe de werknemers bewogen op de stoelen in het bedrijf Automobile Association in Engeland. De meting werd opgevolgd met diepte-interviews met de kantoorwerknemers en werd vergeleken met de statistiek van het bedrijf over de wachttijd op inkomende gesprekken en het ziekteverzuim.
“De resultaten waren erg positief met een lager ziekteverzuim dan normaal en hogere prestaties dan in de maanden daarvoor. Wat ons echter het meest verbaasde was dat zoveel werknemers de verschillende instellingen van de stoelen ook na de studie bleven gebruiken”, zegt John Kennedy, die bij AA Newcastle verantwoordelijk is voor het project. “Een ander bewijs dat de stoelen op prijs werden gesteld, is het grote aantal werknemers dat zijn stoel wil meenemen wanneer ze van afdeling veranderen”, voegt John Kennedy eraan toe.
In de stoelen werd een ‘black box’ gemonteerd, die registreerde hoe de werknemers de hendel gebruikten die ervoor zorgt dat de kantelfunctie van de stoel open kan blijven. De open kantelfunctie levert een beweeglijke en rechte lichaamshouding op, wat ervoor zorgt dat men gemakkelijker kan ademhalen en er meer zuurstof in het bloed komt, waardoor men beter kan presteren.
De AA – Automobile Association Newcastle is een callcenter waar de werknemers zittend werk doen en achter een computer werken en meer dan 80 procent van hun werktijd telefoongesprekken voeren. Telefoongesprekken kunnen geregistreerd worden, waardoor de productiviteit en efficiëntie gemeten kunnen worden.
In het onderzoek werd gebruik gemaakt van RH Logic-stoelen van de Zweedse fabrikant RH. Voorafgaand aan het onderzoek kregen de werknemers een korte cursus over hoe ze alle ergonomische instelmogelijkheden van de stoel konden gebruiken. In een gegevenslog werd dagelijks geregistreerd hoe de knop van de kantelfunctie ingesteld was, in de gesloten of de geopende stand. De gegevens van de lezers werden gedurende negen maanden geregistreerd, terwijl tegelijkertijd de ziekteverzuimgegevens, de statistiek voor de telefoontijd en de antwoorden van de persoonlijke diepte-interviews met de 20 testpersonen werden verzameld.
“We willen graag weten hoe het gebruik van de stoel verschilt van land tot land en hoe we het ergonomisch bewustzijn kunnen verhogen door het juiste type stoel te leveren”, zegt Dan Karlsson, productverantwoordelijke bij RH in Nässjö en universitair docent biomechanica en bewegingsmeting bij de mens.
De studie in Engeland heeft zo’n goede respons opgeleverd dat RH Stoelen besloten heeft om ook in Nederland een studie uit te voeren. Ook een Fins bedrijf is binnenkort aan de beurt.