Interieur als spiegel van de ziel

Een betonnen bak, voorzien van een hippe uitstraling. Dat was de opdracht aan Bob Architectuur voor de inrichting van het kantoor van Mobillion. Met de core business van het bedrijf als uitgangspunt ontwierp hij een interieur dat naadloos aansluit bij de identiteit van deze webdevelopers. Auteur: Wilma Schreiber, foto’s: Bob Architectuur.





Mobillion is een onderdeel van de TMG, dat klanten ondersteunt bij marketingactiviteiten via sociale en mobiele netwerken. Tot medio 2012 was het bedrijf gehuisvest in Ede. Het aflopen van het huurcontract was aanleiding voor directeur Marc Schoutens zijn huisvestingsopties opnieuw te bekijken. “Het pand was eigenlijk iets te groot en de medewerkers zaten er verspreid over vier verdiepingen. Niet handig voor het teamgevoel. Bovendien heeft een bedrijventerrein niet bepaald de hippe uitstraling die past bij onze innovatieve business. En tot slot was het pand slecht bereikbaar met het openbaar vervoer.”
Een gebouw aan de Jansbuitensingel in Arnhem boog al deze bezwaren om in het tegendeel, reden voor Schoutens om te verkassen naar de Gelderse provinciehoofdstad. Klein detail: “We hadden alleen een betonnen bak, het kantoor moest nog helemaal ingericht worden. Ik wist één ding: dat ga ik niet zelf verzinnen.” Goo-
gelen bracht Schoutens in contact met Bob Kip en Petra Brons van Bob Architectuur, eveneens in Arnhem. Het klikte meteen: “Ik had het gevoel dat ze snapten wat we zochten. Ze luisterden goed naar wat we belangrijk vonden en dachten direct mee.” De eisen van Schoutens: alle medewerkers op één vloer, inrichting in lijn met de nieuwe huisstijl en passend bij het karakter van het bedrijf.




Aan de hand van foto’s van het bestaande pand betrokken Kip en Brons de medewerkers van Mobillion bij het ontwerp. “Waar moeten de schermen komen, heb je echt al die printers nodig? Hoe willen jullie werken, in welke groepen? Wie moet er rustig kunnen werken? Op die manier wilden we het interieur tot een tool voor de medewerkers maken”, verklaart Kip.
De schaduwzijde van het kantoor is bedoeld om te werken en bestaat uit drie blokken met printers. De vergaderzaal is afgescheiden met grote (en dan bedoelt Kip écht grote) plantenbakken. Hoge kasten fungeren als afscheiding van de drukke creatieven. “Wel hebben we bewust steeds half open functies gecreëerd omdat de opdrachtgever één ruimte nastreefde. Elementen als kasten en dergelijke staan altijd los, zodat medewerkers eromheen kunnen lopen. Verder is er nog maar één printstation, zodat ze even een loopje moeten maken en dan ook nog eens een collega tegenkomen.”

Vanwege het bescheiden budget werd het nieuwe kantoor zo ingericht dat er weinig verbouwingen noodzakelijk waren. “Verder hebben we deuren hergebruikt om niet te duur uit te komen en zijn goede zwartleren stoelen meeverhuisd. En bestaande zwarte en zilveren kasten hebben we voorzien van accenten in de huisstijlkleur roze.” Qua tafels ging Kip voor het meest neutrale. “Witte tafels van Mibra om het drukke beeld te compenseren. De verhouding tussen de poten en de tafel is precies goed. Plus een mooi knopje  om de tafel in hoogte te verstellen.”
Om het creatieve karakter van het internetbedrijf tot uitdrukking te brengen in het interieur, liet Kip het webelement terugkomen in tapijt, behang, stoelen in de kantine en in de lampjes boven de vergadertafels. Het bestaande tapijtdessin van Ege werd aangepast door Brons: “De vergaderruimte is rustiger qua tapijt, met minder bollen en meer grijs. Aan de schaduwkant van het pand heb ik juist meer kleur aangebracht. Met meer bollen krijg je een leukere vloer. En dankzij deze aanpassing heb je nooit dat exact hetzelfde tapijt al ergens anders ligt.”



Eén (half)open ruimte voor alle medewerkers.

Zeker het vermelden waard zijn de scrumborden. De medewerkers van Mobillion werken in multidisciplinaire, zelfsturende teams aan projecten. Aan het begin van de dag wordt in een stand-up bijeenkomst (de scrum) het project doorgesproken. “Bob en Petra toonden veel interesse in wat wij doen en hoe we werken. Zij bedachten het scrumbord op wieltjes zodat het makkelijk te verplaatsen is, met ruimte voor Post-its. Concullega’s reageren er allemaal op met: wat gaaf!”, zegt Schoutens.
Kip en Brons zijn ervan overtuigd dat een positieve eerste indruk van een kantoorpand bijdraagt aan klantenbinding. “Hoe persoonlijker je het interieur voor een bedrijf kunt maken, hoe helderder de identiteit voor de klant. Het ontwerp moet kloppen met het bedrijf. Als alles meewerkt aan het gevoel, straal je positivisme uit. Dit kan bijna alleen het Mobillion-kantoor zijn, hier horen ze, het weerspiegelt hun identiteit: een leuk, hip bedrijf met een goede sfeer.”
Schoutens heeft inmiddels diverse complimenten van klanten over zijn pand gekregen en ook medewerkers blijken tevreden over hun nieuwe werkplek. “Sommigen kregen door de verhuizing te maken met een langere reistijd, maar iedereen vindt het een fijnere plek om te werken. Zelf ben ik ook trots op wat we hebben en, toeval of niet, het bedrijf gaat sinds die tijd ook beter.” Doel bereikt, aldus Kip: “Je klant plezieren met een nieuw interieur en het zelf ook als prettig ervaren, dat is voor mij het hoogste goed.”

www.bobkip.nl