Cepezed verbouwt ambassade

De Nederlandse ambassade in Rome heeft een ingrijpende verbouwing ondergaan. Het Delftse bureau Cepezed nam de stadsvilla uit 1929 onder handen. De gerenoveerde ambassade wordt 16 mei 2007 officieel heropend. De ingebruikname van het hernieuwde pand wordt luister bijgezet met een uitgebreid Nederlands cultureel festival. Onder de naam ‘Olandiamo?’ vinden in de weken na de opening door heel Rome activiteiten en tentoonstellingen plaats op het gebied van Nederlandse architectuur, literatuur, mode, fotografie en diverse soorten muziek en dans.

De ambassade was lange tijd gevestigd in een rijk gedecoreerde, in Renaissancestijl gebouwde stadsvilla uit 1929, geflankeerd door een vagelijk gelijkende, maar in detaillering stukken minder bijzondere aanbouw van enige decennia later. Architect Jan Pesman van Cepezed heeft gezocht naar een zo groot mogelijk contrast tussen de twee onderscheiden bouwdelen. Omdat het hoofdgebouw veel oorspronkelijke details bevatte, wilde hij het aanzicht hiervan zoveel mogelijk in oude luister herstellen en zo goed mogelijk naar voren laten komen. Aan de buitenkant is de stadsvilla daarom geheel gerestaureerd.

“Rondom de alledaagse aanbouw ernaast is een schil aangebracht van cortenstaal, een koperhoudende staalsoort die na verloop van tijd een beschermend, roestkleurig oxidepatina krijgt dat goed aansluit bij de stamkleur van de parasoldennen in het omliggende gebied”, aldus de architect. “Het staal loopt door bij de raamopeningen, maar is daar ten behoeve van uitzicht en daglichttoetreding geperforeerd en voorzien van luiken. De nieuwe schil doet de aanbouw eruit zien als een abstracte, neutrale en vrijwel detailloze aanwezigheid die een rustig decor vormt voor het Renaissancistische gebouw, dat nu volledig tot zijn recht komt.”

In het interieur kenden de beide panden geen bijzondere details. Intern zijn zij daarom tot op het betonskelet gestript en voorzien van een nieuwe, drastisch herziene organisatie gericht op licht, transparantie en een goede onderlinge communicatie. De twee bouwdelen zijn daarbij tot één geheel gesmeed, waardoor in het interieur nauwelijks nog verschil tussen de beide panden is op te merken. Ter bevordering van een herkenbare logistiek heeft iedere verdieping eenzelfde indeling gekregen. Op alle etages zijn de kantoren, werkplekken en vergaderzalen nu gegroepeerd rondom een centrale verkeers- en verblijfruimte met mogelijkheden tot het hebben van ontmoetingen. De binnenwanden tussen de kantoren en de centrale ruimten zijn uitgevoerd in translucent glas, wat een prettige lichte uitstraling geeft. Ook de trappen zijn grotendeels van translucent glas, terwijl de lift geheel transparant is uitgevoerd. De lift en trappen zijn overkapt met een transparant dak, waardoor daglicht doordringt tot op de begane grond.

In het interieur van de vernieuwde ambassade is veel moderne kunst van Nederlandse bodem opgenomen. De collectie huisvest onder meer werken van Jan Cremer, Jan Dibbets, Louis Copier, Carel Willink, Aline Thomassen, Fons Brasser, Charlotte Dumas en Hannes Wallrafen.