Sfeer en beleving

LED-verlichting is al jaren in opkomst. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we allemaal al gebruik maken van de nieuwe energiezuinige lichtbron. Bij Makro is evenwel de kop eraf. De vestiging in Nieuwegein is als eerste Nederlandse Makro volledig uitgerust met innovatieve LED-verlichting. Als leverancier fungeerde Trilux.

Bijvervanging van traditionele lichtsystemen komt de LED steeds nadrukkelijker om de hoek kijken. De Makro-vestiging in Nieuwegein kan in dit opzicht als voorbeeld dienen. Want bij het bedrijf werd een grootschalige herinrichting van de winkel aangegrepen om ook de verlichting te vervangen. Daarmee werd deze vestiging de eerste Makro-winkel in Nederland die is voorzien van LED. “We hebben samen met Makro de transitie ingezet van een traditionele groothandel naar een nieuwe winkelformule, waarin producten anders gepresenteerd worden en waar sfeer en beleving een belangrijke rol spelen”, aldus Lex Visser, Key Account Manager Retail Lighting bij de verantwoordelijke verlichtingleverancier Trilux.
 

Volgens Visser is het een eer voor Trilux om deze primeur te verzorgen.  Maurice Loozen, Facility Manager binnen Makro, haakt hierop in. “De keuze voor LED was eigenlijk snel gemaakt. De berekeningen die wij vooraf met elkaar hebben gemaakt, lieten zien dat de investering in dit complete lichtconcept, dankzij de besparingen op energie- en onderhoudskosten, binnen 2 tot 3 jaar is terugverdiend.”

Makro is begin 2016 een nieuwe koers ingeslagen. De keten wil meer overzichtelijkere vestigingen creëren waarbij de focus ligt op food en food-gerelateerde producten. “Bij een nieuwe winkelformule hoort ook een nieuwe presentatie van de producten”, aldus Loozen. “Dat heeft gevolgen voor de traditionele manier van het verlichten van onze vestigingen. We maken in ons nieuwe concept nadrukkelijk een onderscheid tussen productgroepen. Om een voorbeeld te geven, is bij food-artikelen een compleet ander verlichtingsconcept gewenst dan bij non-food artikelen.“ Visser haakt hierop in. “Het juiste lichtconcept speelt een uitermate belangrijke rol in de presentatie van producten en daarmee het stimuleren van de verkoop.” De Trilux-man legt uit hoe dat bij de Makro in Nieuwegein is te herkennen: “Op de damesconfectie-afdeling is een warme lichtkleur geïnstalleerd, terwijl wij op de cosmetica-afdeling een koudere lichtkleur hebben geadviseerd. Dit is gedaan om de emoties, het gevoel en daarmee het koopgedrag van de consument te beïnvloeden.”


Ook de vers-afdelingen hebben natuurlijk hun eigen sfeer gekregen. “Of het nou gaat om brood, groenten, vlees of vis”, aldus Visser. “Iedere afdeling en ieder type product heeft zijn eigen kenmerken en verdient daarmee een specifieke LED en lichtkleur. Wij hebben Makro hierin, met onze jarenlange ervaring op het gebied van retail-verlichting, optimaal kunnen adviseren.” Makro-man Loozen is dan ook zeer te spreken over de rol die Trilux heeft gespeeld in de transitie van de Makro-vestiging in Nieuwegein. “Wij zijn als Makro momenteel zoekende naar de positionering om het winkelen tot een beleving te maken. Ik geloof dat Trilux de perfecte partner is in deze transitie. Zij hebben als verlichtingsexperts alles in huis om onze de ideeën en concepten, die wij als retailer in ons hoofd hebben, te implementeren en realiseren.”

 

www.trilux.nl