Headlines


 Metamorfose bij Artifort

 


 Nieuwe fauteuil Gustav


 'Onzichtbare lichtbron'

 

 

 



 

Kantoor- en Projectmeubilair

(advertorial)


Voor het ambachtelijke meubelmerk Label Vandenberg heeft Peter van de Water de nieuwe fauteuil Gustav ontworpen. Deze stoel is  geïnspireerd door het Tsjechisch kubisme. Dit is terug te zien in het hoekige ontwerp van het model.



De fauteuil is ontworpen om mooi  te zijn in een vrije ruimte,  vanaf alle zijden is kubistische vormgeving te zien. De Gustav is een royale en uitnodigende fauteuil die uiterst licht op de poten staat, je ziet en voelt de ruimte letterlijk onder de fauteuil doorlopen.



Door te spelen met de voor- en achterzijde, in een duo tone, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dit model is een echte eyecatcher, niet alleen voor thuis, maar komt ook prachtig tot zijn recht in een lounge of lobby. De Gustav combineert een eigentijds uiterlijk met een vleugje retro, de fauteuil voelt hierdoor nieuw maar vertrouwd.


https://label.nl/

{LST_ITEMS:2041}

Interzum, de internationale beurs voor meubelfabricage en interieurbouw, heeft een recordeditie achter de rug. Dat meldt de organisatie van het Duitse evenement in een afsluitend persbericht. Het bezoekersaantal ging met maar liefst 19 procent omhoog ten opzichte van de editie van 2015.

Ook het aantal exposanten was fors hoger dan tijdens de voorgaande editie. De 13 procent meer exposanten bezetten tussen 16 en 19 mei een met 15 procent gegroeid beursoppervlak. De in totaal 69.000 bezoekers die de vele producten kwamen bewonderen waren afkomstig uit in totaal 157 landen. "Dit was de beste Interzum aller tijden", jubelde Katharina C. Hamma van de organiserende Koelnmesse dan ook.

Interzum is met recht een internationale beurs. De exposanten waren afkomstig uit maar liefst 60 landen, en ook het aandeel buitenlandse bezoekers steeg fors. Tijdens de 2017-editie van de Interzum was 74 procent van alle bezoekers afkomstig van buiten Duitsland. Opvallend is de toegenomen populariteit van het evenement in Nederland. Want ons land was de grootste stijger voor wat betreft bezoekersaantallen: tijdens deze editie waren er 26 procent meer Nederlanders op de beursvloer te vinden. Ook het aandeel Spanjaarden (+ 25 procent), Italianen (+ 20 procent)  en Oost-Europeanen (+ 46 procent) was volgens de beursorganisatie opvallend.

De Interzum toonde ook dit jaar weer een keur aan innovaties, zo meldt de woordvoerder. Vernieuwing was onder meer te zijn op het vlak van materialen en technologieën. Wie geïntreresseerd is in de ontwikkelingen kan over 2 jaar weer in Keulen terecht. De volgende Interzum vindt plaats van 21 tot en met 24 mei 2019.

www.interzum.de

{LST_ITEMS:2041}

Vandaag verschijnt de zogenoemde  'beroepsprestigeladder'. Dit is een ranglijst, opgesteld door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in Maastricht, het beleidsadviesbureau Ecorys en onderzoeksbureau Kantar Public, waarin het imago van een bepaald beroep vergeleken wordt met andere beroepen.

De toppositie wordt ingenomen door de chirurg. Voor onze sector wellicht het meest opvallende aspect van de top 100 is de lage plaats van het bereoep 'meubelmaker in een meubelmakerij'. Dit beroep is te vinden op de 99ste plaats. Alleen het beroep 'caféhouder' is nog impopulairder dan de meubelmaker. Andere min of meer relevante bereoepen voor de interieursector zijn te vinden op plaats 57 (bedrijfsvoorlichter), 40 (hoofd facilitaire dienst), 36 (management consultant) en 6 (directeur van een industriële onderneming).

{LST_ITEMS:2041}



 

Projectinrichter OfficeDOCK heeft recentelijk de naam gewijzigd in InteriorWorks. Natuurlijke groei zorgde ervoor dat de naam officeDOCK de lading niet meer voldoende dekte. “Onze merken en leveranciers zijn veel breder inzetbaar dan puur kantoor”, aldus Jeroen Mittelmeijer, samen met Chantal Mittelmeijer en André Mulder mede-eigenaar van het bedrijf. 

“Wij zijn door de jaren heen meegegroeid met de architecten met wie we veel samenwerken en gingen zo bijvoorbeeld steeds meer werken voor de hospitality-branche. Keer op keer hebben wij onszelf opnieuw uitgevonden; de naamswijziging in InteriorWorks is een logische stap die aansluit bij de vraag vanuit de branche.”

Zakelijk interieur is méér dan alleen een verzameling van een aantal meubelstukken. Dat is de filosofie van InteriorWorks, dat zich profileert als specialist op het gebied van projectinrichting binnen de hospitality-, kantoor-, onderwijs- en zorgbranche. "InteriorWorks levert zakelijk interieur op maat en maakt van elke (kantoor)inrichting een belevenis", meldt een woordvoerder. De afgelopen jaren bediende het bedrijf aansprekende klanten als Google, INK Hotel en de Erasmus Universiteit. 

InteriorWorks streeft naar een interieur dat de gebruiker centraal plaatst. Want hoe gelukkiger de gebruiker, hoe hoger de productiviteit en hoe lager het ziekteverzuim. “Wij creëren graag een (werk)plek die voelt als thuiskomen”, aldus André Mulder. “Waar beweging gestimuleerd wordt en waar een gevoel van saamhorigheid ontstaat. Het interieur is allang niet meer een sausje, maar een belevenis.”

De interieurfilosofie van InteriorWorks bestaat uit drie pijlers: ‘Company ID’, ‘Human Factor’ en ‘Project Efficiency’. "Met Company ID wordt door de juiste vragen te stellen geanalyseerd wat de kernwaarden van de organisatie zijn, hoe een organisatie werkt en wil werken. Dit doen zij door middel van tools zoals een mood check en een inventarisatieprogramma. Op basis hiervan gaat InteriorWorks op zoek naar de juiste aanpak. Met de pijler Human Factor wordt vervolgens gezocht naar de beste balans tussen bedrijfsefficiëntie en een veilige, gezonde, leuke en duurzaam ingerichte omgeving. Onder de pijler Project Efficiency leveren zij inspirerende, representatieve kwaliteitsprojectinrichting tegen ieder budget en wanneer het de klant uitkomt."

InteriorWorks startte in 2004 als franchiseonderneming, groeide daarna zelfstandig door naar officeDOCK Projectinrichters en heeft sinds 31 maart haar naam dus officieel gewijzigd in InteriorWorks. 

www.interiorworks.nl

{LST_ITEMS:2041}

Er staan weer enkele nieuwe vacatures op onze website. Zuidkoop zoekt een Calculator/Technisch tekenaar en een Ontwerper/projectleider
















Vacatures

 


 


{LST_ITEMS:2041}

Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht en Gispen hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarmee beide partijen hun circulaire ambities verwezenlijken.

Gispen is per 1 april 2017 voor de komende tien jaar dé leverancier van circulaire inrichting van het UMC Utrecht. Steekwoorden hierbij zijn duurzaamheid, hoogwaardig hergebruik, verlenging van de levensduur van meubilair en het voorkomen van afval. De langdurige samenwerking stelt beide partijen in staat hun circulaire prestaties steeds verder te verbeteren.

Bij de overeenkomst gaat het zowel om standaardmeubilair zoals diverse typen bureaus en bureaustoelen, vergadertafels- en stoelen, kasten en ladeblokken, als speciaal meubilair voor onder meer wachtkamers, spreekkamers en kantines. Gispen en het UMC Utrecht trekken langdurig samen op: het contract heeft een looptijd van vijf jaar en kan daarna nog vijf keer met een jaar worden verlengd.

Circulariteit is het trefwoord binnen dit nieuwe partnership. Matthijs Elsing, senior business manager Zorg bij Gispen: ‘We denken mee met circulaire oplossingen voor het UMC Utrecht. We kunnen bijvoorbeeld, gebruikmakend van bestaande onderdelen van meubilair dat we in het verleden al op grote schaal leverden, nieuw meubilair ontwikkelen. Een concreet voorbeeld is de TM Doc, een werkplek voor specialisten die we samen met een aantal ziekenhuizen ontwikkelden en die volledig voldoet aan de wensen van nu, met de inzet van bestaande Gispen NEXT-onderstellen uit 1994.

Niet alleen levert Gispen nieuw, duurzaam ontworpen en geproduceerd meubilair dat geschikt is voor een zorgomgeving. Gispen draagt ook zorg voor hoogwaardig hergebruik van bestaande producten, componenten en materialen, het ombouwen van bestaand meubilair voor nieuwe functies ('REMADE by Gispen') en het verlengen van de levensduur van bestaand meubilair ('REVIVED by Gispen'). "De toepassing van gezonde, niet-toxische materialen en het zoveel mogelijk voorkomen van afval zijn belangrijke voorwaarden", meldt de inrichter uit Culemborg.

www.gispen.nl

{LST_ITEMS:2041}

Voor het ambachtelijke meubelmerk Label Vandenberg heeft Peter van de Water de nieuwe fauteuil Gustav ontworpen. Deze stoel is geïnspireerd door het Tsjechisch kubisme. Dit is terug te zien in het hoekige ontwerp van het model.



“De fauteuil is ontworpen om mooi te zijn in een vrije ruimte, vanaf alle zijden is kubistische vormgeving te zien”, vertelt een woordvoerder van Label Vandenberg. “De Gustav is een royale en uitnodigende fauteuil die uiterst licht op de poten staat, je ziet en voelt de ruimte letterlijk onder de fauteuil doorlopen. Door te spelen met de voor en achterzijde, in een duo tone, zijn de mogelijkheden eindeloos.”



Het model is een echte eyecatcher, dat niet alleen thuis, maar ook in een lounge of lobby prachtig tot zijn recht komt. “De Gustav combineert een eigentijds uiterlijk met een vleugje retro, de fauteuil voelt hierdoor nieuw maar vertrouwd.”

www.label.nl


{LST_ITEMS:2041}
 

.
 

Nederlands succes bij onze oosterburen. Deze week werden in Keulen de Interzum Awards uitgereikt. Eén van de winnaars was het Amersfoortse Actiforce, met een hoogte verstelbare zit sta-werktafel.

De Interzum Awards worden uitgereikt ter gelegenheid van de beurs Interzum in Keulen. Deze beurs voor meubelvervaardiging en interieurbouw wordt momenteel (nog tot 19 mei) gehouden in Keulen. In het kader van de Interzum Awards werden in totaal twaald 'Best of the Best'-awards uitgereikt. Eentje daarvan ging dus naar Actiforce.

Actiforce kreeg de prijs voor het product Elements, een door Patrick Klußmann en Holger Fricke ontworpen zit sta-tafel.

www.interzum.de

{LST_ITEMS:2041}

Op 15 mei opende designmeubelmerk Artifort de deuren van zijn vernieuwde showroom. Art-director Khodi Feiz ontwierp de nieuwe inrichting van de showroom, die naast alle Artifort klassiekers ook de nieuwste modellen bevat, welke net gepresenteerd zijn in Milaan. In de showroom kunnen Artifort-dealers, -architecten en -consumenten de gehele Artifort-collectie bekijken en ervaren.

In de showroom zijn meubels uit de ruim 125 jarige historie van het merk te zien. Achter de showroom bevindt zich de productielocatie in Schijndel. Alle Artifort-meubelen worden in huis geproduceerd door de meer dan 180 vakmensen in Schijndel (Nederland), Lanaken (België) en Bursa (Turkije). Door bij de productie innovatieve technieken toe te passen, produceert Artifort duurzame kwaliteitsmeubels. Hierbij neemt Artifort zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus en werkt milieubewust. 
 
Lande Group is een Noord-Brabants familiebedrijf in de meubelindustrie. Het ontwerpt, produceert en verkoopt meubelen voor vier merken: Artifort, Lande, Pörtner en Zwaardvis. In 1998 werd het designmerk Artifort ingelijfd. Inmiddels is de derde generatie Van der Lande werkzaam in het bedrijf.
 
De Artifort showroom bevindt zich aan de Van Leeuwenhoek 22, te Schijndel. Openingstijden zijn op donderdag en vrijdag van 10:00-16:00 uur en op zaterdag van 10:00-15:00 uur.

www.artifort.nl

{LST_ITEMS:2041}

 
 
 

De Rotterdamse inrichter SV presenteert zich op een nieuwe manier. Sinds deze week is een nieiwe website actief, waar de merken  Prooff, Sellex, Stua, Verpan, Unifor en Wagner op de voorgrond zijn geplaatst.

"Al sinds 1978 maken we specifiek het verschil met vormgeving", aldus een woordvoerder. "De design-collecties die we exclusief brengen in Nederland bepalen onze eigenheid en vormen onze identiteit. Daarom plaatsen we Prooff, Sellex, Stua, Verpan, Unifor en Wagner juist op de voorgrond, op onze nieuwe website. Zo inspireren en ondersteunen wij bij het maken van de juiste meubelkeuzes voor jouw kantoor, publieke ruimte, educatie en/of hospitality projecten."

Behalve op het internet en in hetinspirerende 'clubhuis' van SV in Rotterdam is het bedrijf binnenkort ook te vinden op de beurs Design District. "Een thuiswedstrijd voor SV, en wat voor een! Dit jaar kom je ons twee keer tegen: met Prooff en Verpan. En we lanceren een nieuw meubelconcept van Prooff. Tipje van de sluier: binnen en buiten komen samen, zitten en staan ineen. Niet te missen dus."

www.sv.nl

{LST_ITEMS:2041}


 


Vloer, Wand & Plafond

De stroom persberichten van bedrijven die deelnemen aan design District zwelt aan. Ook vloerenproducent Tarkett kondigt aan uit te pakken op dse beurs in Rotterdam. Van 7 tot en met 9 juni inrtroduceert het bedrijf twee nieuwe producten.

Het betreft volgens een woordvoerder twee producten die beide de mogelijkheid bieden om een uniek, individueel verhaal te vertellen met vernieuwend vloerdesign. "iD Mixonomi geeft architecten en ontwerpers ongekende kansen om creatief te spelen met LVT, terwijl de Desso tapijttegel Stitch is geïnspireerd op de subtiele, fijne kneepjes van handgeweven textiel. Stitch biedt basiskleuren naar smaak aan te passen met accentkleuren." iD Mixonomi is onderdeel van het concept ‘Floor is the new Playground’. Stitch is het eerste product van de nieuwe ‘Make it your own’ collectie, die vanaf juni verkrijgbaar is.

iD Mixonomi en Stitch geven volgens Tarkett antwoord op het hedendaagse verlangen naar een eerlijke, transparante en meer verantwoorde benadering van materiaalgebruik. De iD Mixonomi-collectie is ftalaatvrij, is 100 procent recyclebaar en zorgt voor een hoeveelheid Vluchtige Organische Stoffen (VOS) onder het meetbare niveau (<10 ug/m3). De Stitch-collectie wordt standaard geleverd met een EcoBase-rug, die geüpcycled bewerkt calciumcarbonaat (kalk) van lokale drinkwaterbedrijven bevat. 

www.tarkett.com

{LST_ITEMS:2041}

Het project ‘AREA78’ in Hendrik-Ido-Ambacht is officieel van start gegaan. In het bijzijn van het College van Burgemeester & Wethouders, raadsleden en ondernemers, sloeg gemeentesecretaris van Hendrik-Ido-Ambacht Dré Martens op 16 mei de eerste paal van het Experience & Innovation Center van Bolidt. 

"Toekomstige bezoekers kunnen in dit innovatieve centrum straks de eindeloze mogelijkheden van kunststof zien en ervaren", meldt een woordvoerder van Bolidt. Het gebouw is ontworpen door het architectenconsortium Lüchinger Architects, RoosRos Architecten en Kossmann.dejong. De officiële opening van het Experience & Innovation Center volgt naar verwachting in het najaar van 2018.

"Overheid, onderwijs en ondernemers creëren met het Experience & Innovation Center een plek waar kennis wordt gedeeld en waar de samenwerking nadrukkelijk wordt opgezocht om innovaties voort te brengen of om commerciële activiteiten internationaal gezamenlijk uit te rollen." De nieuwbouwontwikkelingen van familiebedrijf Bolidt, specialist in kunststoftoepassingen, gaan gelijk op met de ontwikkelingen van de directe omgeving aan de rivier De Noord in Hendrik-Ido-Ambacht. "Deze ontwikkelingen worden tezamen AREA78 genoemd, naar analogie van het in de Nevada desert gelegen AREA51 waar spraakmakende projecten zijn voortgebracht die in beginsel geheim waren."

Bolidt zet als initiatiefnemer van het project AREA78 in op een toekomst waarin co-creatie, innovatie en beleving centraal staan. Daarnaast vergroot het bedrijf met haar nieuwbouw de opslagcapaciteit en krijgt de productie van prefab producten een boost door de integratie van deze bedrijfsonderdelen met het te realiseren Experience & Innovation Center. "In het Experience & Innovation Center worden nationale en internationale bezoekers ondergedompeld in de wereld van kunststofvloeren, -scheepsdekken, -slijtlagen en andere toepassingen. Start-ups, kennisinstellingen en co-makers van Bolidt werken ersamen aan nieuwe kunststoftoepassingen."

Naast een open source innovatiecentrum, waar klanten en relaties van Bolidt hun droom in kunststof kunnen realiseren, ontwikkelt Bolidt in samenwerking met exhibition architects Kossmann.dejong een complete belevenis die start in Rotterdam en die je via het water van AREA78 meeneemt naar Bolidt. "Bezoekers krijgen door interactieve opstellingen in het gebouw en virtual & augmented reality toepassingen een unieke inkijk in het dna van Bolidt en de onbegrensde mogelijkheden van kunststof." Het overall ontwerp kwam voor rekening van Lüchinger Architects en RoosRos Architecten.

www.bolidt.nl

{LST_ITEMS:2041}

 
 

Aanbieders lopen zich langzaam warm voor het Design District, dat begin juni gehouden wordt in Rotterdam. Zo ook vloerenleverancier mFlor.

Het bedrijf zal op Design District alle noviteiten alsmede de laatste trends en lifestyles laten zien op het gebied van de steeds belangrijker wordende LVT-producten (modulaire design vinylstroken en –tegels). "Zoals GRAND Milano, een betonlook tegel van maar liefst 130 bij 130 centimeter. Of Parva Parquet en Parva Plus, waarmee onder meer creatieve visgraat-vloeren gelegd kunnen worden."

Design District vindt plaats van 7 tot en met 9 juni in de Van nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. MFlor is te vinden op stand V43.

www.mflor.nl


{LST_ITEMS:2041}

Het is één van dé onderwerpen in de hedendaagse (interieur)architectuur: het bouwen van gezonde gebouwen. Steeds meer architecten, opdrachtgevers en inrichters zoeken naar methoden om niet alleen de uitstraling, maar ook de duurzaamheid en het binnenklimaat van gebouwen te optimaliseren. ‘Groen’ kan daarbij een doorslaggevende rol spelen, zo bleek weer eens op het recent gehouden congres Buildin’ Green. De boodschap wordt meer en meer opgepikt.

Geïnteresseerd in het volledige artikel? Kijk onderaan dit bericht.



 
 
 
  • Meer weten? U kunt dit artikel van 5 pagina's als losse pdf bestellen. De kosten bedragen € 12,50 >>> stuur een mail naar info@uitgeverijgelderland.nl
  • Ook kunt u het complete nummer (met als thema's 'Vloeren/Akoestiek') aanvragen (€ 20, exclusief verzendkosten) >>> stuur een mail naar info@uitgeverijgelderland.nl
  • Of neem een jaarabonnement: klik hier
     


{LST_ITEMS:2041}

 

 

Vloerenspecialist Gerflor viert dit jaar het 80-jarige bestaan van zijn Mipolam vinyl vloeren. Het jubileum valt samen met de introductie van een nieuwe lijn vloeren binnen deze collectie: Mipolam Affinity.

"De Affinity vloeren kemerken zich door een hoge kwaliteit, stijtvaste afwerking en zijn verkrijgbaar in diverse designs", aldus een woordvoerder. erfor specialiseert zich met Mipolam al sinds 1937 in homogene vinyl vloerbedekking. "Door de jaren heen zijn de vloeren continu geïnnoveerd en werden steeds weer nieuwe designs ontwikkeld."

Met 80 jaar ervaring loopt het merk naar eigen zeggen voorop in homogene vinyl vloerbedekking. "Niet voor niets is de slogan van het merk ‘the original one since 1937’." Onder het merk Mipolam vallen verschillende productlijnen, zoals Mipolam Elegance, Mipolam Accord en de nieuwe lijn Mipolam Affinity. "De productlijnen zijn de afgelopen jaren allemaal vernieuwd, waardoor er keuze is uit een veelvoud aan moderne designs."

De 'jubileum-lijn' Mipolam Affinity is een non-directionele homogene vloerbedekking; het design is door en door verwerkt in de vloer. De vloer is beschikbaar in diverse ton-sur-ton designs, van neutraal grijs, beige en bruin tot vrolijk blauw, groen en rood. In totaal zijn er 28 nieuwe kleuren verkrijgbaar, op rol en op aanvraag in tegels. "De vloeren zijn 100 procent recyclebaar. Homogene vloeren combineren een eenvoudig onderhoud met een lange levensduur. De vloeren zijn waterdicht (thermisch gelast), kunnen een zware belasting aan en zijn geschikt voor ruimtes waar veel mensen lopen (slijtklasse T). Voor een optimale hygiëne is het mogelijk om de vloer door te laten lopen op de muur (als plint), zodat er minder vuil in de hoeken terecht komt."

De Mipolam Affinity homogene vloeren zijn voorts voorzien van de gepatenteerde Evercare oppervlaktebehandeling. "De vloeren zijn hierdoor zelfs bestand tegen chemische stoffen zoals Betadine en desinfecteringsmiddelen. Niet voor niets worden Mipolam vloeren veel gebruikt in ziekenhuizen, verzorgings- en verpleeghuizen en laboratoriums."

www.gerflorbenelux.com

{LST_ITEMS:2041}


Verlichting

Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden doet op dit moment (dinsdagochtend 22 mei) een poging het Guinness World Record 24 uur zwemmen te verbreken. Hiertoe zal hij in de SwimGym in Amsterdam meer dan 101,9 kilometer moeten afleggen. Het ondergrondse 25-meterbad is voor de gelegenheid uitgelicht met activerend blauw licht geleverd door Trilux en aangestuurd door het LiveLink-lichtmanagementsysteem.

De voor de uitzonderlijke recordpoging geoptimaliseerde lichtomstandigheden worden door Trilux gerealiseerd in samenwerking met lichtexpert Toine Schoutens, die in 2007 al een speciale anti-jetlagbril ontwikkelde voor de zwemmers van Jacco Verhaeren. “Licht dat op het oog valt heeft onmiddellijk invloed op de hersenstimulatie en de regulering van het slaap-/waakritme”, aldus Schoutens. “Dit mechanisme beïnvloedt alertheid, concentratie, stemming en slaap. Als we blauw licht waarnemen in de vroege ochtend stijgt onze lichaamstemperatuur en bloeddruk. Het activeert het hormoon dat we nodig hebben om actief te zijn en onderdrukt het ‘slaaphormoon’ melatonine.”

Het specifiek voor de recordpoging van Maarten ontwikkelde blauwe licht –  een samenwerking met de lichtspecialisten van Trilux – wordt tijdens de nacht enkele uren ingeschakeld, tijdens de ochtend circa 30 minuten, rondom de ‘middagdip’ gedurende 30 minuten en op momenten dat de vermoeidheid toeslaat. “Het blauwe licht komt uit vier ultrawaterdichte Duroxo led-armaturen, die langs de kant van het zwembad liggen en de gehele ruimte aanstralen, en zo de minimaal benodigde hoeveelheid van 4 lux op het netvlies garanderen”, zegt Schoutens; het LiveLink-lichtmanagementsysteem zorgt er vervolgens voor dat de belichting gemakkelijk te regelen is vanaf de smartphone.

Met de recordpoging wil Maarten, die op 19-jarige leeftijd de diagnose leukemie kreeg, aandacht vragen voor de 100.000 Nederlanders die elk jaar de diagnose kanker krijgen. Maarten zal tijdens zijn 24 uur durende zwemtocht gezelschap krijgen van olympisch kampioenen Ranomi Kromowidjojo, Ferry Weertman en Inge Dekker. Langeafstandszwemmer Marcel Schouten en presentator Beau van Erven Dorens zullen deels met hem meezwemmen.

www.trilux.nl

{LST_ITEMS:2041}

De komende editie van Design District is Abet Laminati van de partij met een stand die qua originaliteit een waardige nieuwe telg zal zijn in het rijtje van voorgaande edities. Het thema is ‘De Verlichting van Hout’, waarbij ‘de Verlichting’ verwijst naar de Renaissance-periode in de geschiedenis waarin de basis werd gelegd voor de maatschappij waarin wij nu leven. Daarnaast verwijst het, wat meer down to earth, naar de letterlijke verlichting van hout.



Abet Laminati heeft met haar high pressure laminates een rijke geschiedenis op het gebied van de ontwikkeling van baanbrekende decors, patronen en structuren, waarbij ook de collectie houtprints een revolutionaire transformatie heeft ondergaan. De houtprint werd vroeger ervaren als een matige imitatie van hout of houtfineer, maar tegenwoordig is het een waardig alternatief en een materiaal met een geheel eigen identiteit.

Design District is bij uitstek de gelegenheid om materialen op een vernieuwende, verrassende en inspirerende manier te laten zien. Voor het verrassingselement bij ‘De Verlichting van Hout’ heeft Abet Laminati een beroep gedaan op Carina Riezebos, die haar sporen heeft verdiend in de wereld van de glaskunst. Carina produceert unieke producten, waarbij zij altijd op zoek is naar manieren om deze voor een groter publiek toegankelijk te maken.

In het concept voor Design District is Riezebos gaan ontwerpen vanuit de verlichting. Centraal in de stand komt een levensgrote kroonluchter te hangen, opgebouwd uit elementen van HPL met houtprint, gecombineerd met glasdruppels, die van boven aangelicht worden door een aantal spots. Het zicht op de wand wordt bepaald door twee grote verlichtingselementen. Doordat vloer en wanden zijn opgebouwd uit Abet Polaris Noir, zal alle aandacht uitgaan naar de verlichtingselementen en de kroonluchter.

Beleef ook De Verlichting van Hout en bezoek de stand van Abet Laminati tijdens Design District in de Van Nelle Fabriek van 7 tot en met 9 juni 2017. Via de website www.abet.nl kan men zich registreren voor een gratis toegangsbewijs. 


www.abet.nl

{LST_ITEMS:2041}

Binnenkort vindt in Luik weer een editie plaats van de bekende beurs Architect@Work. Op het evenement, dat op 1 en 2 juni gehouden wordt, zal Humanscale de bijzondere lichtbron Vessel van ontwerper Todd Bracher tonen.

Hoe creëer je het mooiste licht? Deze uitdagende vraag stelde de visionaire ontwerper Todd Bracher zichzelf. Het resultaat is Vessel van Humanscale, een lamp waarbij het licht afkomstig lijkt te zijn van een onzichtbare bron. "De LED-lichtbron is aan het oog onttrokken boven een cilinder van hoogwaardig kwarts", meldt een woordvoerder. "Dit effect, dat bekend staat als totale interne reflectie, biedt evenwichtig en hoogwaardig omgevingslicht. Vessel past perfect binnen de filosofie van Humanscale en verbetert op innovatieve en functionele wijze het welzijn van de mens."

Humanscale lanceert armatuur met onzichtbare lichtbron gedurende Architect@Work op 1 & 2 juni - Luik Expo - Stand 41.

www.humanscale.com

{LST_ITEMS:2041}

Nieuws van de Stichting Living Daylights (SLD). De tentoonstelling Daglicht in Architectuur wordt gecombineerd met een lezingprogramma. Op 18 mei vindt de derde lezingenavond plaats van de Stichting Living Daylights. De avond in het Borneo Architectuur Centrum staat dit keer geheel in het teken van Wetenschap en Vernieuwing.

Tijdens de avond zijn er drie sprekers. het betreft docent Marcel Bilow van de TU Delft, daglicht-afstudeerders Teun Kruip & Frederique Sanders en architect Walter van Dijk van NL Architects.

Marcel Bilow is hoofd van het Bucky Lab van de TU Delft. Bilow vertelt over de hands on-aanpak en over het bijzondere PD Lab van de TU, dat 12 mei haar deuren opent.
Frederique Sanders heeft onderzoek gedaan naar twee vitale trends binnen de architectuur: de toenemende vraag naar zonnecellen op gebouwen én de toenemende vraag naar natuurlijk licht in gebouwen. Sanders heeft een vernieuwend daksysteem ontwikkeld waarin beide trends zijn geïntegreerd.
Teun Kruip belicht zijn afstudeerproject met als onderwerp een depressiekliniek waar cliënten twee tot twaalf maanden worden opgenomen.
Architect Walter van Dijk – oprichter van NL Architects – vertelt hoe daglicht een leidende rol kreeg in het ontwerp van turnzaal Nieuw Welgelegen.

De avond begint op 18 mei om 20:00 uur in het BAC aan het R.J.H. Fortuynplein 4 in Amsterdam. Aanmelden is noodzakelijk gezien het aantal zitplaatsen. 

www.livingdaylights.nl

{LST_ITEMS:2041}

  

Nog even en dan is het weer zover. Op 15 juni houdt de NSVV de tweede editie van het “Indoor” lichtcongres en bedrijvenmarkt. "Hier kunt u in één dag alle informatie halen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van binnenverlichting."

Het thema is dit jaar: Licht Verbindt." In navolging van het Outdoor lichtcongres hebben we bij de keuze van de congreslocatie gekozen voor de moderne Midden Nederland hallen in het centraal gelegen Barneveld."

Het Lichtcongres Indoor opent haar deuren op 15 juni om 9.00 uur. Naast vier plenaire sessies, is er een breed aanbod van lezingen, presentaties en workshops in de domes. "Rond 15.00 uur sluiten we het congres plenair af. Naast wetenswaardige lezingen en verbindende sessies biedt de bedrijvenmarkt volop gelegenheid om van gedachten te wisselen met lichtprofessionals uit de hele indoor-markt. Tijdens de dag is de koffie/thee inbegrepen en bieden wij een “Walking Netwerk Lunch” en een hapje tijdens de borrel aan."

Aanmelden kan via de nsvv. leden betalen 165 euro, de kosten voor niet-leden bedragen 235 euro.

www.nsvv.nl

{LST_ITEMS:2041}

Daglicht stimuleert de leerprestaties van kinderen. Dat komt naar voren in een recent uitgevoerd Europees onderzoek naar de invloed van de schoolomgeving op kinderen. Deze kennis noopt ontwerpers ertoe om de rol van daglicht in hun onderwijsgebouwen nóg serieuzer te nemen. Doen zij dat ook? Henk-Jan Hoekjen doet navraag.

Geïnteresseerd in het volledige artikel? Kijk onderaan dit bericht.



 
 
  • Meer weten? U kunt dit artikel van 4 pagina's als losse pdf bestellen. De kosten bedragen € 10,00 >>> stuur een mail naar info@uitgeverijgelderland.nl
  • Ook kunt u het complete nummer (met het thema 'Onderwijs') aanvragen
    (€ 20, exclusief verzendkosten) >>> stuur een mail naar info@uitgeverijgelderland.nl
  • Of neem een jaarabonnement: klik hier
     


{LST_ITEMS:2041}

 

 

Trilux is de officiële verlichtingspartner van het Porsche Works Team. Dat meldt de Duitselichtfabrikant in een persbericht. De Trilux-lichtprofessionals ontpopten zich in 2017 al voor de tweede keer als officiële verlichtingspartner van het Porsche Works Team in de LMP1 klasse.

Voorafgaand aan de FIA World Endurance Championship WEC startte het nieuwe seizoen op 16 april met de eerste race op het klassieke Silverstone parcours (GB). "Trilux verzorgt met op maat gemaakte binnen- en buitenverlichting verlichtingsoplossingen op en rond het parcours en omliggende terreinen van Silverstone", meldt een woordvoerder. "Zowel op en langs het parcours als in de pits, garages en verblijfsruimtes van de coureurs en hun teamleden blinken vanaf heden duurzame en intelligente verlichtingsoplossingen van de hoogste kwaliteit."

"De samenwerking tussen Trilux en Porsche bleek afgelopen jaar al uiterst vruchtbaar. Een verlenging van hun coöperatie in 2017 is daarom een logische stap." Dit jaar zal er een fotometrische upgrade langs het parcours en in de kantoren en bijgebouwen in Weissach plaatsvinden, waarbij de meeste systemen en installaties uitgebreid zullen worden gesaneerd of vervangen. Er staan ook al fotometrische verbeteringen in de fysio- en herstelruimten van de coureurs in Le Mans gepland, alsmede in pits, de garages en bijgebouwen die bij dit parcours horen.

www.trilux.com

{LST_ITEMS:2041}

 


 


Ontwerp & Architectuur

Op dit moment (dinsdagochtend  23 mei) gaat in Amsterdam de conferentie What Design Can Do van start. Het inspirerende evenement staat dit jaar in het teken van klimaatverandering. WDCD Live Amsterdam vindt vandaag en morgen plaats in het Muziekgebouw aan ’t IJ te Amsterdam.

WDCD Live Amsterdam is dit jaar groter en dynamischer dan ooit, met een diverse line-up van sprekers uit binnen- en buitenland, zoals de Canadese ontwerper Bruce Mau, IKEA’s hoofddesigner Marcus Engman, voormalig burgemeester van Mexico-Stad Marcelo Ebrard, Pentagram-designer Harry Pearce en de Braziliaanse top-chef Rodrigo Oliveira. Het publiek wordt op een uitdagende manier betrokken bij de diverse workshops, waarbij interactie met de experts centraal staat.

Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van WDCD: "Klimaatverandering is een enorm en uiterst belangrijk thema dat de aandacht verdient van de creatieve gemeenschap. Zo’n thema heeft het gevaar in zich erg zwaar te worden. Maar dat is niet de aard van het creatieve vak. Ontwerpers zijn optimisten, dus zullen we dit onderwerp met veel positiviteit benaderen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, storten we ons op deze uitdaging met alle creatieve energie en inventiviteit die we tijdens WDCD bij elkaar kunnen brengen."

Oók de design-challenge waar WDCD in 2016 mee begonnen is, zal dit en volgend jaar in het teken staan van klimaatverandering. De zogenoemde Climate Action Challenge wordt gelanceerd op de eerste dag van het event. Na de succesvolle WDCD Refugee Challenge (631 inzendingen uit 70 landen, 5 finalisten) vraagt WDCD in deze nieuwe challenge om vernieuwende designideeën die klimaatverandering werkelijk tegen kunnen gaan. Deelnemers kunnen tot 21 juli hun ideeën en concepten in drie categorieën inzenden: student, professional en start-up. De winnaars worden in oktober bekend gemaakt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

www.whatdesigncando.com 

{LST_ITEMS:2041}

De genomineerden voor de Creative Heroes Award 2017 zijn bekendgemaakt. De nieuwe prijs die eens per 2 jaar wordt uitgereikt, beoordeelt niet op esthetiek, maar zet vooral de mensen achter een bijzonder project of samenwerking in de schijnwerpers. Uit deze genomineerden kiest de vakjury straks twaalf winnaars die op donderdag 29 juni op het podium zullen schitteren tijdens een feestelijke avond in Undercurrent in Amsterdam Noord.

Met bijna tweehonderd inzendingen, een hoge kwaliteit en gevarieerdheid, overtrof de eerste editie alle verwachtingen. Voortvarend ging de vijftienkoppige vakjury onder leiding van voorzitter Gesina Roters op zoek naar de creatieve helden. Het beoordeelde de inzendingen op verschillende maatschappelijke, economische en sociale aspecten, zoals de mate van impact, innovatie en toegevoegde waarde.

Onder de zestig genomineerden zijn bekende namen maar ook veel verrassende, verfrissende, en soms zelfs onbekende kanshebbers. Het zijn niet alleen bevlogen opdrachtgevers die een maatschappelijk probleem oplossen, maar ook een anders onzichtbaar gebleven team dat een opmerkelijk proces in gang zet, een visionaire architect die de biobased economie aanjaagt tot een jong talent dat een slim digitaal concept op zijn naam heeft staan.

Er zijn in totaal twaalf prijzen te winnen. Prijzen voor beste creatief, beste organisatie en beste samenwerking worden uitgereikt in de categorieën Architectuur, Interieur en Product. Daarnaast is er de categorie ‘Next Generation’ waar ook drie prijzen zijn te behalen: voor beste Young Talent, beste Start-up en beste Co-Creation. De Creative Heroes Award is vooral bedoeld als erkenning en stimulans, daarom is er geen geldbedrag verbonden aan het initiatief.

Genomineerden zijn onder (veel) meer Jan Jongert en Jeanne Dekkers (in de categorie Interieur Individu), Echo Acoustic en Envisions (in de categorie Interieur Organisatie),  Liander & Fokkema en Social Label (in de categorie Interieur Samenwerking), Baars & Bloemhoff en Label/Breed (in de categorie Product Samenwerking) en Daan Bruggink en Florian Idenburg (in de categorie Architectuur Individu).

www.creativeheroesaward.com

{LST_ITEMS:2041}

Het moment suprème komt steeds dichterbij: op 7 juni gaat in Rotterdam weer de befaamde beurs Design District van start. De organisatie benadrukt dat er van 7 tot en met 9 juni in de Rotterdamse Van Nellefabriek niet alleen tal van interessante exposanten te zien zijn, maar dat er ook een volwaardig lezingenprogramma georganiseerd is.

"Naast ruim 200 deelnemers verdeeld over drie hallen en en mooie tuin, kan je één of meerdere lezingen bijwonen", aldus een woordvoerder. De lezingenruimte is vlakbij de beursvloer, op de eerste verdieping van de Tabaksfabriek.

Op woensdag worden de lezingen verzorgd door het Center for People and Buildings. Donderdag heeft de Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten drie lezingen ingepland. "Vrijdag kan je terecht voor het programma van Facility Management Nederland; zij verzorgen naast twee presentaties en een paneldiscussie met prominente spelers ook een interessante tour langs deelnemers op de beursvloer." De lezingen zijn gratis voor alle bezoekers van Design District. 

www.designdistrict.nl

{LST_ITEMS:2041}

Steeds meer kerken verliezen hun huidige functie en krijgen te kampen met leegstand. In afwachting van een nieuwe bestemming staan veel kerken langer leeg dan wenselijk. Daarom is BOEi op zoek naar ontwerpers die mobiele facilitaire units kunnen ontwikkelen, waarmee kerken tijdelijk gebruikt kunnen worden als vergader- of evenementenlocatie of voor overnachtingen.

Belangrijkste randvoorwaarde: álle onderdelen van de units moeten door een kerkdeur passen. "Dit is met bestaande oplossingen vrijwel nooit het geval", stelt een woordvoerder. De winnaar van de prijsvraag ontvangt 2.500 euro en krijgt de kans om zijn prijsinzending te realiseren in een kerk van BOEi. 

BOEi is een ondernemende organisatie zonder winstoogmerk en heeft de ambitie een oplossing te vinden voor het maatschappelijke vraagstuk van het leegkomende erfgoed. "Het Nederlands erfgoed verrijkt het leven in zowel de stad als op het platteland en geeft de omgeving een unieke sfeer. Onze monumenten zijn dan ook verstilde herinneringen die weer tot leven komen en verhalen doorgeven. Bijzondere elementen die raken aan de emoties van burgers en voorzien in een behoefte aan historische kennis en identiteit."

www.boei.nl

{LST_ITEMS:2041}

Met de stijgende werkgelegenheid en het aanstaande afscheid van een grote groep babyboomers is de strijd om toptalent losgebarsten. Om interessant te blijven voor de nieuwe generatie, moeten organisaties hun achterhaalde organisatiestructuren loslaten, stelt Rick Bomer, salesdirecteur EMEA bij Coalesse (dochterbedrijf van inrichter Steelcase). “Alleen met een hybride kantoor kunnen werkgevers tegemoet komen aan de specifieke wensen van elke medewerker.”

De jongste generatie kijkt bij de keuze voor een werkgever vooral naar de organisatiecultuur, de mate van vrijheid en de werkomgeving. Om aantrekkelijk te blijven als werkgever, dienen organisaties daarom grote veranderingen door te voeren. “De huidige manier van werken is compleet achterhaald,” meent Bomer. “Zelfs bij organisaties die ooit het nieuwe werken hebben omarmd, is amper keuzevrijheid. In de praktijk betekent dit namelijk dat je alleen kunt kiezen of je thuis werkt of in een saaie kantoortuin – meer niet. Dat is heel beperkt en ook helemaal niet wat jonge mensen willen. Zij zijn het liefst op kantoor, blijkt uit cijfers van CBS, maar een one-size-fits-all-aanpak met vaste werkplekken biedt hen veel te weinig vrijheid. Daar ligt een taak voor bedrijven.”

De oplossing ligt in een werkplek die de macht bij de medewerker legt: het hybride kantoor. Dit is een omgeving die dezelfde voordelen biedt als een ‘standaard’ kantoor, zoals de mogelijkheid tot samenwerken, contact met collega’s en uitstekende technologische voorzieningen, en tegelijkertijd als thuis voelt. Bomer: “Afhankelijk van de taak of het moment van de dag kan de behoefte van een medewerker verschillen. Of iemand nu wil focussen, brainstormen of gewoon even een andere sfeer nodig heeft, je moet dit allemaal op één plek kunnen bieden. Elke dag is anders. Elke werkzaamheid is anders. Als werkgever is het je taak daar de ideale omstandigheden voor te creëren. Alleen dan blijf je interessant voor toptalent én houd je medewerkers betrokken, productief en gezond.”

www.coalesse.com

{LST_ITEMS:2041}


Overig nieuws

Op donderdag 11 mei 2017 lanceerde FMN – de beroepsvereniging voor het facilitaire domein – het FMN Inspiration & Learning Centre. Hierin clustert FMN op haar website een aanbod aan workshops, masterclasses, trainingen, opleidingen en studiereizen die relevant zijn voor de facility manager van vandaag en morgen.
 
FMN Bestuurslid Vakvernieuwing, Annet de Haas: “Met het Inspiration & Learning Centre speelt FMN in op de toenemende vraag naar nieuwe kennis en vaardigheden in het snel veranderende vak en werkomgeving van de facility manager. Ons Inspiration & Learning Centre levert deze kennis én biedt inspiratie.”
 
 Het FMN Inspiration & Learning Centre richt zich op iedere facilitair professional. Van de net-afgestuurde die aan het begin staat van zijn of haar loopbaan tot de executive met de nodige jaren ervaring. Op de website kan iedere professional zien welk aanbod voor hem of haar bestemd is.
Annet de Haas: “We bieden onze leden met dit Centre toegevoegde waarde op hun lidmaatschap. Ons vak ontwikkelt zich snel, denk alleen al aan alle technologie die op ons afkomt of aan de vragen omtrent duurzaamheid waar de facility managers mee te maken krijgen. Dat vraagt van hen ook nieuwe skills en nieuwe inzichten. We bieden ze nu de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen, en ook om zich te laten inspireren. Ik ben dan ook trots op deze stap.”
 
Het aanbod van het Inspiration & Learning Centre staat open voor leden van FMN en voor niet-leden.
 
www.fmn.nl 

{LST_ITEMS:2041}

Op zaterdag 13 mei 2017 om 15.30 uur gaat bij het Centrum Beeldende Kunst Emmen het Biobased Pop-Up Museum van start. Marc Beusenberg, teamleider Industrieel Product Ontwerpen van Hogeschool Windesheim en Miriam van Weeghel, projectcoördinator K&C geven tijdens de opening een toelichting op het project.

Biobased ontwerpen van studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen van Hogeschool Windesheim in Zwolle vormen het eerste deel van het museum. Daarnaast laten gerenommeerde vormgevers zien hoe zij ontwerpen met biobased of circulaire materialen.

De deelnemende ontwerpers zijn ANNY&, 3D Lights,  Carolien Adriaansche, CRE8, Koen Hauser, Hillegonda Hoogvliet, Nic&Mic, Feike de Jong Ontwerp, Frits van de Reep, Sibejan I interieur etc., Studio Tjeerd Veenhoven en Wasteboard. En de deelnemende studenten van Hogeschool Windesheim zijn Axel van Boxtel, Lennart van der Burg, Els Esselink, Suzanne van Gelder, Liselot de Groot, Nathalie Houben, Noah Jansen, Daan Leeuw, Elsa Lindström, Paula Marmol, Wessel Ploeg, Koen Schuurmans, Sean Smit, Mathijs Smits, Youri Tuerlings, Renate Verboom, Irene Vidal, Laura Vidal, Iwan de Vries en Bram Wendel.

Als onderdeel van het Pop-Up Museum zijn ontwerpen te zien uit de Biobased Ontwerpwedstrijd. Het publiek kan uit drie geselecteerde ontwerpen een keuze maken. De publiekswinnaar ontvangt de Biobased Bokaal, deze wordt aan het eind van de tentoonstellingsperiode bekend gemaakt. Tijdens de expositieperiode is ook het Duurzaam Doen Lab open voor bezoekers. Daar kan iedereen zelf ervaren hoe het is om te bouwen met aardappels.

www.cbkemmen.nl

{LST_ITEMS:2041}

Desko kantoorinrichters en de Rabobank presenteren gezamenlijk een nieuwe circulaire prijs: de Circulair Design Award. Begin 2018 zal deze prijs worden uitgereikt tijdens de week van de Circulaire Economie.

"Deze bijzondere prijs is bestemd voor het beste circulair interieur of product design met de volgende vier indicatoren: ecologische impact, economische belangen en behoud van waarde en transitiepotentieel", melden de initiatiefnemers. "Iedereen met een duurzaam ontwerp of product, dat bijdraagt aan de circulaire economie volgens de vier bovengenoemde indicatoren kan zich vanaf 8 mei tot en met 1 augustus 2017 inschrijven."

Begin september maakt de jury de top 10 bekend wie er door gaan naar de finale. Deze tien deelnemers gaan vanaf september aan de slag met de ontwikkeling van het ontwerp en deze ook uitvoeren, zodat het product ook echt te zien is tijdens de finale.

Voor de top 3 valt er maar liefst 10.000 euro te verdelen. De hoofdprijs bestaat uit een bedrag van 7.500 euro, nummer twee krijgt 1.500 euro en nummer drie gaat naar huis met 1.000 euro. "De prijzen zijn bedoeld voor verdere opschaling of uitvoering van het initiatief. Daarnaast zetten de Rabobank en Desko beide hun netwerk en hulptroepen in om de top 3 uit deze challenge optimaal te ondersteunen bij de ontwikkeling van het idee, zodat dat het ook daadwerkelijk kan worden opgeschaald."

Met Circulair Design Award willen Rabobank en Desko de overgang naar de circulaire economie versnellen en circulair design stimuleren door innovatieve ideeën en bedrijven aan elkaar te koppelen. De Circulair Design Award is een onderdeel van het Circulair Design Lab. "Dit is een fysieke landingsplaats voor duurzame innovaties en is opgericht door Desko kantoorinrichters. Het lab is een plek waar partijen samenkomen en zich laagdrempelig kunnen verdiepen in het circulair maken van een ontwerp of product. In het Lab worden ontwerpen en ideeën tot leven gebracht, aangemoedigd en praktisch ondersteund door Desko. Het is de kweekvijver van circulaire innovaties voor de werkomgeving!"

Ook de Rabobank heeft een actieve rol in de transitie naar een circulaire economie. "Om de transitie naar een circulaire economie te versnellen kunnen wij als Rabobank Metropoolregio Amsterdam veel mooie dingen doen", stelt Els Avontuur, Directeur Bedrijven van Rabobank Regio Schiphol. Tijdens de vorige CE challenge van de Rabobank, stelde elf ondernemingen een concreet actieplan op om circulair te ondernemen. "De CE challenge was een groot succes! Tijdens deze challenge hebben we opgemerkt dat Circulair Design noodzakelijk is voor onze toekomst." Reden genoeg voor de Rabobank om Circulair Design te stimuleren door samen met Desko ­een Circulair Design Award uit te schrijven.

De jury van de nieuwe award bestaat uit bestaat uit Michael Kuiper (Desko), Tessa van der Meer (We Beat The Mountain) en Els Avontuur (directeur Bedrijven van Rabobank Regio Schiphol).

www.circulairdesignlab.nl/award/

{LST_ITEMS:2041}

Op donderdag 11 mei 2017 houdt FMN, de beroepsvereniging voor het facilitaire domein, het FMN Connect XL Congres met als thema ‘Catch the tide - samenwerken in de nieuwe economie’. Op de bijzondere locatie BlueCity in Rotterdam zal FMN de deelnemers met een verrassende aanpak inspireren en verleiden om samen de ‘blauwe economie’ weer een stapje dichterbij te halen.

BlueCity, het voormalige tropische zwemparadijs Tropicana, is volgens de organisatie een inspirerende locatie waar waardecreatie en samenwerking centraal staan. Het FMN Connect XL Congres staat open voor leden en niet-leden. Vanaf 13.30 uur gaan de deuren open. Het programma begint om 14.00 uur en duurt tot 17.20 uur. Aansluitend is er een netwerkborrel.

Op het programma staan onder meer de presentaties 'Het verhaal van BlueCity' (door Gydo van der Wal), ‘Samenwerking bij PricewaterhouseCoopers’ (door Maurice Verwer, director Facility Management & Business Support bij PricewaterhouseCoopers) en 'Doen is de beste manier van denken’ (door Patrick Donath en Arthur Kruisman, de Vrije Denkers).

www.fmn.nl

{LST_ITEMS:2041}



Vacatures
   
Bekijk hier    vacatures uit uw vakgebied.
Bent u abonnee? Dan kunt u gratis
uw vacature 
plaatsen!
 Mail: info@insideinformation.nl


Projecten
Kijk  hier  voor een overzicht van actuele projecten. Heeft u ook een interessant project? Mail: info@insideinformation.nl
 


Nieuwsarchief
Kantoor- en Projectmeubilair

Vloer, Wand & Plafond

Verlichting

Ontwerp/Architectuur

Overig nieuws

Archief voor oktober 2006


Rubrieken
Columns
Tekst en Uitleg
Boekenbal

Beursbeauty

Cartoons
 


Agenda
Agenda-overzicht >


Filmpjes
In onze filmrubriek vindt u een aantal interessante en soms ook grappige filmpjes over: Kantoorinrichting, Het Nieuwe Werken, Interieurarchitectuur, Architectuur en Verlichting.