Kunstgeschiedenis levendig verlicht

Kunst kan alleen optimaal genoten worden wanneer het op de juiste manier verlicht wordt. Bij het Dommuseum in Florence weet men dit natuurlijk. Lichtwerktuigen van ERCO leveren een belangrijke bijdrage aan de effectvolle enscenering van de architectuur van het museum en de kunstwerken.

De Dom van Florence behoort ontegenzeggelijk tot de meest belangrijke toeristische attracties van Italië. Tegenwoordig omvat het Dom-complex ook het in 1891 gestichte Dommuseum. Dit ‘Museo dell'Opera di Santa Maria del Fiore’ is onder meer gewijd aan de bouwgeschiedenis van het Florentijnse symbool. Voorts toont het allerlei kunstwerken die op de één of ander manier gerelateerd zijn aan de Dom.

Het Dommuseum is in de afgelopen jaren nieuw vormgegeven. In het kader van de onder auspiciën van bureau Guicciardini & Magni Architetti gerealiseerde renovatieproject werd ook de lichtsituatie ingrijpend onder handen genomen. Het lukt lichtplanner Massimo Iarussi om de indrukwekkende collectie van Florentijnse beeldhouwkunst gedurfd te ensceneren. Voor de realisatie van zijn lichtconcept vertrouwde hij op lichtwerktuigen van lichtfabrikant ERCO.

“Om de circa zevenhonderdvijftig objecten van het museum in het juiste licht te plaatsen, werden in de vijfentwintig zalen van de instelling niet minder dan vijftienhonmderd ERCO armaturen in vijftig verschillende configuraties geïnstalleerd”, vertelt een woordvoerder van de Duitse lichtfabrikant. “De hoofdrollen zijn daarbij weggelegd voor de armaturenfamilies Parscan en Pollux.” Afhankelijk van de situatie gebruikte Iarussi ook de downlights Quintessence en Skim, de spots Optec en Pantrac alsmede de schijnwerper voor de buitenruimte, Lightscan.

“Wanneer een collectie vrijwel uitsluitend uit sculpturen bestaat, wordt het licht de beslissende factor van de presentatie”, zegt ook monseigneur Thimothy Verdon, directeur van het Dommuseum. “Beelden en reliëfs hebben door hun plasticiteit en hun schaduwzones namelijk een gedifferentieerde manier van verlichting nodig."

Hoe dat is bedoeld, wordt heel duidelijk bij het belangrijkste stuk van de presentatie: de Salone del Paradiso, dat zich uitstrekt over drie etages en door bovenlichten wordt verlicht. In deze binnenruimte, die door zijn afmetingen en zijn hoeveelheid daglicht een uitstraling heeft van een buitenruimte, worden kunstwerken gepresenteerd die oorspronkelijk werden geschapen voor de opstelling in de open lucht. Enerzijds kunnen de beroemde bronzen deuren worden bewonderd die Lorenzo Ghiberti in de 15e eeuw maakte voor het baptisterium. Anderzijds wordt de zaal door een model van de Middeleeuwse Domfaçade beheerst, dat volgens de maten van weleer is opgesteld. In het model van deze nooit voltooide en later afgebroken façade werden de behouden gebleven beelden en reliëfs geïntegreerd. “Krachtige Parscan-spots accentueren de individuele sculpturen als aanvulling op het daglicht”, stelt de woordvoerder van ERCO over dit bijzondere onderdeel van het Dommuseum.

www.erco.com